Maar tbh denk ik (als ik even mag inbreken) dat de eerste reactie van mijn partner zou zijn “wow wat tof dat je daarover nadenkt/dat ambieert” en daarna pas “Is wel lang… een jaar”. Teleurstelling uiten over zoiets groots is denk normaal, maar meteen zeggen “dan ga ik bij je weg” vind ik wel echt extreem. Heel cliché misschien, maar wat is een jaar als je de rest van je leven samen wil doorbrengen? Als het jou een fantastische ervaring geeft en je de mogelijkheid hebt… Is dan toch iets waar je iig een goed gesprek over moet kunnen voeren.
Ps. mijn beste vriendin zit nu 4 jaar voor haar phd in het buitenland en haar vriend zit gewoon in Nederland. Dat is wel echt next level iemand iets gunnen denk ik; maar zij zei toen tegen mij: “als het niet lukt om deze relatie in stand te houden, dan heeft het zo niet moeten zijn. En dan heb ik in ieder geval geen spijt dat ik deze kans niet heb gepakt”. Niet iedereen denkt daar natuurlijk zo over, ik zou zelf ook niet weten of ik dit zou trekken, maar ik vond het wel een mooie (en zeker geen egoistische ) gedachte.