Het Groningentopic

Ohh dat ziet er lekker uit! @Random ook goede tips. Ja, ik weet niet precies hoe luxe ik zat te denken, een keer wat specialer dan een rijsttafel. Ben ook wel benieuwd naar het afhaalmenu van Herberg onder de Linden, maar dat moet afgehaald worden in Aduard, of op een P+R

Herberg onder de Linden is normaal gesproken echt geweldig, maar afhaal geen idee :blush: heb er ooit voor een diner gezeten, als ik ooit geld teveel heb ga ik weer haha

1 like

Dit heb ik uiteindelijk gedaan! Was echt super lekker, en luxe. En totaal niet moeilijk om zelf in elkaar te zetten. Beetje jammer dat je wel met de afwas zit erna haha.

3 likes

Wat leuk!
Hahaha ja helaas moet je er wat voor over hebben :joy:

1 like

Hoeveel hebben jullie er goed? Ik had de helft goed. zijn jullie met dialect opgegroeid?

  • Ja
  • Nee
  • Beetje opgevangen door omgeving

0 stemmers

1 like

afbeelding

#trots

2 likes

15 van de 20 :nerd_face:

2 likes

Ik had er 16 goed, ben met dialect opgegroeid ja. Mijn ouders praten Westerkwartiers tegen elkaar en tegen mij en mijn zusje. Opa’s en oma’s spreken het tegen elkaar wel, maar praten tegen ons altijd Nederlands. En we spreken het zelf nu dus niet, omdat bij opa’s en oma’s, op school, bij vriendinnetjes thuis etc verder weinig/niet in dialect gesproken werd. Vind ik nu eigenlijk wel heel erg zonde, want op een gegeven moment zal het wel uitsterven.

1 like

Oh kom je uit het Westerkwartier? Ik ook :grin:
Daardoor heb ik hier en daar wat opgevangen maar er werd thuis eigenlijk nooit tegens ons in het Westerkwartiers gepraat.

Haha ja, leuk dat jij daar ook ‘weg’ komt! Oja er zijn dus wel van die typisch Noord-Nederlandse dingetjes die ik vaak zeg, zoals ‘waar heb je dat weg’ in plaats van ‘vandaan’, ‘de deur is los’ i.p.v. ‘open’, ‘ik ga op bed’ i.p.v. ‘naar bed’ etc.

1 like

Ah leuk! Ik denk ook wel dat het uitsterft. Ik ben zelf niet met dialect opgegroeid maar gebruik in het dagelijkse leven toch verrassend veel Groningse woorden. Westerkwartiers is een Beetje een gekke mengelmoes toch van fries en Gronings?

ik dacht dat dit juist heel Twents was? Grappig dat dit ook in Groningen gezegd wordt :smiley:

2 likes

Haha Ja dit zeg ik ook allemaal. ik zei ook altijd ‘wou’ ipv ‘wilde’.

1 like

Ja klopt, ligt dicht bij bepaalde Friese dialecten ja. Ik heb zelf het idee dat het niet zo’n ‘sterk’ dialect is, het is volgens mij verstaanbaarder dan bepaalde Oost-Groningse dialecten. Die kan ik zelf soms ook amper verstaan.

Edit: ik zeg ook bijna altijd ‘wou’ ja.

@tessel ja ik denk dat ze dat ik verschillende dialecten in het Noorden wel zeggen? In bepaalde Friese dialecten ook dacht ik.

2 likes

Mwah ik vind Fries goed te doen, matig Gronings dialect ook maar westerkwartiers best nog wel lastig hoor. Al ligt het met al dit soort dingen echt aan hoe iemand praat. Groningers (en Friezen ook wel) hebben toch erg de neiging om te mompelen/binnensmonds te praten. Vooral mannen. Niet te doen dan.

1 like

M’n ouders spraken vaak Gronings tegen elkaar of tegen familie/kennissen, maar niet echt tegen mij en m’n zusje. M’n schoonvader kan bijna alleen maar Gronings haha. Als ik hem niet versta gaat hij Hollands (met een lange O) praten :stuck_out_tongue:

Screenshot_20210328-162910

Hey, nog meer Westerketaiers hier? @Minnepin @Edin
Leuk!

3 likes

afbeelding

Not bad. Ouders, schoonouders en vriend praten Gronings. Naar mij toe altijd Nederlands. Is altijd mooi aan tafel met mijn vriend er bij want dan is het echt halfgebakken Gronings omdat mijn ouders naar mij automatisch overschakelen. Kan het wel heel goed verstaan, maar praten niet echt.

1 like

Jeeej :nerd_face:
20210328_190738

In het Hogelaaaand opgegroeid. Woon nu in Drenthe.

4 likes

Joeee! Sinds de nieuwe gemeente indeling ben ik ook een westerkwartierder :grimacing:

3 likes