Het grote medische vragen-topic #2

Ik zou gewoon even langs de huisarts gaan. Heb zelf een paar jaar geleden last gehad rondom mijn pols bij mijn niet-dominante hand, bleek overbelasting te zijn wat vooral vaak bij bouwvakkers/stratenmakers voorkwam… echt geen idee hoe ik er aan kwam, want dat is niet mijn werk/hobby :woman_shrugging:

De behandeling en advies van huisarts heeft echter wel geholpen :slight_smile:

2 likes

Het was niet mijn bedoeling om aanvallend te zijn, ik denk dat ik je vraag niet goed snapte. Wat betreft hetgene wat je vertelt, ik weet niet hoe lang je al bezig bent met zouter eten dan normaal. In principe streeft ons lichaam (via onze nieren) naar homeostase, dus vooral alles zoveel mogelijk stabiel houden. De nieren kunnen geen puur water uitscheiden en geen puur zout. Dus het is altijd een mix van water en zout, maar de verhoudingen kunnen wisselen. Een keer een flinke bak chips of een korte tijd zouter eten dan normaal, zal daarom niet per se meteen de bloeddruk beïnvloeden, daar gaat wel een tijdje structureel zouter eten overheen. En daarbij zijn er ook nog intermenselijke verschillen, ook niet iedereen die structureel te zout eet heeft bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk. Er zijn mensen die meer en minder gevoelig zijn voor zout, maar ik geloof dat over zout-bloeddruk het laatste woord ook nog niet gesproken is. Ook niet iedereen reageert hetzelfde op een zoutarm dieet bijvoorbeeld.

1 like

Iemand al een colposcopie gehad? Ben gebeld geworden door de gynaecoloog dat er onrustige cellen zijn gebonden bij het uitstrijkje.

Ja ik heb dit afgelopen jaar gehad. Heb je bepaalde vragen erover? Er is sowieso een uitstrijkjestopic ook met ervaringen

https://www.forumfeminarum.nl/t/het-uitstrijkjestopic/3000

Ohh wist ik niet thnx. Ja ben eigenlijk beetje geschrokken want werd echt gebeld door de assistent met het verzoek om nog deze week dit onderzoek te hebben.

Maar ga in het topic even kijken, Dankje

Jaa had ik ook hoor toen ik gebeld werd dat er afwijkende cellen gevonden waren en ik doorverwezen werd! Overigens vond ik de colposcopie zelf niet heel heftig (hoewel ze ook biopten namen en dat was geen pretje maar zo voorbij), maar meer mentaal dat ik het wel een ding vond

Misschien een peesontsteking? Heb ik in mijn pols en ik herken je klachten wel. Bij mij is het ook zo heel random ontstaan aan mijn niet dominante arm. Ik ben gewoon naar de huisarts gegaan, hij verwijst je dan eventueel door als dat nodig is.

1 like

Geen nieuwe eetgewoontes aangenomen rond die tijd? Op reis geweest? Blijft hij op gewicht? Ik zou er toch een afspraak voor maken ergens volgende week, het is niet normaal om zo lang meerdere keren per dag diarree te hebben zonder duidelijke oorzaak (als je nou net terugkomt uit Thailand en daar op straat allerlei dubieuze zaken hebt gegeten kun je nog even afwachten bijv).
Wat je zelf kunt doen doet hij denk ik al, vezels, voldoende drinken, suikerige drankjes kunnen soms diarree in stand houden dus die vermijden.

1 like

Ik had zwangerschapsdiabetes. Nu ben ik 4 weken terug bevallen.
Ik prik af en toe mijn waardes.
Nu had ik vanochtend nuchter 5,7 ( tijdens mijn zwangerschap moest ik onder de 5,3 blijven)
Vraag me nu af of deze waardes goed is of betekend dat ik nog steeds diabetes heb?

Onder de 6.1 mmol word als geen diabetes gezien nuchter

1 like

Omdat het erg besmettelijk is, en nieuw. En daarom heeft niemand afweerstoffen, en kunnen er een groter percentage mensen ziekenhuiszorg nodig hebben. Bij reguliere griep krijgt gemiddeld 10% die griep. Het gevaar bij corona is dat het een veel hoger percentage van de bevolking is. Dan zouden de ziekenhuizen vol komen te liggen. Het gevaar zit 'm dus niet in het individu, maar in de groep.

Ik denk dat ze nu nog proberen de verspreiding in te dammen door contactonderzoek. Maar als dat niet meer lukt, dan wordt het ook los gelaten, net zoals met de mexicaanse griep.

2 likes

Ik ben iemand die normaal niet snel iets hier zou vragen maar met al het coronagedoe bel ik liever de huisarts nu niet over zoiets kleins als het volgende.

