Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb dit gehad. Ze moeten wel even kijken zeg maar :wink: Bij mij moest het via laboratorium omdat ik destijds zwanger was maar volgens mij kunnen ze het ook “op het oog” vaststellen.

Succes :blush:

Ik heb geen operatie gehad, maar wel alrtijd neusproblemen. Bij de dokter bleek dat mijn tussenschot ontstoken was en blijkbaar opzwelt door hooikoorts/allergie. Ik heb hiervoor Avamys gekregen en de zwelling is een stuk minder.

Het is wat ongemakkelijk maar zeker niet pijnlijk. Succes :blush:

Niet pijnlijk. Komt goed.
Waarschijnlijk een eendenbek naar binnen.
Koud en veel Glijmiddel dus leuk is anders maar bij mij nooit pijn gedaan.

Ik heb de afgelopen dagen opeens wat lichte tintelingen in mijn gezicht. Soms boven mijn lip of naast mijn neus maar ook op mijn voorhoofd. Het is wel alleen aan de linkerkant van mijn gezicht. Het is heel lichtjes en duurt maar even maar het gaat soms wel snel na elkaar.

Ik vind het best wel raar/eng. Als ik google kom ik vooral uit op stress wat wel zou kunnen op zich maar ik heb dit nog nooit eerder gehad

Ik heb al jaren een Mirena spiraal en heb hem ongeveer een half jaar geleden laten vervangen. Sinds de nieuwe heb ik twee keer per maand last van spotting terwijl ik dat bij de vorige spiraal nooit had. Op zich is dat nog niet zo’n probleem maar daarnaast heb ik last van m’n darmen en elke maand wel diarree of moet overgeven. Ook heb ik ineens last van hartkloppingen en een onrustig gevoel (volgens mij sinds het plaatsen van de nieuwe).

Ik wil dit graag met m’n huisarts bespreken, maar als ik deze klachten Google icm de spiraal vind ik best wel wat zweverige blabla sites en heb nu ineens bedacht dat mijn dokter me dan een zweverig type vind wat ik niet wil haha. Is er toevallig iemand die dit herkent?

Ik zou naar de huisarts gaan en de symptomen bespreken (en dat het nu een half jaar zo is). Laat hem/haar een diagnose stellen. Eventueel melden dat het gelijktijdig gestart is met het zetten van de nieuwe spiraal en dat je je afvraagt of het verband kan hebben.

Maar had je dan bloedingen in de eerste 3 weken van je pilstrip, dus nog voor je stopweek zou moeten zijn? Dan kan ik er namelijk ook niks van zeggen. Ik had wel altijd als ik probeerde door te slikken direct doorbraakbloedingen.

Thanks je hebt gelijk. Ik ga een afspraak maken!

Hoi, oude koe die ik uit de sloot trek hier! Welk merk en welke dosis d-mannose gebruik jij?

Ik was er een jaar vanaf door Lucovitaal bruistabletten te nemen na seks. Toen deed ik holland & barrett pilletjes en nu heb ik wel weer vaker last. Kijk net en lucovitaal heeft 2 gram d mannose per pil en holland & barrett maar 0,5 gram…

Dan neem je toch meer pillen om aan hetzelfde aantal gram te komen als die twee gram goed werkte. En als ze op zijn even uitrekenen wat goedkoper is.

Het maakt niets uit wat je normale temperatuur is. Hier staat opzich mooi uitgelegd wat er gebeurd bij koorts:

Koorts is een verhoging van de lichaamstemperatuur naar minimaal 38℃. Bij koorts verhoogt het lichaam de interne thermostaat met als doel de stofwisseling en de bloedsomloop te versnellen. Hierdoor worden afweercellen, die het immuunsysteem ondersteunen, sneller getransporteerd en daarmee wordt het herstel bespoedigd wanneer je niet fit bent. Het is dus een manier van het lichaam om je te beschermen tegen indringers van buitenaf (virussen/bacteriën) of om deze juist uit je lichaam te verdrijven.

Dit gebeurt gewoon pas vanaf 38 graden. Dus heb je normaal 36 graden en nu 37, dan is het prima om dit in de gaten te houden en te kijken of het niet doorzet tot koorts. Maar in je lichaam gebeurt er dan nog niets dus je hebt niet ‘eerder’ koorts.

1 like

@Mhysa @En_17_Anderen
Koorts is per definitie pas vanaf 38 graden. De (arbitraire) grens van 38 graden is ook gekozen omdat blijkt dat het overgrote deel van de niet-zieke populatie een temp heeft in het spectrum van 35-37,9 graden. Bij >38 graden blijken er vaker inflammatoire of specifiek infectieuze oorzaken aan ten grondslag te liggen, dus dat is een belangrijk gegeven, hoewel zoals eerder gezegd de grens van 38 wel arbitrair is.

