Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb dat ook, echt al jaren. Geen idee wat en waarom, maar gaat altijd vanzelf over

Okee ja ik dus ook! Echt al tien jaar. Maar ik dacht ineens hmm wat is het

Bisolvon helpt voor als je hoest omdat je slijm in je luchtpijp voelt, maar het gaat niet weg. Het maakt het slijm zachter, vloeibaarder, zodat je het makkelijker weg kan hoesten.

De klassieke hoestsiropen smeren je keel. Met hoesten/kuchen irriteer je de huid in je luchtpijp, en dit is de verzachting. (Of zoiets, zeg maar zoals je creme op rode huid smeert.)

Codeine onderdrukt het gevoel dat je moet hoesten. Dat kan helpen als het slijm al weg is, maar de geirriteerde huid in je luchtpijp niet. Soms lijkt het dan of hoesten helpt, maar eigenlijk zou je dan dus niet moeten hoesten, om de irritatie over te laten gaan. Er bestaat hoestsiroop met een heel klein beetje codeine (natterman bronchium), zo weinig dat het zonder recept verkocht mag worden.

1 like

Is er nog een dokter wakker :persevere:

1 like

Wel een verpleegkundige :wink:

Kan ik ff pb-en?

1 like

Ja hoor

Hè wat vervelend! Dat is een nare plek om klachten te hebben. Heb je een beetje kunnen slapen?

Veel succes bij de dokter vandaag! Laat je weten wat eruit gekomen is?

Weet iemand hoe het kan dat ik (of iedereen, geen idee) altijd moet plassen 's ochtends? Ik ben zwanger en ga echt vier keer per nacht naar de wc. De laatste keer (rond vijf uur vaak), komt er echt niet veel meer uit. En toch moet ik dan als mijn wekker om zeven uur gaat wéér plassen en dan komt er vaak ineens weer een lange plas uit. En ik drink niks tussendoor. Magisch!
Niet echt een heel medische vraag waar ik mee zit, maar vraag me gewoon af waar al dat vocht dan vandaan komt ineens.

1 like

Zit er verschil tussen de miconazolnitraat die je op recept van de huisarts krijgt en de zalf die je gewoon zelf bij de drogist kunt kopen?

Dit is al het derde weekend dat ik niet lekker ben. Ik ben extreem verkouden en heb toe de eerste week me een aantal dagen ziek gemeld, daarna ging het 2 dagen beter en toen begon het weer. Al ruim twee weken ruik ik niks, proef ik niks, zit ik bomvol met snot en heb ik hoofdpijn en pijn aan de holtes bij de rechterkant van mijn gezicht.

Ik heb afgelopen week weinig gewerkt dus probeer mijn rust te pakken, zoutoplossing en paracetamol te nemen maar ik word er gewoon moe van (letterlijk en figuurlijk). Ik heb soms geen eens zin om te praten of te eten omdat het me allemaal zo veel moeite kost. Qua ademhaling, energie en ik proef toch niks

Op thuisarts staat dat het tot 3 weken kan duren en ik snap ook wel dat het misschien vanzelf over gaat. Maar het duurt nu zo lang voor mijn gevoel.

Bezoekje aan de huisarts. Klinkt als een sinusitis. Kan zeker wel twee of drie weken aanhouden. Heb je xylo neusspray al geprobeerd? Anders via de huisarts bv flixonase neusspray. Meestal is het een virus en is het idd uitzieken en symptoombestrijding.

Nee zit geen verschil in!

1 like

Ja xylo heb ik al eigenlijk iets te lang gebruikt. Gaf ook wel steeds wat verlichting maarja nu doe ik het met zoutoplossing en stomen. En ja ik probeer me rust ook wel te nemen maar ik vind het vervelend dat het nu het derde weekend al is. Maargoed ik kijk het aankomende week nog even aan en anders ga ik wel even bellen met de huisarts maar ik denk toch dat hij ook gaat zeggen: “uitzieken”

Had dus gekke klachten en urine en vaginale swab op kweek laten zetten.

Voornaamste pijn zijn brandend gevoel direct na het plassen en pijn bij mijn schaamlippen (ter hoogte van plasbuis).

Urine kwam schoon terug, vaginale resultaten waren nog niet binnen. Ben nu zo aan het balen want het voelt wel gewoon als een blaasontsteking en ben nu ook bang dat er niks uit die vaginale test komt en dat ik dan maar ermee moet zitten en ugh maak me weer veel te druk.

Als je denkt dat het toch een blaasontsteking is kan je ook d-mannosse pillen slikken. Werkte bij mij echt als een trein!

Kan geen kwaad en kun je bij de Holland en Barret halen of iets minder sterke bij Kruidvat van lucovitaal.

1 like

Dankjewel! Hoe veel/vaak neem je deze dan?

Wat naar dat je nog niet echt duidelijkheid hebt over wat het dan wél is. Stelt het je wel gerust dat er niet direct iets heel ergs uitgekomen is bij de dokter?

Hopelijk trekt het allemaal al een beetje weg terwijl je op de uitslag van je urine moet wachten! :slightly_smiling_face:

Hangt af van de samenstelling. Zou wel het advies van het potje een beetje aanhouden.
Ik had die van lucovitaal en dat is twee per dag. Dus begon met twee tot het beter was en daarna nog een lange tijd 1 geslikt.

Ik vermoed dat ik spontaan last heb van eczeem. Ik heb plekjes op de huid die precies lijken op dit:

Samenvatting

Nu kan ik evt pas op z’n vroegst dinsdag naar de huisarts, maar ondertussen jeukt het wel als een malle. Kan ik bij de etos/kruidvat hier iets tegen krijgen? Ik had online gezocht en vond iets van bepanthen voor eczeem, maar dit is gelijk weer zo prijzig. Ik vroeg me af of iets van zinkzalf of een andere vettige creme ook voldoet?