Het grote medische vragen-topic #2

Als het er een is die om je bovenarm gaat en niet om je pols dan zal ie het prima doen. Het gaat zoals je arts ook zegt om de interpretatie en daarom is het maar voor beperkte indicaties zinvol om het regelmatig thuis te meten.

Bloeddruk is van zo ontzettend veel afhankelijk. Zodra je je al druk gaat maken of ie misschien niet wat hoog is zal ie waarschijnlijk al hoger uitvallen. Of je staat, zit of ligt, net hebt geslapen of net hebt gefietst. Of je veel gedronken hebt of niet. Bepaalde medicatie. Of je wel de goede maat cuff (die band om je arm) gebruikt, bij kinderen is een kleinere nodig maar bij forse obesitas een grotere.

Dus vaak is het gewoon niet zo zinvol om het thuis te meten, stel hij is een keer wat hoog. Tja, wat dan? Als je verder geen klachten hebt of risicofactoren voor hart-en vaatziekten zal het vaak gewoon niet heel nuttig zijn. Dus vandaar de terughoudendheid van je arts denk ik.

1 like

Je bedoelt op het moment dat zij mij morgen niet verder helpt? Hoe regel ik dat? Moet zij mij dan doorverwijzen naar een andere arts? (En gaat ze dat dan wel doen?) Of moet ik dat via de verzekering regelen? Ik heb op dit moment niet de capaciteit om veel uit te zoeken of te regelen ivm mijn hersenschudding. Vandaar dat ik het maar gewoon vraag…

Ik heb orale medicatie (fluconazol) gekregen voor recidiverende candida infectie. Die moest ik nemen als ik klachten zou krijgen en die heb ik, dus heb gisteravond die capsule genomen. Voor de zekerheid ook nog een vaginale ovule gebruikt omdat ik op vakantie ga vandaag. Maar heb zo’n enorme last nog :sob::sob:

Kan het zijn dat die fluconazol nog moet gaan werken ? Iemand ervaring met orale medicatie bij een candida?

Ik had 11 x keelontsteking en 3 x oorontsteking in 11 maanden. Ik had een huisarts die lacherig deed als ik zei moeten mijn amandelen er dan niet een x uit…? Overgestapt van huisarts en toen gelijk doorgestuurd naar de kno. Hopelijk valt het bij jou mee en houdt het uit zichzelf op!

@Karl_Lagerfeld ja bij mij werkte dat heel goed en snel! Misschien nog zalf gebruiken?

1 like

Ik gebruik juist liefst orale medicatie bij Candida en fluconazol werkt bij mij meestal na een of twee dagen (als in dat de klachten dan minder worden) en dacht na een week helemaal weg

2 likes

Help! Ik heb net sex gehad en enorm pijn in mij onderbuik. Wat kan dit zijn? Nooit eerder dit probleem gehad in die 20 jaar dat ik sex heb. Mocht het nodig zijn voor verdere info. Wij hebben het niet anaal gedaan en met condoom.

Het doet extra pijn als ik ga zitten trouwens.

Voel me bijna gewoon onwel van de pijn.

En @Bertha oke misschien nog even geduld hebben dan :pleading_face:

1 like

Heb je een spiraaltje? Ik had toen vaak pijn! Als je er op googelt dan lees je vooral dat het kan door te hard stoten, spanning of niet genoeg voorspel. Zou even een pijnstiller nemen als je er naar van wordt, anders span je waarschijnlijk ook je spieren en bekken extra aan door de pijn waardoor je de pijn meer in stand houdt.

@Koda hoop het ook voor je!
Ja want er was verder niets mogelijk! Geloof wel eerst een praat afspraak hoor haha niet gelijk langskomen en hop eruit, want dat is wel echt een operatie :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Nee geen spiraal. Wel paracetamol genomen idd.

1 like

Hopelijk helpt dat een beetje! En misschien een kruik?

Heb je toevallig last van maagzuur? Branderigheid achter borstbeen? Rare smaak in je mond? Soms liggen de keelontstekingen niet aan een virus (waar die AB ook niet tegen werkt) of een bacterie maar juist aan reflux. Ook dan kun je licht opgezette amandelen zien. Ik zou het idd ook niet te lang aankijken en een keer laten beoordelen door de KNO.

2 likes

Ja het is echt echt vreselijk en ik heb bijna om de maand wel :rage:

Ohja goeie om eens te bespreken met de gynaecoloog. Want ook al helpen die tabletten om het weg te krijgen, ik krijg het liever gewoon niet meer

Ik heb sinds een week ongeveer een vieze smaak in m’n mond als ik slik (niet continue af en toe). Als ik Google dan zeggen ze dat het vaak met je tanden (ontsteking bv tandvlees) te maken heeft. Zover ik weet heb ik dat niet, geen last van in ieder geval. Heeft iemand dit ook wel eens gehad?

1 like

Heb je je amandelen nog? Ik heb dan vaak voordat ik amandelstenen vind.

Ja die heb ik nog. Zie op Google dat je die zou moeten kunnen zien met een lampje. Ga ik proberen, dankje!

Edit: gecheckt maar zie niks geks.

2 likes

Heb je last van maagzuur? Dat kan ook vies zijn

2 likes

Nee, geen last van.

1 like

Ik zoek een vervanging van Calmurid zalf, deze zalf wordt helaas niet meer geproduceerd. Ik heb tijdelijk Eucerin Urea plus gehad, dat werkte aardig.

Nu kwam ik deze zalfjes tegen op internet: Dermasence Adtop Plus en Avène Akérat 10. Iemand hier ervaring mee?

1 like

Ik heb volgens mij last van winterhanden en het is zowel heel pijnlijk als jeuk. Wat ik nu al doe:

• Buiten handschoenen dragen
  • Op mijn werkplek de verwarming hoger (dit is de oorzaak geweest, het was daar veel te koud)
  • Regelmatig insmeren met een neutrale handcrème
  • Een pijnlijke plek op een gewricht insmeren met voltaren
  • De jeukende plekken s avonds insmeren met cicaplast.

Wat kan ik nog meer doen? Is er een andere zalf of crème oid die helpt tegen de pijn en jeuk of die het herstel bevordert? Cetomacrogol zalf misschien? Volgens thuisarts is het wachten maar het is zo pijnlijk en jeukend. Heeft het zin om hiermee naar de huisarts te gaan om te kijken of het niet iets anders is?