Heeft iemand tips tegen (zowel ‘s nachts als overdags) kaakklemmen? Ik word er horendol van…
Ik heb dat ook een tijd gehad, na een periode van veel blaasontstekingen. Na een tijdje merkte ik ook dat het een overactieve blaas was (denk ik ben hier nooit naar de huisarts voor geweest).
Bijvoorbeeld als ik 's ochtends naar het toilet ging meteen nadat ik uit bed kwam ging ik vaak een uur later alweer voordat ik de deur uit moest. Omdat ik bang was dat ik anders onderweg moest plassen. Nu gebeurde dat juist als ik (een klein beetje) plaste voordat ik weg ging. Toen ging ik dat niet meer doen en het ging gewoon prima.
In sommige situaties heb ik dat nog steeds. Dat ik het idee heb dat ik vaak moet gaan plassen omdat ik anders niet meer kan. Bijvoorbeeld voor een lange rit in de auto. Maar ik probeer me te realiseren dat er genoeg tankstations langs de weg zijn als ik echt moet.
Maar je kan ook nog je urine op kweek laten zetten voor de zekerheid.
@Seaside een bitje, kaakfysio, de stress aanpakken, botox? Ik heb het ook een tijdje gedaan toen ik stress had. Ik droeg toen 's nachts het bitje die ik gekregen heb na mijn beugel. Zorgde voor minder spanning.
Ja kaakfysio (doe regelmatig die oefeningen even als ik stress heb want dan klem ik) en mijn tandarts zag ook dat ik het deed (slijtplekken kiezen en kapotte wang) dus 's nachts een bitje inderdaad, heb ik daar laten maken. Helpt echt heel veel.
Welke pijnstiller helpt het beste tegen pijn in keel en oren bij slikken? Of welke dosis van paracetamol?
Ik heb nu een uur geleden paracetamol genomen en normaal werkt dat prima maar nu echt niet.
Is ie ook weer kleiner geweest dus in de tussentijd? Of dus al 2-3 weken vergroot?
Lymfeklieren kunnen weken tot maanden na een ontsteking nog vergroot blijven en dan langzaam wegtrekken. Ik zou het zelf dus nog wel even durven aan te kijken. Maar ik zie op thuisarts dat zij al adviseren bij >2 weken vergrootte klier naar de huisarts te gaan, dus daar zou zeker niets mis mee zijn (https://www.thuisarts.nl/vergrote-lymfeklier).
Paracetamol, 3-4x per dag 2 stuks, op vaste momenten proberen te nemen zodat je een spiegel opbouwt. Als dat onvoldoende helpt kun je er tijdelijk eventueel ibuprofen bij nemen.
Bedankt! Ik heb er helaas net na vier uur nog een genomen, maar volgende dosis (over 6 uur) verhoog ik wel even naar twee.
Ik heb de laatste tijd af en toe last van m’n gewrichten. Vooral handen/vingers, ellebogen en (in mindere mate) polsen. Niet heel erg, maar wel voldoende dat het af en toe vervelend is en zonder aanwijsbare reden (overbelasting o.i.d.). Vanaf wanneer zou ik eens naar de dokter moeten? Ik vind het nu nog wat overdreven, want het is best een vaag gevoel en je zult zien dat ik geen enkele last heb op het moment dat ik de afspraak heb , maar ik maak me wel een heel klein beetje zorgen, want dit heb ik nog nooit gehad.
Kan van alles zijn, van verkeerde slaap/werk houding of te weinig/incorrecte ondersteuning bij pc/laptop tot reuma of hypermobiliteit aan toe. Zou voor de zekerheid even langs de huisarts gaan. Als blijkt dat je tijdens de afspraak geen last hebt, is dat ook een aanwijzing voor de huisarts om na te gaan wat het wel/niet is.
Ik heb een heel erg slecht geheugen. Meestal probeer ik er niet aan te denken omdat ik er oprecht verdrietig van word als ik me dingen niet kan herinneren, maar ik wil ook niet langer m’n kop in het zand steken. Ik heb ook een kindje nu en wil me alles gewoon goed kunnen herinneren. Ik dacht gisteren aan toen één van mijn ouders 60 werd een paar jaar geleden, en ik kan me niet echt meer herinneren hoe dat ging. Ik word dan zo verdrietig en voel ook een beetje paniek, want hoe kan ik me ‘grote’ dingen van een paar jaar geleden niet meer herinneren? Soms weet ik ook niet zo goed of ik veel over iets heb gedagdroomd of dat het echt is gebeurd.
Ik ben van plan naar de huisarts te gaan als ik weer in Nederland ben over een tijdje, maar vroeg me af of iemand een idee heeft waar het mee te maken zou kunnen hebben, of dat iemand het misschien herkent.
