Het complottheorieën topic

Terwijl veel complotdenkers ook slechte ervaringen hebben met de overheid en daardoor heel veel wantrouwen als voedingsbodem voor het geloven in complottheorieën. Ik vraag me af of die zo graag aan de hand mee genomen willen worden door de overheid.

Las bv deze week op twitter de oproep om niet je GWL schulden over te laten nemen door de Overheid want dat is weer een complot om je afhankelijk te maken. Terwijl dit precies is hoe schuldhulpverlening bij een gemeente al lang werkt.

7 likes

In wat jij beschrijft zie ik ook wel een parallel naar religie, en dan denk ik eerder aan germaanse religies of christelijke religies ‘vroeger’(middeleeuwen enzo. Ook omdat ik gewoon niet zoveel weet van hedendaagse religies hoor). Kan me goed voorstellen dat dat zo werkt. De wereld om je heen begrijpen, een gevoel van controle ervaren en dat dat zich vooral uit ten tijde van crisis. Een soort fight-flight-freeze reactie.

2 likes

In een aflevering van de Ongelooflijke podcast hebben ze het ook over complottheorieën, met Beatrice de Graaf die de historische kant toelicht. Is al wel 2 jaar oud hoor, maar nog steeds relevant. Vond ik wel heel interessant (sowieso leuke podcast, ook voor ongelovige heidenen zoals ikzelf). Ook wel geruststellend dat het door de geschiedenis heen een terugkerend fenomeen is in tijden van crisis, omdat mensen dan angstig zijn en controle willen hebben. Alle huidige theorieën zijn ook vaak terug te leiden op dezelfde verhalen van vroeger. Hoe vervelend ook, wanneer betere tijden aanbreken zal dit dus hopelijk ook weer afnemen. Eng aspect is natuurlijk wel dat we nu internet hebben :sweat_smile:

7 likes

Leuk, interessant! Ik heb 'm opgeslagen.

4 likes

Dit is een aflevering van november 2021. Vond ik ook interessant.

In deze podcast verteld een vrouw over haar ervaring met haar vriend die in complotten ging geloven. Er komen ook wel tips voorbij hoe je kan omgaan met complottheorieën.

3 likes

Ik lees nu bovenstaande nog. Wat ik bijvoorbeeld ook helemaal niet wist, maar leerde van een Damn Honey aflevering, is dat veel complot theorieën antisemitisch zijn. Dus inderdaad te herleiden naar ‘de Jood als vijand’.

Wordt genoemd in deze aflevering Spotify

1 like

Ja klopt! Ik luister ook Damn, honey, dus ken deze aflevering inderdaad :grin:
Heeel vaak is het daarop terug te voeren, ook bij QAnon, en het great reset verhaal.

Ken je het boek(je) van Roxane van Iperen - eigen welzijn eerst? Gaat hier ook over, opkomst van welness-rechts en hoe keer op keer weer de aangehangen theorieën hun oorsprong vinden in:

en

6 likes

Oh joh, had helemaal niet door dat het boek daarover geen. Ik dacht juist een soort (welness rechts) selfhelp boek. Moet ook zeggen dat titel en kaft me helemaal niet trokken, dus ik had de achterkant niet gelezen. Duidelijk de ondertitel ook niet hehe. Gelijk even gedownload in Kobo Plus, ben erg benieuwd! Thanks voor alle aanraders :hugs:

3 likes

Hahah, grappig dat je een heel ander beeld van het boek had.
Maar leuk! :blush: Ik vond het echt verhelderend over wat er gaande is in onze samenleving.

2 likes

Heerlijk stuk inderdaad. Die laatste zin zo droog haha.

En dit zo bizar. Ben benieuwd of er van de aanwezigen mensen waren die toen bedachten dat ze zich toch maar moesten laten vaccineren :joy:

5 likes

Marcel Messing. A la David Icke beweert hij dat Hitler zijn technologische kennis destijds via een medium kreeg doorgebriefd van superieure aliens die op de planeet Aldebaran leven.

Dat je naar wappie neigt kan ik nog mee inkomen, maar aliens die hitler informatie doorspeelde over hoe je genocide moet plegen?

:rofl: Hoe bedenk je zoiets?

7 likes

Haha ook echt van die Isa Kriens look-a-likes:

12 likes

Haha, ik had het artikel gelezen en dacht ook echt dat die voorste Isa was!

5 likes

heeft ie ook wel lekker gegaan?

9 likes

“It’s weird, that I’m always the only one who says these things”

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

18 likes

Hahahaha hij zei echt “reptiles” :lizard: :snake:

Hoop dat hij voor altijd niet meer welkom is in Den Haagedis.

28 likes

Mijn god zeg. Die hele ontwikkeling van hem is ook zo fascinerend he, van opmerkingen als ‘ja vrouwen die rechter zijn stelt niets voor, gewoon ambtenarenbaantjes’ naar full blown conspiracies

2 likes

Ik weet ook gewoon niet meer wat ik erover moet zeggen omdat het zo absurd wordt
Maar wel echt jammer dat het destijds met het “aftreden” van Baudet (en dat hij buitengesloten was etc.) niet gewoon voor eens en voor altijd afgelopen was

4 likes

Heeft hij dit werkelijk gezegd? Of is deze tweet een parodie?

Edit: ik zie nu het filmpje. Wauw. What a time to be alive.

2 likes

Best geinig dit, ik zie nog best veel nieuwe dingen. The Beatles never existed? :joy:

14 likes