Je vaart als arts op het hele klinische beeld en niet alleen op een eenmalig gemeten temperatuur die <38 graden is natuurlijk. Ouderen bijv. maken minder vaak koorts, dus dat houdt je ook in je achterhoofd als je een oudere patient beoordeeld. Kinderen maken vaker juist hoge koorts terwijl ze niet per definitie zieker zijn.

4 likes

Mijn lichaamstemperatuur zit aan het einde van de dag standaard rond de 38. Maar misschien dat ik daardoor eigenlijk ook nooit echt ziek ben?:joy:

Koorts is eigenlijk boven de 38,3. alles tussen 37,5 en 38,3 is verhoging. Dat kan verschillende redenen hebben zoals een infectie, iets auto immuuns of te veel gesport etc.

Ik weet van mijzelf wel dat als ik echt ziek ben, ik direct koorts rond de 39,5/40 graden heb. Maar dat is echt 3x ofzo voorgekomen, ben eigenlijk nooit ziek. Misschien dat andere mensen met een standaard hogere lichaamstemperatuur dat ook hebben?

1 like

Lichaamstemperatuur fluctueert gedurende dag en is afhankelijk van verschillende parameters: op welke plek gemeten, welke activiteit is er vooraf gegaan etc. Dat de man een hogere T heeft dan de vrouw, dat kan maar je moet het in context plaatsen van tijd, hoe gemeten, welke ziekte iemand heeft etc. In NL wordt vaak als afkappunt 38 C aangehouden (Internationaal met name 38.3). Dit is >99th percentiel. Maar zoals ik eerder aangaf fluctueert het lichaamstemperatuur gedurende de dag. Wat in de ochtend >99th percentiel valt hoeft in de middag niet meer zo te zijn.

Praktisch gezien, plaats ik de metingen van de patiënten en wat ik zelf meet in context (dus wat zijn de klachten? Luchtwegklachten) etc). Als het net onder de grens valt van koorts dan is het dus nog wel verhoging en ook dat kan een belangrijk teken zijn om je behandeling erop aan te passen.

1 like

Wat @Broodrooster zegt. Ik snap je vraag wel, maar ik denk dat je minder vast moet houden aan die gemiddelde temperatuur die je mogelijk hebt. Het klopt inderdaad dat er interindividuele verschillen zijn, maar ook per persoon fluctueert temperatuur over de dag. (Het zou trouwens prima kunnen dat @Tamara 's ochtends ook een temperatuur heeft van 36,2 graden die later op de dag toeneemt, en misschien hoger lijkt dan die van jou omdat zij bij wijze van rectaal of axillair meet - misschien wel na het sporten - en jij tympaan? Ik wil maar zeggen: is zo moeilijk te vergelijken).

Ik denk dat het beter is om temperatuur minder direct/absoluut te interpreteren. Er is, op basis van onderzoek, een afkapwaarde gekozen voor koorts omdat het praktisch is een grens te hebben in de kliniek en voor wetenschappelijk onderzoek (de afkapwaarde verschilt trouwens best wel per instantie/wereldwijd, daarover is het laatste nog niet gezegd). Bij een stijgende lichaamstemperatuur >38 graden is er vaker een onderliggende inflammatoire oorzaak terwijl een wisselende temp tussen 35-37,5 graden afhankelijk is van veel meer factoren (wil niet zeggen dat inflammatie afwezig is, maar bij temp >38 graden heb je wel reden aan te nemen dat er iets gaande is).

Het is niet zo dat je temperatuurstijging helemaal niet meeweegt in je beoordeling. Maar als een 80-jarige diabeet die behandeld wordt met antibiotica vanwege wondroos aan het onderbeen en bekend is bij het verzorgingshuis met een gemiddelde temp van <36 graden, nu contact opneemt omdat zijn temperatuur is gestegen tot 37,8, zou ik me eerder achter de oren krabben dan bij een jonge gezonde vrouw met sinds 2 dagen neusverkoudheid en een oplopende temp van 35,8 tot 37,8 zonder verdere klachten.
De oorzaak van de mogelijke verhoging/koorts en andere klachten (o.a. ook algehele malaise en rillingen) zijn in die zin ook belangrijk voor het interpreteren van de temperatuur. Context is dus belangrijk.

Merk dat ik het moeilijk vind om te verwoorden haha

8 likes

Ik vind dat je het heel duidelijk verwoord hebt hoor!

1 like

Het zou kunnen dat je te abrupt stopt ipv afbouwen. Drink je voldoende tussendoor? Het is de laatste tijd toch best wel warm en benauwd.