Het grote medische vragen-topic #2

Bij echte petechien moet je wel de huisarts bellen. Vaak ben je dan ook echt goed ziek erbij. Denk aan hoge koorts.

Hoe zien de vlekken eruit? Zijn ze weg te drukken? Niet weg te drukken = petechien. Kan onschuldig zijn maar beter om wel te laten checken. Overigens is alleen het gelaat atypisch voor petechien. Je ziet het eerder op de benen en armen.

Wel weg te drukken = goed. Dat laatste zie je vaak bij virale infecties en is onschuldig. Je kunt bij twijfel een glas gebruiken en daar doorheen kijken of het plekje weg te drukken is.

4 likes

Moet morgen heen.

Ah dankjewel voor dit uitgebreide antwoord! Ik wil je een foto sturen maar dat lukt niet

Oh ok :relaxed:

Heb je hard gehoest of toevallig veel overgegeven? Ik heb 't weleens gehad rond mijn ogen door veel braken en dat kwam door de druk op bloedvaatjes. Maar kan ook symptoom van iets ergers zijn dus bij twijfel gewoon de huisarts bellen!

1 like

Mijn zoontje zat tijdens en nadat hij corona heeft gehad, helemaal onder de rode vlekken en puntjes, na enig zoekwerk scheen dit vaker voor te komen. Misschien (hopelijk) is dat bij jouw puntjes ook het geval!

2 likes

Ik heb het gewoon overbelast dus ik mag de komende tijd even niet geforceerd mijn duim gebruiken want daar lijkt de pijn weg te komen.

Ik ben al even aan het kwakkelen, heb wat witte vlekken op mijn amandelen en ben erg moe.
Nu heb ik ook sinds vandaag dat mijn linkerheup een zeurend gevoel geeft, zo’n soort misselijk gevoel (wat ik ken van wanneer je ongesteld bent, dat je het in je rug voelt) en al dagen rugpijn (van voeden/ baby tillen etc). Echt zo’n klaagdag. Hopelijk alles over wanneer het lente wordt, stress speelt ook mee denk ik.

2 likes

de huisarts zei dat dit niks ergs is en dat er ook niks aan gedaan kan worden helaas. Wat echt jammer is voor autorijden, fietsen en eigenlijk alles haha.
alleen heb ik nu achteraf een zieke angst dat het straks toch netvliesloslating is (wat echt stom is want luister naar je huisarts). Is het heel raar om te vragen of iemand hier naar zou kunnen kijken, dus een doorverwijzing bijvoorbeeld? Ik voel me nu al zo’n idioot die bij de huisarts zeikt.

1 like

Zou zeker een doorverwijzing vragen. Je bent nog zo jong. Wat je aangeeft is meer een probleem van ouderen … Je ogen moeten nog lang mee en is het wel verstandig netvliesproblemen uit te sluiten.

1 like

Thanks voor je antwoord!
Hij zei inderdaad dat je het krijgt naarmate je ouder wordt (en heeft er verder niet naar gekeken), dus ik dacht oke jeetje het gaat wel snel bergafwaarts dan haha. Ik keek bijvoorbeeld bij college vandaag naar de slides en naar beneden en dan zie ik constant die vlek bewegen, dus toch wel jammer.

Ik ga morgen maar eens bellen, en als het niet kan misschien maar een opticien proberen anders. Stelt inderdaad wel gerust als iemand er even naar kan kijken inderdaad!

1 like

Ik heb dit ook sinds een halfjaar. Een zwartgrijze ronde vlek in het midden van mijn zicht met daaromheen wat kleinere vlekjes. Het ziet er anders uit dan al mijn andere floaters (donkerder, meer als echt een vieze, wazige vlek op een autoruit ofzo) en heb er meerdere keren door de opticien en huisarts naar laten kijken. Voelde me een aansteller, maar maakte me ook veel zorgen door het googelen… Maar het was écht niks ernstigs. Inmiddels zijn mijn hersenen er redelijk aan gewend en kijken ze er meestal ‘doorheen’ (het is dus niet weggegaan). Heel af en toe heb ik nog een dag of moment dat het me echt stoort, maar in het begin had ik echt veel last van focussen, autorijden, hoofdpijn e.d. en nu niet meer. Mijn huisarts zei ook nog dat met wat geluk het in de toekomst meer naar beneden zakt, uit mijn zicht of mijn hersenen het nog meer gaan compenseren dat ik het minder ga zien. Mijn vriend heeft tinnitus en ik heb zijn attitude overgenomen in het ermee leren leven door te leren er niet op te focussen.

Sorry, heel veel over mij. Maar vet vervelend voor je, ik herken het en hoop dat het bij jou ook niks ernstigs is en snel beter wordt!

Edit: Oh en dat het meebeweegt is een goed teken!

Dit heb ik inderdaad ook nu! Goed om te horen dat het wel went! Heeft de huisarts er bij jou naar gekeken, of kan dat? Bij mij zei hij dat het floaters zijn en dat het dus eigenlijk gewoon jammer is, maar dat je er dus mogelijk wel aan went. Maar hij heeft verder dus niet gekeken…
Ik weet ook niet zo goed of het duidelijker aanwezig is steeds, of dat het me nu gewoon meer opvalt ook. Of dat ik me zorgen maak en het daardoor meer zie :disappointed:

1 like

En naar de opticien? Laten kijken?

Volgens mij kan je prima een doorverwijzing krijgen naar een oogarts die even kan kijken.

Oh, dat weet ik niet meer. Misschien even met een lampje in mijn ogen gekeken en een oogtest gedaan. Zelfde bij de opticien. En indd direct de conclusie floaters. Pas als ik lichtflitsen zou zien moest ik aan de bel trekken, en die zijn gelukkig nooit gekomen. Ik wilde ook eigenlijk een doorverwijzing naar de oogarts want maakte me zo’n zorgen, maar dat was dus echt niet nodig zeiden ze.

2 likes

Ik heb altijd problemen als ik staafjes in mijn oor heb. Zodra ik ze na de genezing vervang voor ringetjes gaat alles zo goed! Dus misschien kan je dat eens proberen? Ik weet ook dat er siliconen piercings zijn

2 likes

ik heb al twee weken last van een ingescheurde mondhoek. Heb van alles geprobeerd (chi lipbalm, fagron lanoline, miconazolcreme)
Iemand nog een goede tip?

@Indigo @Floepsie Ik heb dit helaas ook. En dan één meer opvallende donkere stip die altijd van boven naar beneden zakt. Soms kan ik hem nog wel een beetje wegdraaien met mijn ogen. Ik vind het vooral vervelend met grijs/mistig weer, want dan zie je het veel sneller.

4 likes

Extra vitaminen slikken? Vaak komt het door een gebrek daarvan.

2 likes

Enige wat bij mij hielp was zinkzalf. Dus juist indrogen. Dan houdt je huid het vocht in je mondhoek en herstelt het zich vanzelf.

1 like