Mijn schoonvader is thuisgekomen na een val van 2 mtr hoogte uit het ziekenhuis na een opname van 2 nachten. Diagnose is hersenschudding en een gebroken rib. Ook hebben ze een bloeding vastgesteld in de linker hersenhelft. Krijgt voor zijn gebroken rib oxycodon lang en kortwerkend en diclofenac. Maar het lijkt alsof zijn korte termijn geheugen compleet weg is en soms is zijn communicatie warrig. We vinden het moeilijk om vast te stellen of dit nu van de medicatie komt of door zijn letsel. We hebben verder ook geen handvaten gekregen uit het ziekenhuis. Iemand tips?
Ziekenhuis bellen en vragen voor advies.
Hier moet je echt de ziekenhuis voor bellen. Zeker met dat bloeding in het hoofd en warrige communicatie moet je nu bellen en kortsluiten met hen.
Iemand ervaring met een vitamine b12 tekort? Omdat ik al maandenlange vage klachten heb, en een zus met soortgelijke klachten waarbij ook een b12 tekort eruit kwam hebben ze na aandringen mijn bloed getest. Nu was mijn waarde 130 en moet hij tussen de 150 en 700 zijn. Bij de huisarts zeiden ze eigenlijk alleen ‘ik zie dat je een klein tekort heb’ en verder niks. Slik overigens al een jaar van die zwangerpillen met daarin ook b12.
Moet ik terugbellen en aandringen op een afspraak of is het daadwerkelijk maar een klein tekort en hoef ik er verder niks mee te doen?
Als je er iets mee wilt kun je vragen of ze MMA willen prikken omdat dit weer info geeft over je vit B12 waarde. Zoek naar eens op als je wilt.
Ik heb dit ook gehad en had ook een te kort aan foliumzuur (ik begreep dat dat ook met elkaar kan samenhangen) en moest b12 pillen slikken en foliumzuur. Na een paar maanden heb ik nog eens bloed laten prikken en toen waren de waarden beter. Ik heb verder ook geen afspraak gehad maar wel dus advies gekregen om die pillen te slikken. Dus ik zou denk ik gewoon nog even vragen wat je nu het beste kan doen?
Ja heb gebeld en ik krijg injecties! Wel beetje gek dat ik daar zelf achteraan moet gaan maar goed
Ik heb ineens dat ik een vlekje zie dat beweegt als ik mijn ogen beweeg. Een beetje alsof ik een vliegje langs zie vliegen! Best wel irritant. Ik weet dus niet of dit normaal is of niet, maar waarschijnlijk zie ik het meer nu ik erop let.
Ik heb over een tijdje een afspraak, dus er zal dan naar gekeken worden maar ben benieuwd of iemand dit herkent.
Heb ik ook! Was er ineens en is nooit meer weggegaan
Zijn het van die floaty dingen? Dat is normaal namelijk.
Hierbij denk ik altijd aan sterretjes haha, maar dit is meer 1 vlekje een beetje schaduw grijsachtig.
Als ik dan mijn ogen beweeg zie ik hem een beetje in een boog meebewegen (vooral als er meer lichtinval is, maar vrijwel altijd). Het zit ook maar echt in één oog.
Ik denk dat dit het is? Maar ze maken me wel bang met netvliesloslating nu
Shit ik heb het ook ineens, maar gelukkig dat het niks ernstigs was! @June
Ik vraag me ook af of ik het niet gewoon nu pas zie, en dus voor altijd vanaf nu
Bij mij is het ook een donker vlekje inderdaad. Ik weet ook nog precies wanneer het ontstaan is want het was een keer op vakantie en ik dacht toen dat het door in te fel zonlicht kijken kwam, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Volgens mij is het onschuldig hoor.
(Ik probeer hem nu trouwens te ‘‘zoeken’’ maar zie het nu niet haha, het is niet altijd zo duidelijk aanwezig. Soms denk ik ‘hee daar is ie weer’.)
Ja ik heb meerdere keren tekort gehad. Ook nog redelijk dicht bij de marge dus de laatste keer wilde de (vervangend) huisarts er niks mee. Heb me laten doorverwijzen naar een internist. Die heeft aanvullend onderzoek gedaan en vond het tekort wel groot genoeg om mijn klachten gedeeltelijk door te verklaren en heeft injecties voorgeschreven. Ook vond zij de marges die huisartsen hanteren eigenlijk te ‘laag’. Nu ben ik weer over op pillen omdat ik dat zelf fijner vond. Moet wel met bloed prikken in de gaten blijven houden of dat afdoende blijft.
Was je door de assistente gebeld of de huisarts? Ik had ook met een vitaminetekort dat eerst de assistente belde met de uitslagen en 2 dagen later de huisarts dat ik een recept op moest halen. Super vaag.
Ik kreeg als tip om B12 te nemen als methylcobalamine, dat is kennelijk beter opneembaar. Ik weet niet of je nu ook nog iets van een prenatal/zwangerschapsvitamine wilt nemen, maar ik ben zelf heel tevreden over de samenstelling en dosering van de prenatal multi van de vitaminstore. B12 is daarin redelijk hooggedoseerd, voor mij persoonlijk geen probleem omdat ik dat standaard bij moet slikken maar wel iets om op te letten als je nu injecties gaat krijgen.
Netvliesloslating zie je ook vervorming. Mijn moeder heeft twee netvliesloslatingen gehad.
Ja het is idd alsof je te fel in de zon gekeken hebt en je even wat vlekjes ziet!
@Spaties ooooh dat stelt gerust, want dat heb ik niet
Thanks voor je berichtje! De assistentkreeg ik inderdaad ook aan de lijn. En nu krijg ik dan 10x een injectie om de 3 dagen en dan elke 3 maanden. Slik al meer dan een jaar gewoon die kruidvat zwangermultivitamine en dat is dan 50% van de b12, dus niet heel hoog gedoseerd maar zal inderdaad ook even met mijn gynaecoloog overleggen☺️
Die multivitamine heeft 1.5 microgram vitamine B12, de dosering om een tekort op te heffen is 1000 microgram per dag, dus dat je hieraan misschien niet genoeg hebt als je om wat voor reden dan ook een tekort hebt opgelopen of wat moeilijker opneemt is niet gek.
Overigens is oraal suppleren even effectief (en makkelijker) als intramusculair, mocht je opzien tegen de prikken ofzo.
Hopelijk heb je hier iets aan!