Het grote medische vragen-topic #2

Ik maakte net mn neus schoon, er kwam bloed uit en zwarte propjes. Ik hoest heel erg en ben al een tijdje verkouden. Is dit iets?

Heb ik ook wel eens, kan bv oud bloed zijn van een korstje (lijkt zwart, maar kan opgedroogd heel donkerrood zijn) of als ik in een ‘gore’ omgeving ben geweest met veel zand of smog oid. Dan komt er ook wel eens iets zwarts uit HAHA

@ferris Ik herken dit inderdaad ook wel als de aura van migraine. De eerste paar keer had ik ook een aura zonder dat ik daarna migraine had, dus dat kan zeker ook. Het enige dat ik niet herken is de misselijkheid. Bij mij duurt het meestal tussen de 5 en 20 minuten. De eerste keer dat ik het kreeg raakte ik in paniek (vooral doordat mijn zicht wegviel en mijn gezicht ging tintelen) en daardoor duurde het denk ik ook langer en was het erger, alle keren dat ik het daarna kreeg bleef ik er rustig onder en was het veel beter te doen

Thanks voor je reactie. Ik hoop echt dat het geen migraine is. Kreeg inderdaad geen migraineaanval daarna. Mijn zus heeft wel ook migraine dus het zit wel in de familie. Het duurde inderdaad zo’n 15 min. Ik raakte niet echt in paniek, dacht vooral gewoon oh ik krijg griep. En dacht wel oh als dit blijft hoe kom ik dan thuis haha, maar toen ging het over. Heb je het vaak?

Ik heb het niet zo vaak hoor, iets van 1x in de 3 maanden ongeveer

1 like

Apart dat je geen migraineaanval kreeg, maar het klinkt wel heel erg herkenbaar voor migraine, inclusief de misselijkheid. Ik heb zelf wat bij de huisarts geprobeerd qua medicijnen (dus triptanen) maar het werd er bij mij alleen maar erger van en toen durfde ik niet meer. Heb een tijdje bij een acupuncturist gelopen, daarna chiropractor (niet doen, kost zoveel en moet echt elke week) en nu bij een osteopaat.

Ik zou voor nu proberen om zoveel mogelijk de aanvallen bij te houden in je notities met uitgebreide beschrijving wat je voelde en hoelang het duurde, komt misschien nog een keer van pas!

1 like

Dank voor de tip. Ik bel morgenochtend ook nog voor de zekerheid even mijn huisarts, maar klinkt inderdaad alsof dit het is. Ga hem in ieder geval noteren.

1 like

Ik slik de pil, maar hoe kan het dat mijn lichaam altijd weet dat ik aan het eind van de strip ben? Steeds bij de laatste 2 pillen vloei ik heel licht. Te weinig voor maandverband, het is vooral bij het afvegen zeg maar. Als ik een stopwerk over sla dan duurt dat meestal een dag of 2 en dan is het vloeien gestopt.
Ik slik de mycrogynon

Als je op vrijdag je laatste pil slikt, moet je dan die vrijdag Daarna ‘m weer slikken of pas zaterdag? Moeten 7 dagen tussen zitten maar snap dat zo slecht altijd. Ik ben ook pas net ongesteld geworden dus dan als ik ‘m vrijdag weer slik zou m’n lichaam maar 2 dagen hebben voor ongesteldheid ofzo? Ik denk hier echt te veel over na volgens mij hahah

Ik stopte steeds op zondag ( dus zondag laatste pil) en begon dan steeds maandag een nieuwe. Zo loop je dan elke maand gelijk. Anders schuif je elke keer een dag op. Dan zou ik in jou geval zaterdag weer starten zodatje weer eindigt op vrijdag!

1 like

Drink je wel genoeg?

Late reactie, maar ik heb hetzelfde meegemaakt! Het was grotendeels tweedegraads en alles is zo mooi genezen, je ziet echt amper wat (jaren later nu hoor, het gebeurde in 2016). De tips hierboven gebruikte ik ook. Maar misschien fijn om te weten dat het met de tijd echt wel goedkomt!

