Het grote medische vragen-topic #2

Ik had zelf een onregelmatige cyclus van 35 dagen of meer. Toen ik mijn koperspiraal liet verwijderen zei de gynaecoloog dat is haar moest bellen als ik de eerste drie cycli boven de 35 dagen uit zou komen. Dan is de kans op een eisprong namelijk ook klein. Ik heb in de derde cyclus gebeld (2x 35+ en de derde cyclus werd ik maar niet ongesteld) en kreeg toen direct hulp. Wij hebben het dus niet eerst een jaar zelf geprobeerd. Dus… ik denk dat je prima (alvast) aan de bel kan trekken.

2 likes

Ik hoop dat iemand tips heeft, het is wel een vies verhaal…
Ik heb zo erge diarree dat ik al meerdere keren vandaag de Wc niet heb gehaald. Heb al een bedset in de was zitten en de vloer meerdere keren schoon moeten maken.
Voel me daarnaast echt beroerd en heb buikpijn en vanzelfsprekend geen eetlust.
Is dit buikgriep? En hoe lang duurt dit ongeveer? Is het verstandig om me af te zonderen van mijn gezin (is niet mogelijk maar kan naar m’n ouders gaan opzich want daar heb ik een eigen badkamer)
Heeft iemand tips?

Klinkt als NORO dat is meestal een vrij heftige maar kortstondige buikgriep. Soms haal je idd de WC niet…je hebt niet iets verkeerd gegeten hè?

Het is wel erg besmettelijk als het buikgriep is.

2 likes

Nee heb niks verkeerds gegeten. Ik denk dat het Noro is en dan via kinderdagverblijf bij mij gekomen.
Gatverdamme wat naar zeg

2 likes

Hou een groot fles met water bij de hand. Blijf drinken drinken. Evt nog cola. Sterkte! En je handen flink met zeep wassen.

Uitzieken maar! En ORS en Norit gebruiken.
Sterkte, klinkt inderdaad als een buikgriepvirus.

Vandaag heeft de huisarts Naproxen voorgeschreven want ik heb pijn in mijn knie en ze denkt dat het door een ontsteking in een pees komt.

Alleen ik geef borstvoeding. Officieel mag je het dan niet gebruiken. Ik heb al gebeld met apotheker. Want ik wil niet stoppen met borstvoeding maar ik wil ook van die pijn af. Apotheker geeft aan dat omdat ik het voor korte periode moet slikken, het minder risicovol is, maar ja officieel mag het niet.

Borstvoeding is al lang niet meer de hoofdvoeding, want dochter is 2 jaar. Ik geef het nu meer als troost en als ze gaat slapen, dus 2 à 3 keer per dag een paar slokjes. Ik moet Naproxen 's ochtends vroeg en 's avonds slikken. Dus dan was ik van plan het 's avonds na het op bed brengen, dus nadat ik haar gevoed heb, te slikken. En de andere borstvoedingsmoment kan ik natuurlijk niet timen dus die zitten er waarschijnlijk dichter op de pil in de ochtend. Alleen het voelt gewoon niet helemaal oke.

Iemand een advies?

Misschien heb je hier iets aan: NSAID’s of salicylaten bij pijn tijdens de borstvoedingsperiode

Aangezien naproxen een langere halfwaardetijd heeft dan andere NSAID’s (pijnstillers uit dezelfde groep, zoals ibuprofen en diclofenac) is het niet de eerste keus. Heb je ibuprofen of diclofenac al geprobeerd? Dan zou dat wel het meest logisch zijn om eerst te proberen als ik het Lareb en het Farmacotherapeutisch Kompas lees.

Als dat geen optie is om een of andere reden en naproxen echt de enige optie is, dan zou ik de afweging maken of dit dan niet een tijdstip zou kunnen zijn om helemaal met borstvoeding te stoppen.

Even een opvolging op mijn eerdere vraag, ik ben zeker dat ik een soort allergische reactie heb. Vandaag nog steeds last en ik denk dat ik door heb hoe het ongeveer opkomt: ik krijg rode strepen na hard wrijven/aanraken/krabben die niet weggaan en na een tijd enorm beginnen te jeuken. Het lijkt of de huidtextuur een beetje anders is ook, maar echt gezwollen is het niet. Hier heb ik opzettelijk gekrabd om te testen. Nu is het nog roder dan op de foto en het jeukt ontzettend.

Ik ga morgen een afspraak met de dokter proberen maken maar ik ben nu echt bang dat ik altijd problemen ga hebben, kan iemand me geruststellen en misschien tips geven? Wat is dit??? :sob:

Edit: update

Ik heb hier ooit van gehoord bij de huisarts toen ik daar kwam voor netelroos/galbulten waar geen oorzaak voor gevonden kon worden en hij toen wilde checken of het dit was. Zou het dermografisme kunnen zijn?

Dermografisme (urticaria factitia) (patientenfolder).

3 likes

Ja dit zou ik zeggen

1 like

Zou idd kunnen wat @Junebug85 zegt maar eigenlijk wordt alle urticaria / galbulten waar geen duidelijke verklaring is geduid als idiopatisch en behandeling is nagenoeg uniek. Zou zeker naar de huisarts gaan. Meestal werkt combinatie van anti- histaminica voor langere tijd het beste (ik loop zelf bij de allergoloog vw het idiopatische urticaria wat op een de andere dag is ontstaan en gebruik nu al ruim een jaar op en af anti- histaminica).

2 likes

Ja, dat kwam ik ook al tegen bij het googlen. Ga het ook maar eens vermelden bij de dokter…

Dankje voor het opzoeken. Ik had ook al niet echt het idee dat het aan de vaccins zou liggen, ik heb behalve een 3x een zere arm verder ook geen klachten gehad. Maar omdat je er veel over hoort ging ik mij dat toch afvragen.

Ik ga die afspraak met de HA maken in ieder geval, maar dat doe ik wel nadat ik verhuisd ben aangezien ik dan een andere HA krijg en ik dan niet middenin dit verhaal hoef over te stappen.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden hier. :blush:

1 like

Ik heb dit ook vaak en het is vervelend maar niet ‘erg’

3 likes

Ik heb sinds gisteravond heel vaak het gevoel dat ik moet plassen en tijdens het plassen een heel raar gevoel (vooral de laatste beetjes) alsof ik nog een x heel nodig moet. Heb nog nooit een blaasontsteking gehad, zou dit het kunnen zijn?

Ik ook, mijn hele leven al eigenlijk. Vervelendste vind ik altijd de opmerkingen van anderen. Heb er verder eigenlijk niet echt last van, irritant is het wel

Klinkt precies als een blaasontsteking ja.

2 likes

Goed, gelukkig kon het doorgaan. Ik zag ook enorm tegen het infuus op maar dat viel heel erg mee.

2 likes

Kan iemand onderstaande bevestigen of ontkrachten? Heb zelf gezocht op internet maar kom er niet achter:

Bij liposuctie is er een vergrote kans van 40% op borstkanker. Dit omdat de cellen lipovet aan je eigen vet moeten ‘groeien’. Aangroeiende cellen = kans op mutaties en daarom dus meer kans op borstkanker.

Post is van @Daytona maar weet niet of ze hier nog actief is.

1 like