Komtie: vorige week zondag was ik in een tuincentrum waar ik in al mijn enthousiasme op een gegeven moment met te veel planten tegelijk in mn handen rondliep waarbij er voor mijn gevoel een kootje uit de kom ging. Ben hypermobiel dus niet heel abnormaal. Heb er daarna een beetje aan lopen trekken en masseren en heb er daarna eigenlijk geen last meer van gehad, tot vandaag opeens. Zelfde vinger, zelfde kootje. Er is alleen niks nieuws gebeurd wat de pijn kan veroorzaken. Ik merk het vooral als ik dingen vast pak of het zelf ga forceren door er op te drukken. Aan de buitenkant zie ik niks aan m’n vinger (hij stond altijd al scheef), maar zou het kunnen dat hij sinds afgelopen zondag gewoon al niet helemaal goed zat en dat ik er nu pas echt last van krijg? Het is een beetje een dof zeurderig gevoel en als ik er op druk trekt t door naar m’n pols.

Ik heb een biopsie gehad voor het bevolkingsonderzoek voor baarmoederhalskanker en kreeg een briefje dat ik donderdagavond gebeld wordt met de uitslag,(2 weken na onderzoek) Nu ben ik al de hele tijd super nerveus. Is het onbeschoft om zelf te bellen en te vragen? kan goed dat de uitslag allang bekend is? :tired_face: :thinking:

Niet onbeschoft, maar moet je daar de huisarts voor bellen? Dikke kans dat je dan ergens nummer 8114 bent jn de wachtrij…

Heb gebeld kon niet meer wachten, direct met afdeling gynecology. Maar assistente mocht mij niet van die informatie voorzien, ze zei dat er morgen een belafspraak staat met de arts. (wat niet klopt met mijn briefje) maargoed dan nog maar even wachten.

1 like

Kan gewoon irritatie/milde beschadiging zijn. Zelfs bij hypermobiliteit kan er (lichte) schade ontstaan bij iets dat (deels) uit de kom gaat. Heb dit zelf ook gehad, maar dan bij grotere gewrichten, gelukkig blijven mijn vingers vaak op hun plek :slight_smile:

Ik zou het even een paar dagen aanzien als ik jou was. Zoveel mogelijk ontzien, misschien wat extra warmte er op wanneer het kan en in de gaten houden of het niet dikker wordt. En als je donderdag nog last hebt, dan even de huisarts bellen.

1 like

Op mijn 14e werd ik ongesteld en tot mijn 24e (ongeveer) had ik nooit ergens last van, kon het nooit aan voelen komen en tijdens de menstruatie merkte ik ook niks behalve bloedverlies natuurlijk.
Sinds een paar jaar heb ik veel meer klachten: veel buikkrampen, rugpijn en soms ook echt heel scherpe steken in de onderbuik. Soms zo hevig dat ik móét stilstaan en voorovergebogen, en dan puffen totdat het wegtrekt :sweat_smile: . Als dat op straat gebeurt, is dat ook vet genant haha. Nu heb ik vandaag, tweede dag ongesteld, ook erg veel pijn in mijn buikstreek, maar specifiek links op de onderbuik echt veel last. Kan me nauwelijks concentreren op mijn werk. Is er reden om de huisarts met deze klachten te bezoeken, of hoort dit er nu eenmaal bij?
Ik vraag me dit vooral af omdat ik dus tien jaar nergens last van had, en nu een paar jaar opeens wel.

Oh ja, sinds mijn 18e zit ik aan de pil, op een jaar tussendoor na. Ik heb altijd na iedere strip een stopweek.

Ik denk altijd: als je ergens echt last van hebt (zo klinkt het) en het gaat niet binnen afzienbare tijd voorbij, dan kan je daarvoor best naar de huisarts. Dat geeft geen garantie dat de huisarts er ook echt effectief iets aan kan doen. Ik denk met name omdat je dit eerder nooit hebt gehad, dat het een reden is om wel even naar de huisarts te gaan. De kans is dan groter dat er onderliggend iets aan de hand is, dan als je er altijd al veel last van had gehad. Dat hoeft uiteraard niet, dus ik zou me niet te veel zorgen maken. Het is wel goed om even te gaan denk ik.
Maar verder zou ik ook geen wonderen verwachten. Supervervelende klacht, maar als er niets wordt gevonden adviseert de huisarts doorgaans ‘gewoon’ pijnstilling en orale anticonceptie, maar dat heb je al begreep ik.

1 like

Ja klopt, gebruik ik al. Maar goed punt, ook @grace. Ik ga denk ik maar een afspraak maken, wie weet komt er wel iets uit en zo niet, dan weet ik dat ten minste.

1 like

Ik had een jaar of twee geleden opeens last van een nabloeding, enkele dagen na mijn menstruatie (paar maanden achter elkaar) terwijl ik eigenlijk ook nooit ergens last van had. Even naar de ha geweest en bleek uiteindelijk niets te zijn en is ook gewoon weer gestopt.

Maar voor zulke veranderingen zou ik altijd naar de ha gaan! Anders ga je je toch onbewust zorgen maken (en hallo, vet veel pijn in jouw geval) en voor hetzelfde geld is er niets aan de hand maar heb je gewoon sterkere pijnstilling nodig ofzo.

1 like