Het grote medische vragen-topic #2

Meer uit interesse: ik heb als baby waterpokken gehad en vraag me al lange tijd af of ik het nog een keer kan krijgen. Op internet lees ik dat er wel een kans bestaat maar vind het allemaal vaag. Ik vraag me vooral af wat artsen in opleiding of medische experts hierover leren en aan hun patiënten vertellen.

Het kan, ook als je het maar minimaal hebt gehad kun je het nog een keer krijgen. Als je het echt wil weten (bijvoorbeeld omdat je op een kinderdagverblijf gaat werken en bang bent dat je het daar oploopt) kun je je antistoffen laten meten, als je die niet hebt kun je een vaccinatie krijgen.

2 likes

Kan iemand me even verzekeren dat tussentijds bloeden (heb vorige week een stopweek gehad en toen dus ongesteld geweest, nu al paar dagen niet meer) niet meteen hoeft te betekenen dat je zwanger bent? :grimacing: stress hem wel een beetje

Niet zoveel. Dingen die pijn doen even vermijden en pijnstillers. Er is niet iets wat het herstel sneller maakt ofzo en je kan er best een tijd (veel) last van hebben, wel een week of 6 (wel in afnemende mate natuurlijk) maar ik zou vooral een beetje constante spiegel paracetamol (evt met ibuprofen erbij) op proberen te bouwen, want kan veel pijn doen.

1 like

Ik ben eindelijk bij de HA geweest na veel uitstellen. Met het neusgat waar ik me druk om maakte is niks aan de hand, maar links is mijn tussenschot ontstoken dus krijg een ontstekingsremmende neusspray

Niets eigenlijk. Vroeger deden ze er nog weleens verband om maar dat bleek niet te helpen. Het kan echt weken duren voor het geheeld is. Zorg dat je je rust pakt, ribben zoveel mogelijk ontzien en warmte vooral doen als dat beter voelt maar het helpt in principe niet om sneller te helen. En de pijnstillers zoals @Damnatio zei.

Ik heb ook een keer twee ribben gekneusd en ik heb nu, jaren later, nog weleens last van de spieren bij een van de voormalig gekneusde ribben. Ik loop nu bij de fysio voor andere rugklachten en dan wordt dat deel ook meegenomen, maar mocht je na een paar weken nog een gevoelig plek rondom die ribben hebben (dat het gewoon echt pijnlijk is om met je vinger er overheen te gaan bijvoorbeeld) dan even de huisarts vragen of dat normaal is en eventueel doorverwijzing naar fysio vragen om langdurige klachten te voorkomen. Ik heb er destijds nooit iets mee gedaan en dat schijnt de reden te zijn dat ik er nu nog last van heb :roll_eyes:

1 like

Bedankt voor je antwoord! Ik heb nog nooit een slaaponderzoek gehad. Heb daar wel eens naar gevraagd maar dat werd niet nodig gevonden. Melatonine aanmaak is ook nog nooit getest. Ik slaap nu inderdaad wel omdat ik mirtazapine slik, zonder medicatie slaap ik niet. Hiervoor slikte ik jaren Quetiapine. Oxazepam wil ik liever niet omdat ik het chronisch zou moeten slikken en ik reageer daar niet zo lekker op, helpt mij ook niet echt met slapen (heb dit wel eerder geslikt)
Heb laatst bloed laten prikken en schildklier is niks mee aan de hand dus dat kan ik uitsluiten.
Ben wel benieuwd hoe mensen melatonine verkeerd slikken? Lief dat je mee denkt!

Heb je ook de waarden van je schildklier te horen gekregen? Ik hoor wel vaker dat patiënten alleen te horen krijgen dat de waarden van hetgeen ze laten testen “normaal” zijn, maar in sommige gevallen zitten ze dan wel aan de ondergrens en kan het zijn dat ze toch gevoeliger zijn en medicatie nodig hebben. En het kan ook zijn dat je voorheen altijd op het midden of aan de bovengrens zat, maar opeens (als je klachten hebt) aan de ondergrens zit. Dan zijn je waarden nog altijd “normaal”, maar is er wel degelijk een afwijking van jouw norm.

Ik wil niet zeggen dat dat het is, maar het is vaak wel handig om even naar de specifieke waarden te vragen en die te vergelijken met waarden die je in het verleden had (als je daarvoor eerder bent getest),

Nee, iedere keer dat ik bloed laat prikken is de uitslag altijd “normaal” en heb er nooit aan gedacht de waarden te vragen. Ook omdat dit al +10 jaar speelt.

Je kunt het altijd nog een keer opvragen en daarbij aangeven dat je benieuwd bent of je waarden ook fluctueren of vrij constant zijn, omdat het natuurlijk wordt vergeleken met een gemiddelde en niet iedereen is gemiddeld.

1 like

Als je het idee hebt dat je wellicht een ijzertekort hebt (extreem duizelig na opstaan + oorsuizen en gevoel alsof ik ga flauwvallen, vermoeidheid, hartkloppingen, beetje algeheel gevoel van malaise) moet je dan altijd eerst bloed laten prikken bij de huisarts of mag je ook op eigen initiatief tabletten oid nemen?

Niemand die je zal tegenhouden als je een tablet naar binnen wilt werken, maar ik zou sowieso eerst langs de huisarts. Er zal een onderliggende reden zijn dat je een ijzertekort hebt, als je dat inderdaad hebt. Bovendien kan een huisarts je een recept voorschrijven dat past bij jouw medische situatie en dat is over het algemeen medicatie die effectiever (en passender) is dan wat je bij de drogist koopt.

2 likes

Bedoel je een witte punt/vlek? Dat kan volgens mij (ben geen dokter haha) wel te maken hebben met keelontsteking.
Ik heb het afgelopen jaar een aantal keer keelontsteking gehad en toen zat het daar vol met witte punten. Soms aan de ene kant meer dan aan de andere kant. Verschrikkelijk :sob::sob:
De laatste keer ben ik naar de huisarts geweest en toen bleek het een bacteriële keelontsteking te zijn.

Beterschap!

1 like

Ik had wel koorts maar ik weet niet of dat een vereiste is. Bij mij waren het geen blaasjes trouwens.

1 like

Niet per se volgens mij, want ik heb nu keelontsteking en geen koorts. Wel 1 dag wat verhoging gehad

1 like

Volgens mij moet dat binnen 2 weken wel weg zijn idd. Ik heb nu antibiotica omdat t al zolang duurt

Vraagje. Ik heb broxil gekregen voor 7 dagen, 3 per dag. Nu komt dat schijnbaar heel nauw met nuchtere maag etc. Maar ik heb de 3e pil genomen en moet gewoon een kwartier later al overgeven. Is dat normaal? Of kan ik vragen om een andere kuur?

Misschien open deur maar heb je die pil ingenomen op een nuchtere maag? Gezien het tijdstip

Ja, nuchter omdat dat moest

Ik heb het idee dat ik juist slechter slaap als ik overdag een magnesium en zinktablet slik. Weet iemand of dat zo is? Ik dacht al dat verband hield, de tijd dat ik die tabletten slikte werd ik heel vaak wakker tijdens de nacht en sliep ik slecht in. Heb ze al heel lang niet genomen maar gister weer eens en meteen weer slecht ingeslagen en elk uur wakker.