Het grote medische vragen-topic #2

Even een medicijnenvraag.

Voor mijn urticaria gebruik ik overdag cetirizine en voor de nacht Nedeltran. (Alimemazine)
Zonder dat krab ik gewoon door snachts. Ik heb er dan weinig controle over.

Nu gaat nedeltran uit de handel :sob:
Ik heb nu van mijn HA fexofenadine gehad maar dat werkt dus echt niet. Ik werd wakker van het krabben.

Ik ben nu al wezen googlen, maar kom er niet uit.
Wat zou ik ook kunnen voorstellen? Welke antihistaminica is ook sterk genoeg?

2 likes

Dat middel zit in de groep ‘centraal werkende antihistaminica’, het zou mij (maar dat is meer boerenverstand dan echte kennis) logisch lijken iets anders uit die groep te proberen (zie het rijtje in het plaatje), fexofenadine zit niet in die groep.

1 like

Tnx! Dit had ik ook gevonden, maar vanaf dan is het abracadabra.

Dit heb ik ook nog gehad jaren terug volgens mij. Ga ik eens navragen!

1 like

Je kan er nog best een paar dagen mee door gaan, maar ik zou dan wel afbouwen door af te wisselen met zoutspray bijvoorbeeld.
Xylospray zorgt dat de vaatjes in je neusslijmvlies zich samentrekken, daardoor slinkt het slijmvlies (minder verstopte neus) en produceert het minder vocht (minder loopneus). Die vaatjes hebben alleen natuurlijk eigenlijk wel een functie, je neus is voornamelijk kraakbeen en dat krijgt z’n bloedvoorziening uit die kleine vaatjes, te veel/vaak/lang xylospray gebruiken kan zorgen dat dat kraakbeen afsterft (met als gevolg een gat in je neustussenschot tot een ingezakte neusbrug aan toe).
Daarnaast heb je het ‘verslavende’ eraan, als je lang xylospray gebruikt kan je slijmvlies als je het niet gebruikt extra opzwellen, of in ieder geval zo aanvoelen voor jou (omdat je al zo lang gewend bent dat het enorm is geslonken). Dat maakt het moeilijk om met die spray te stoppen, het beste is gewoon stoppen en een paar dagen doorbijten, anders kun je afbouwen door af te wisselen met zoutspray (want die is onschadelijk en kun je eindeloos gebruiken) of je flesje xylospray elke dag weer aan te lengen met zoutspray zodat de concentratie steeds lager wordt.

2 likes

Ik heb in september een ingreep gehad voor mijn ingegroeide teennagel, waarbij ze een gedeelte weggehaald hebben en vervolgens met zo’n goedje hebben behandeld waardoor hij niet meer terug zou groeien. Nu is de nagel toch wel al een stukje teruggegroeid. Ook is mijn nagel vanaf de bovenkant van het nieuw gegroeide stukje tot verder dan de helft van mijn normale nagel (in de breedte) ingescheurd (sorry hele vage omschrijving) en dat doet echt ziek veel pijn. Het is nog niet heel erg ontstoken en ik doe het wel weer in sodabadjes en daarna jodium op, maar denken jullie dat het verstandig om nu al langs de huisarts te gaan of om het nog even aan te kijken?

Heeft iemand de gouden tip tegen buikgriep? :nauseated_face: Mijn vriend heeft me aangestoken en ik loop sinds vannacht af en aan naar de wc. Hou alleen wat water binnen, maar pffffff.

Goed blijven drinken. Drink eens wat cola (bubbels eerst eruit laten lopen) en eet iets van crackers om wat binnen te krijgen. En voor de rest alles laten gaan. Beterschap!!

1 like

Sportdrank wil nog wel eens helpen. Wel zorgen dat het lauw is. Dat is rustiger voor je buik

1 like

Ik ben sinds 21 Dec niet fit.
Verkouden en beetje blehhh in het begin. Sinds vorige week maandag is het een griep. Koorts, beide oren ontstoken, keelpijn en extreem lamlendig.

Net weer m’n temperatuur gemeten en deze was nu 37,4 maar heb het extreem warm en was echt klam toen ik net wakker werd.

Normaal bij een griep ga ik me na 3-4 dagen echt wel beter voelen maar nu niet…
Ben al bij huisarts geweest en die zegt dat ik een virus heb en dat het wel tot 6 weken kan duren…

Iemand een gouden tip?

Echinaforse?

1 like

Ik heb meer een praktische vraag. Ik kan op 11 januari een herhaalrecept aanvragen bij de HA, maar dat is een zaterdag. Nu is de apotheek natuurlijk niet open dan, maar anders zit ik dus een paar dagen zonder ritalin in mijn tentamentijd. Gaan ze heel moeilijk doen als ik vraag of het de 10e kan worden opgehaald?

Echt? Is dat ook zo met de pil? Ik bestel dat ding altijd zo willekeurig

Ah thanks. Het is meer dat ik me afvraag of het zin heeft om het bandje voor het herhaalrecept een dag te vroeg in te spreken. Ik krijg mijn medicatie niet automatisch, moet altijd weer dat bandje inspreken

Nee, oke. Ik slik dus ritalin, waar ze heel streng mee zijn. Op mijn account van de apotheek staat dat ik op zijn vroegst op 11-01 (zaterdag dus) weer mee kan krijgen. Maar elke keer moet ik dus de huisarts bellen voor een herhaalrecept, en dan sturen zij dat weer door naar de apotheek. Maar ik kan dus alleen maar via de apotheek zien tot wanneer mijn medicatie is verstrekt, alleen de huisarts schrijft het telkens weer voor.

Ik zou eerst de huisarts bellen voor het het herhaalrecept.
Daarna de apotheek en uitleggen dat je het graag een dag eerder ophaalt en dat het recept van de HA eraan komt.

2 likes

Oh dankjewel! Ik had nog niet eens aan deze optie gedacht :slight_smile: Dan wordt het zo’n probleem in mijn hoofd dat ik niet meer aan oplossingen kan denken. Bedankt!

2 likes

Ik heb in juni kokend heet water over mijn bovenbeen laten vallen en daardoor een heftige brandwond opgelopen. Het is helemaal genezen qua blaren enzo maar het blijft zo’n lelijke plek! De arts zegt dat als ik het in blijf smeren met vaseline dat het dan wel mooi gaat genezen. Nu heb ik persoonlijk niet zoveel vertrouwen in vaseline voor dit. Heeft iemand een tip voor een andere crème of iets dergelijks om het mooi te laten genezen en het liefst het litteken te laten vervagen?

Ik ben erg fan van biodermal littekencreme. Heb veel opgezocht online en zag hele goede reviews hierover en ben zelf ook erg tevreden.

1 like

Dankjewel @vaatdoek en Effy! Ik ga er eens naar kijken!
Het is echt wel een litteken van 10 bij 15 cm dus dan is het inderdaad wel prijzig, dan gaan er wel meerdere tubes doorheen denk ik… Maar van de crèmes met siliconen is wel een goede tip. Ik ga wel even online speuren