1 like

Aah lief, dankjewel! Daar hoop ik dan maar op :blush:

1 like

Ik zag net de reactie van @GroenTakje en realiseerde me dat ik vorige keer nog vergeten was te zeggen dat je moet oppassen met zonnen bij verbrande huid. Daardoor kan het herstel langer duren en/of het litteken niet geheel verdwijnen. Het is nu natuurlijk winter, maar voor hetzelfde geld ga je op vakantie naar een of ander zonnig oord of geregeld onder de zonnebank…

Heb het zelf een paar jaar geleden gehad (net gevulde thermos omgegooid en landde in mijn schoot :flushed:) en je ziet er echt niets meer van. En ik ben onnatuurlijk bleek, bijna glow-in-the-dark bij mijn benen, en heb hier overigens niets anders dan de jodiumzalf (ofzoiets) voor de brandwonden destijds op gesmeerd. Dus geef je huid de tijd om te herstellen.

(mijn eerdere post over littekencrème was in relatie tot chirurgische wond)

2 likes

Ik voel hier echt een groepje ontstaan, love it. Ik heb namelijk ook een net gevulde thermoskan over mijn been heen omgegooid haha! En inderdaad, er ontstaat nieuwe huid dus heb een paar jaar goed met 50 gesmeerd. Volgens mij het eerste jaar zelfs met zonnebrandcreme voor kids (@Frambozenpudding) . Fijn dat het bij jou ook niet meer te zien is!

1 like

Haha gezellig, een brandwonden clubje :yum:

@hoppa voor nu maakt het inderdaad niet zo veel uit maar zodra ik blote benen heb ga ik goed met spf smeren inderdaad! Ik zit in een rolstoel en die brandwond zit echt precies boven mijn knie. Dus wanneer de zon schijnt, schijnt hij er ook echt recht op.

Dus smeren smeren smeren. Dan geneest het hopelijk net zo goed als bij jullie!

1 like

Was hier ook een Gynaecologe aanwezig of iemand die meer weet over HPV / licht afwijkende cellen?
Ik heb een half jaar terug een test/uitrijkje laten doen en toen was hpv aangetroffen, moest van de week dus terug en nu blijken er licht afwijkende cellen te zijn (pap 2) ofzoiets?
Heb nu een doorverwijzing naar een Gyn gekregen maar maak me toch een beetje zorgen. :weary: (stresskip)

Kan het er nog mee te maken hebben dat ik verkouden was (virus) of een spiraaltje heb? Dat er daarom licht afwijkende cellen kunnen zijn?

Ik had pap3a1 en het virus en een jaar later was het virus weg en had ik nog maar pap1, heeft mijn lichaam zelf gedaan.

2 likes

Ik stop op dinsdag en wordt pas zondag of maandag ongesteld en ga dan woensdag weer verder. Doe ik al jaren zo!

1 like

In veruit de meeste gevallen ruimt je lichaam het hpv zelf op, maar dit kan even duren. Toen ik pap2 had, heeft de gynaecoloog een inwendige echo gemaakt, waarbij gekeken werd naar waar die onrustige cellen zaten en hoe het eruit zag. Bij mij is ook een biopt genomen van die onrustige plekjes om die beter te onderzoeken. Waarschijnlijk zul je over een half jaar of jaar opnieuw een uitstrijkje moeten laten maken omdat ze het in de gaten willen houden. Ik vond het altijd wel een fijne gedachte dat het zo goed gecheckt werd en dat ik er altijd op tijd bij zou zijn mocht het echt verkeerd zijn. Maak je voor nu dus niet te veel zorgen (is makkelijk gezegd uiteraard) want de kans is heel groot dat het vanzelf weggaat.
Er is trouwens ook een uitstrijkjestopic waar meer ervaringen worden besproken, mocht je dat willen lezen. :slight_smile:

1 like