Is het bij jou erger als je het koud hebt? Ik voel dit sinds ongeveer een jaar in mijn handen en polsen wanneer het koud is (kan ook bijv. in huis zijn). Op heel specifieke plekken en altijd dezelfde plekken. Ik heb geen idee wat dit betekent.
Vaak is het antwoord: stress. Zou het heel erg vreemd vinden als er sprake zou zijn van een dementieel beeld oid en ik verwacht ook dat de huisarts daar niet aan denkt. We zien bijvoorbeeld ook veel bij mensen met depressie of burn-out dat ze een slecht geheugen hebben en zich daar zorgen over maken. Of eigenlijk gewoon mensen die het druk hebben. Feit is dat er vaak niet echt iets aan de hand is met de hersenen. Maar als we veel stress hebben/letterlijk ‘veel aan ons hoofd’ is de concentratie, en daardoor het opslaan van informatie minder. We hebben een werkgeheugen en een geheugen waarin we dingen opslaan, maar ze werken niet tegelijkertijd. Als je zoveel aan je hoofd hebt dat je hoofd constant maar blijft ratelen en bezig blijft, sla je daarom minder op.Vaak als je er echt voor gaat zitten, het bewust en geconcentreerd in je geheugen prent, gaat het een stuk beter. En daarbij heeft het ook te maken met hoe vaak je iets naar boven haalt, als je mij vraagt hoe de 60e verjaardag van mijn ouders was, weet ik dat ook echt niet meer. En ik zou mijn geheugen doorgaans als erg goed beschrijven. Dingen met meer emotionele lading en dingen waar je regelmatig aan terugdenkt, blijven doorgaans helderder voor de geest staan.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zelf denk ik niet dat het door stress komt omdat ik eigenlijk (bijna) nooit last heb van stress (gelukkig maar). Mijn slechte geheugen is iets wat al jaren zo is. Als iemand tegen me zegt ‘oh weet je nog toen we dit en dit deden’, nou nee, kan ik me meestal gewoon niet herinneren. Dat maakt me wel verdrietig, waarom kan ik me dat niet herinneren en zij wel? Bedankt voor je reactie, maakt me wel wat minder ongerust hoewel ik toch graag zou willen dat het anders was.
Hmm, ja, daar heb je wel een punt. Het is vandaag al weer iets minder, maar ik heb besloten om de volgende keer dat ik meer last heb, naar de huisarts te gaan.
Nee, tenminste, dat is me nog niet opgevallen, maar ik denk niet dat het iets met koude te maken heeft.
Volgens mij is dit wel vaker zo bij gewrichtsklachten? Bij mij in de familie is bijna de hele vrouwelijke lijn van één kant hypermobiel, terwijl onze klachten verschillend zijn; zo heeft mijn zus heel snel last van bepaalde gewrichten bij kou, terwijl ik dat bij warmte heb (soms zelfs bij dezelfde gewrichten als zij). Ligt denk ik gewoon een beetje aan hoe je in elkaar zit
Gebruik je bepaalde medicatie? Daar kan het ook mee te maken hebben.
EDIT:
En zwangerschapsdementie natuurlijk, maar zo te lezen speelde dit al voordat je een kindje had?
Nee, gebruik geen medicatie en het speelde al voor die tijd inderdaad.
Hoebedoel je hoe wij tegen de zoutinname aankijken precies? Als het geadviseerd is door je cardioloog zou ik dat aanhouden, niet wat mensen op een forum denken. Voor zover ik weet wordt het regelmatig geadviseerd bij een lage bloeddruk waarvan mensen last hebben. Idee is dat je door de zoutinname (+veranderende osmolaliteit) het bloedvolume wat vergroot en de bloeddruk wat stijgt. Dat is vaak een betere optie dan medicatie ivm bijwerkingen enzo. Kortom, als je last hebt van de lage bloeddruk en je cardioloog raadt het je aan, dan zou ik dit gewoon opvolgen. En nog een keer met hem/haar bespreken als je niet gerust bent.
Ik had vaak keelontstekingen, echt hele heftige met allemaal witte koppen op mijn amandelen en niet meer kunnen eten. Mijn huisarts kwam er na een lange tijd mee. Als ik van te voren wist dat ik daarna nooit meer keelpijn/keelontstekingen zou hebben, had ik het zelf wel benoemd.
Ik zou dus zeker vragen of het misschien een idee is om je amandelen te laten verwijderen.
Nooit meer is voor sommige mensen waar, maar 1 op de 20 volwassenen heeft in de eerste 3 maanden na het verwijderen van z’n keelamandelen toch weer keelontsteking.
@Ohappyday als je meer dan vier keer per jaar keelontsteking hebt (en dan niet een beetje keelpijn, maar echt ziek met koorts en thuis in bed liggen) kun je het overwegen, het is geen kleine ingreep bij een volwassene.