Het grote medische vragen-topic #2

Begrijpelijk! Hopelijk kan hij dinsdag bij de huisarts terecht, altijd vervelend als je zoiets ontdekt voor het weekend.

1 like

Toen ik mijn moedervlekken liet checken bij de dermatoloog in het ziekenhuis zei ze dat dikke moedervlekken eigenlijk maar zelden kwaadaardig waren. Dus als het feit dat het een bolle moedervlek is het enige opvallende is zou ik me niet al teveel zorgen maken, die zijn heel normaal. Belangrijkere tekenen zijn vaak of de randen grillig zijn, intern kleurverschil, jeuk of pijn. Je kunt op internet wel plaatjes vinden van dingen waar je op moet letten. Hopelijk is het niks! Sommige mensen hebben gewoon veel moedervlekken van nature, en ook nieuwe moedervlekken krijgen hoeft niks te betekenen.

1 like

Bol is het zeker niet. Wel grillig maar nu ik nog wat zit te googlen zou het misschien ook een soort wratje kunnen zijn.

Hier toch even de foto.

Samenvatting

weg

Nou ik ben geen arts dus wil geen verdere uitspraken doen over deze specifieke vlek, spreek alleen even vanuit mijn eigen ervaring. De dermatoloog zei tegen mij dat als er een haar uitgroeit dat ook altijd een goed teken is. Ik zou me voor nu iig geen acute zorgen maken en voor verdere diagnose de plek even door de huisarts laten bekijken na het weekend voor de zekerheid. Over 2 dagen tijd gebeurt er echt niet ineens iets ernstigs met zo’n plekje.

1 like

Haha ja er groeit inderdaad een haar uit. Thanks! Volgende week gewoon laten checken ja.

Voor het herkennen van afwijkende moedervlekken / beginnend melanoom kun je de ABCDE-methode toepassen: https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/melanoom-herkennen/
Misschien kun je de moedervlek bekijken met dit lijstje ernaast, ter geruststelling of verduidelijking? En sowieso dinsdag de huisarts bellen als je je zorgen maakt.

2 likes

Heb al wel wat zitten googlen maar kan er echt niks van maken eigenlijk met die methode dus ik laat het toch maar aan de dokter over. Toch bedankt voor je reactie!

Kan iemand met mij mee kijken? Ik heb al best lang (sowieso langer dan een maand) dit plekje aan de buitenkant van mijn enkel bij dat uitstekende bot. Het is wat roder dan de rest van mijn huid en schilfer achtig. Ik heb er geen jeuk/pijn aan. Zou dit eczeem kunnen zijn of misschien iets anders? Ben zelf niet ‘bekend’ met eczeem in deze versie, alleen af en toe blaasjeseczeem.

Samenvatting

Het genezingsproces zorgt ervoor dat er meer bloed naar de wond stroomt, dus de bloedvaten gaan open staan. Daardoor wordt de huid rondom dikker, roder en warmer. Doet het ook meer pijn? Komt er nog vocht uit de wond, of zit er pus? Het kan zijn dat het beginnende ontsteking is (dan wordt het ook rood, dik, warm), maar dan gaat het meer en meer pijn doen. Als de pijn oké is zou ik t nog een dag aankijken, even zien welke kant het op gaat.

Het is niet een heel duidelijke foto, maar het doet mij denken aan eczeem. En omdat je er geen last van hebt, kan je eerst beginnen met vet houden (bijv 2x per dag cetomacrogol crème) en even kijken wat dat doet. Mag ook vaker trouwens als je dat wilt.

1 like

Ik heb even een algemene vraag, geen idee of iemand hier antwoord op heeft hoor. Ik heb de afgelopen weken last gehad van hartkloppingen en de huisarts wil voor de zekerheid een hartfilmpje enzo maken. Maar, ik ben bij mijn ouders en het lijkt me niet slim om dat hele stuk met de trein te reizen voor die afspraak en weer terug. Zou ik aan hem kunnen vragen of dat hartfilmpje ergens anders gedaan kan worden bij mijn ouders in de buurt of is dat heel raar?

Eigenlijk heb je altijd wel een verwijzing van de huisarts nodig!

Ik moet straks mijn drukverband eraf halen na een operatie/ingreep, maar ik durf niet omdat ik nog zoveel pijn doet. Kan het kwaad om dat langer te laten zitten?

hoelang geleden is de ingreep geweest?

Dinsdag middag

dan kan je het er gerust afhalen hoor, zou wel even kijken of je evt gaat bloeden.

Ja ik weet ook dat het eraf mag, moest het 3 dagen laten zitten. Maar omdat ik nog super veel pijn heb durf ik het er niet af te halen, dus is mijn vraag of het erg is om het verband langer te laten zitten.

Het is niet erg, maar niet wenselijk voor de genezing van de wond.

Ja begrijpelijk! Maar ik heb zoveel pijn als ik alleen mijn vingers al beweeg of een trui tegen aan komt. Laat staan als ik het drukverband eraf haal.

komt dat door de hechtingen?
of is het van de wond zelf?
Dat ik toen aan mijn hand ben geopereerd heb ik erna alleen een pleister eroverheen gedaan om in ieder geval de wrijving van shirt en hechtingen te verminderen.
Je zenuwen geven nu een pijnsignaal aan omdat ze “beschadigd” zijn. Dit kan ook nog wel even aanhouden.