Het Groningentopic

Ik woon sinds vorige herfst in Groningen en heb door de maanden heen een ‘Groningen Bucketlist’ gemaakt met activiteiten en allerlei dingen om te doen, om de stad beter te leren kennen en gewoon als vermaak uiteraard. Heeft iemand nog een leuke toevoeging? Een gedeelte van deze dingen heb ik al gedaan inmiddels of staan op de planning.

Activiteiten

• [ ] Suppen op de gracht
  • [ ] Schaatsen op de gracht
  • [ ] Bootje varen op de gracht
  • [ ] Zwemmen in openluchtzwembad de Papiermolen
  • [ ] Klimmen bij Bjoeks

Cultureel + musea

• [x] Naar het filmhuis
  • [ ] Openluchtbioscoop Forum
  • [ ] Dot dome cinema (koepel 3D bioscoop)
  • [ ] Noorderzon festival bezoeken
  • [ ] Naar concert in Oosterpoort
  • [x] Voorstelling in Stadsschouwburg bekijken
  • [x] Groninger museum
  • [x] Noordelijk scheepvaartmuseum
  • [ ] Stripmuseum/Game on

Horeca

• [ ] Restaurant De Betere Tijden (Best beoordeelde restaurant van Groningen)
  • [ ] Dorothy’s Dragbar
  • [ ] Kattencafé
  • [ ] Naar het Suikerunie terrein
  • [ ] Jeu de Boules café BOEL
  • [ ] IJsje halen Bij de Sluis
  • [x] Lekkerste croissantje van Groningen eten bij Broodje van eigen deeg
  • [x] Naar de markt

Natuur

• [ ] Prinsentuin
  • [ ] Hortus botanicus Haren
  • [ ] Stadsstranden
  • [x] Kardinge bult beklimmen
  • [ ] Kinderboerderijen bezoeken (Stadspark, Vinkhuizen en Ulgersmaborg)

Overigen

• [x] Reitdiep haven bekijken
  • [ ] Martini toren beklimmen
  • [x] Boven op het Forum van het uitzicht genieten
4 likes

Ben je al in Delfzijl geweest? Is leuk wandelen daar bij de Eemshaven.

Het natuurmuseum in Groningen is klein maar schattig en informatief

Je kunt nog overwegen om bij vrijdag een workshop of cursus te doen. En een keertje een lesje hofdansen is misschien ook wel een idee. Je kunt wel proeflessen doen

1 like

Als je nog meer eten zoekt.

Eierbal bij een goede snackbar
Broodje Ariola eten bij Ariola
Maaltijd ophalen/boodschappen doen bij de Amazing Oriental
De beste Arepa van Nederland eten bij Las Sabrosas
Milk tea drinken bij Moong.

7 likes

@anon43983847 @Koda @Marquez Bedankt voor de leuke toevoegingen! Ik heb het eea toegevoegd aan m’n lijst! En een paar dingen had ik al gedaan/bezocht zoals Winsum en Pieterburen bezoeken en een eierbal eten haha, helemaal vergeten die erop te zetten :smiley:

3 likes

Kanoën door de diepen (of fluisterbootje huren in reitdiephaven), cocktails bij de stockroom, een hofjeswandeling maken en een dagje schier (en voordat je op de boot gaat lekker borrelen bij de marlijn op het terras).

Oh en een bucketlistitem van mijn brabantse schoonmoeder: wadlopen.

Oh en als je een beetje kan zeilen: falkje huren op het paterswoldsemeer. En wellicht de kruidenbaden bij bad nieuweschans?

3 likes

Schildmeer is ook leuk

2 likes

Ik heb bij ‘Boeddha Eye’ gegeten laatst en vind het echt een aanrader! Indiaas/Nepalees restaurant en echt heerlijk gegeten.

4 likes

Wij hebben het ook bij IMG gedaan.

2 likes

Commissie Mijnbouwschade of IMG. Als het goed is staat op eerstgenoemde een postcodechecker en dan kan je zien naar welk loket je moet.

2 likes

Voor mij nieuwe hotspot ontdekt, wat een plek. Leuk om te combineren met wadlopen/wandelen rondom lauwersoog of wanneer je gaat zwemmen in lauwersoog:

Waddenpaviljoen de Noorman. Direct aan de waddenzee, toen wij er waren zwommen de zeehonden voorbij. Super lekkere mosselen (en veeel verse vis en ook vlees gerechten).

https://www.waddenpaviljoendenoorman.nl/ (De website doet geen eer aan hoe fantastisch mooi uitzicht je daar hebt). En met minder mooi weer binnen heb je ook prachtig uitzicht en hebben ze verschillende haardvuren :heart_eyes:

17 likes

Dank, leuke tip! Ook geschikt voor kinderen, of kunnen we die beter ergens onderbrengen en samen aan de vis en de wijn gaan?:sweat_smile:

Er zit een speeltuintje naast!

2 likes

Hebben jullie al wat geboekt voor Noorderzon? Of gaat er iemand vrijwilligerswerk doen? :smile:

Ik ga naar desinformatie als kunst en Gary Lucas toe. Wou ook nog vrijwilligerswerk doen, maar ivm Covid is dat misschien niet handig.

2 likes

Mijn vriend en ik hebben een appartement toegewezen gekregen in Groningen en gaan daar samenwonen. Over twee maanden is het al zover :raised_hands:t3: (en zal ik Leeuwarden verlaten).

17 likes

Wat leuk! Wij gaan ook van Leeuwarden naar Groningen, maar bij ons duurt het wat langer vanwege een nieuwbouwhuis dat nog niet af is en vertraging heeft. Welk deel ga je wonen?

1 like

Ah wat toevallig haha. Wij gaan in de Oranjewijk wonen aan de gracht. En jullie?

Ik blijf eerst nog wel in Leeuwarden werken, ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

2 likes

Wij in Meerstad. Qua werken doe ik het nu al 4 jaar andersom: ik werk in Groningen en we gaan er nu dan ook wonen. Mijn vriend werkte eerst in Leeuwarden en nu ook in Groningen. Mijn werk wil ook graag dat we verhuizen. Ik heb ook in Groningen gestudeerd en toen ook gewoond, dus ik ken de stad goed.

Oranjewijk is mooi! Lekker centraal ook.

1 like

Ah mooie plek! Vrienden van ons bouwen in Harkstede, dus rij er regelmatig even langs haha.

Mijn vriend woont er al zijn hele leven, maar ik kwam nooit in Groningen voor een andere reden dan IKEA en shoppen haha. Heb er wel heel veel zin in.

3 likes

Genoeg leuke dingen om te ontdekken! :grin:

1 like

Leuk! :blush: Ik ga donderdag naar Ode aan het donker en vrijdag naar een mystery voorstelling en morgenavond ben ik vrijwilliger aan de bar :smile:.

2 likes