Het grote medische vragen-topic #2

Gelukkig voert de huisarts het niet zelf uit!
Ik dacht dat ze een roesje juist aanraden. Mijn man heeft het zonder gedaan omdat hij snel weer naar huis wilde, maar achteraf raadt hij iedereen aan om vooral wel een roesje te nemen, omdat hij het niet prettig vond

2 likes

Hahahaha dat is een wonderlijke uitspraak van (helaas) een collega huisarts. Dat is niet waar. Het enige nadeel aan een roesje is dat het het ziekenhuis meer tijd kost

2 likes

Ik vind deze Amerikaanse gynaecologe ook interessant om te volgen. Bijvoorbeeld dit stukje over adequate pijnstilling bij gynaecologische ingrepen.

2 likes

Account heet: babiesafter35

Zie dat dat niet goed te zien is op de foto.

Dat je het niet zou kunnen zien lijkt me onwaarschijnlijk.
Maar als ik het me goed herinner was jij ook op weg naar bariatrische chirurgie toch? Ernstig overgewicht geeft meer risico’s bij sedatie, dus dat kan dan mogelijk niet zonder anesthesist (op afroep) en die is er bij het reguliere programma niet bij. Dan kan het alsnog wel, maar kun je niet zomaar bij een zelfstandig centrum terecht en ook in het ziekenhuis moet je dan langer wachten tot er plek is op een speciaal programma. Dat duurt (bij ons) vaak vrij lang, dus als het voor jou niet heel lang kan wachten kan ik me voorstellen dat ze het daarom zonder sedatie aanraden.

1 like

Je hebt al verschillende reacties gehad zie ik. Mijn maag-lever-darm arts zei ook dat het niet nodig was. Dat ik het zonder goed zou kunnen en dat ik met behulp van de verpleging er doorheen geloosd zou worden. Maar toch raakte ik soms van slag. Maar overleg gewoon met je arts. Het is te doen zonder maar voor mij gewoon niet meer.

1 like

Geen medische vraag over mezelf maar ik zit te lezen over cystes op eierstokken. En ik lees dat in zo’n cyste ook haren, deeltjes bot en talg kunnen zitten.
MAAR HOE DAN? Hoe de fuck komt dat bij je eierstokken?

Ik heb dat dus op mijn eierstokken (heet een dermoïdcyste) en volgens mijn gynaecoloog zit het er al vanaf mijn geboorte. Is volgens mij gewoon een soort ‘aanlegfoutje’ wat ik heb begrepen.

2 likes

Je bedoelt dat je kan worden geboren met een cyste op je eierstokken waar haar in zit?
Ik lees nu van iemand bij wie er ‘enkele losse tanden en kiezen’ gevonden zijn. Groeien die dan mee met je melkgebit ofzo?

Is het trouwens iets waar je last van hebt? Of hebben ze het kunnen opereren?

Zou het een tekenbeet kunnen zijn?

2 likes

Moet je even googelen op “teratoom en embryogenese”. Is heel interessant hoe zoiets ontstaat. Kan ook elders in het lichaam voorkomen. Bv achter het borstbeen.

3 likes

Mijn moeder heeft vorig jaar hetzelfde gehad, ik weet niet precies de tijdlijn, maar haar wachttijd was zeker geen maanden. Van brief naar uitslag was denk ik minder dan een half jaar, dit was hetzelfde voor meerdere familieleden. Zij heeft wel een tijdje getwijfeld over het testen. Van bloed afgeven tot uitslag is ook al zes tot acht weken. Misschien via verzekering uitzoeken of een ander universitair ziekenhuis minder wachttijd heeft? Mijn moeder had haar gesprekken online en bloed kon gewoon via lokaal ziekenhuis.

1 like

Ik ben de afgelopen 7 maanden niet in een bos geweest oid dus ik denk het niet :grimacing:

1 like

Zoontje en ik zitten nu over 14 dagen Corona heen maar we blijven beide maar hoesten. Daarnaast blijf ik extreem vermoeid en voelt het elke dag of er vrachtwagen over mij heen gereden is. Moeten we hier wat mee of zullen we de long COVID hebben? Zoontje is 4

1 like

Ja klopt! Het kan zoals @Broodrooster ook zegt ook op andere plekken zitten. Bij mij was het toen ze het ontdekten ongeveer 3 bij drie en nu 5 bij 5, dus het kan wel groeien.

Als hij te groot wordt kan je eierstok bv wel omklappen waardoor je accuut geopereerd moet worden. Ga hem straks na mijn zwangerschap wel weg laten halen, maar dan heb je dus wel kans dat je eierstok niet meer functioneert.

3 likes

Wat vervelend zeg! Volgens mij zijn dit wel klachten die inderdaad bij wat mensen lang aanhouden. Vooral de vermoeidheid. Ik las hier ergens op het forum ook nog dat er verschil zit in het type hoest, dat het vooral droge hoest is die aan blijft houden, is dat bij jullie ook?

Long covid is pas officieel vanaf 3 maanden na besmetting, dus hopelijk duurt het bij jullie niet zo lang. :hugs: Je kan natuurlijk altijd de huisarts bellen als je het niet vertrouwd!

1 like

Nee hier echt slijm ophoesten. maar ik gok dat ik zelf gewoon nog een griep eroverheen heb gekregen.

1 like

Je bent vatbaarder voor bacteriele infecties als je een virusinfectie hebt, ik zou even bellen met de huisarts.

1 like

Thanks. Ik durf niet naar de huisarts. Ik loop daar al de deurplat ivm angststoornis die terug is. Hahaha

Zorg vragen moet je nooit als drempel ervaren. We worden gewoon betaald. Zou dus vooral naar de huisarts gaan om even je longen te laten beluisteren. Zolang het slijm helder is of wat gelig zonder koorts erbij is het prima. Dan duurt het herstel van COVID gewoon wat langer bij jou ( en vooralsnog dus absoluut geen long COVID dat is pas na 3 maanden). Mocht je er wel zieker bij worden zoals opnieuw koorts of echt groenig slijm past het meer bij een bacterie bv een bronchitis of een longontsteking.

3 likes