Het grote medische vragen-topic #2

hmm als je je er echt beroerd door voelt, kan het geen kwaad om even de ha te bellen denk ik. of niet? kan verschillende oorzaken hebben.

Je wil maximaal 4000mg PCM in 24 uur. Dus óf je kiest ervoor om overdag elke 4 uur te nemen, en ‘s nachts niet (want je slaapt), óf als je slecht slaapt en/of wakker wordt van de pijn, kun je je PCM anders verdelen en dan dus elke 6 uur nemen. Maar dan moet je ervoor wakker worden idd.

Meestal is het advies alléén PCM te gebruiken, vanwege de bijwerkingen van NSAIDs (ibuprofen/diclofenac/naproxen). Maar veel pijn is ook niet wenselijk. Als jij geen allergie hebt voor NSAIDs, of een ziekte hebt waarbij je ze niet mag gebruiken, zou ik niet weten waarom je t er niet bij kan nemen. Zou even met je huisarts overleggen!

Arm op een kussen hoger leggen dan jezelf. Hielp mij heel goed

Maar in mijn voorbeeld kom je dan toch nog steeds niet uit? Ik heb wel last van mijn hart, dus is niet heel optimaal.

@Flopsyunicorn dat doe ik inderdaad ook!

Nee dat klopt, maar dat komt omdat je om 15 bent begonnen. De “normale” doseer tijden voor elke 4 uur zijn zoals hierboven genoemd idd 08-12-16-20 en dan de 12 uur gedurende de nacht niet. Jij hebt 15-19-23 gedaan, dan had je eerstvolgende dosis eigenlijk pas om 11 moeten zijn, want dan was je 4 uur later weer bij 15. Snap je? :yum: omdat je de volgende ochtend om 9 bent begonnen klopt het niet meer. Of je had 15-21-3-9 kunnen doen (a 6 uur) maar dat is midden in de nacht een keer haha.

Maargoed is allemaal niet zo’n ramp hoor. Wat vervelender is, is dat je veel pijn hebt met toch wel adequate paracetamol inname.

Ja klopt! Maar omdat ik om 3 uur klaar was met de operatie ben ik toen begonnen om meteen een spiegel op te bouwen. Maar dan kom je dus inderdaad aan 5x in 24 uur.

Ja dat snap ik idd. Is ook logisch dat je dat gedaan hebt hoor, maar dan kom je die dag niet goed uit haha

1 like

Ik heb echt al jaren heel af en toe (soms maanden niet, soms iets vaker) een moment/paar uur dat mijn linkerhand en de vingers zeer doen. Een zeurende pijn, soort kramp/groeipijn achtig gevoel. Heel erg overstrekken lijkt dan soms iets te helpen maar verder weinig… Ik als hypochonder dacht natuurlijk meteen aan reuma of zoiets vreselijks maar ik heb nooit durven googlen :sweat_smile:

Is dit iets waar ik voor naar een arts zou moeten gaan? Het komt relatief zo weinig voor dat ik het nooit op het moment dat ik daar zit zou hebben dus weet niet wat ze daarmee kunnen dan… En of het überhaupt iets ‘ergs’ zou zijn of dat dit soort dingen gewoon wel eens voorkomen.

Gezien heel af en toe en dat het ook weer overgaat en kort aanhoudt zou ik me geen zorgen maken erover. Zou absoluut niet aan een reumatische aandoening denken, of iets anders ernstigs.

1 like

Haha wat grappig! Wordt bij ons standaard zo voorgeschreven. Alleen dan 7-13-18-22 uur. Maar kan je we wat eerder/later geven als er maar genoeg tijd tussen zit. De maximale dosering is 4 gram per 24 uur dat weten alle verpleegkundigen wel.

1 like

Vorige week zaterdag had ik best veel diarree (sorry onsmakelijk) en 's avonds ging ik uit het niets over mijn nek, sindsdien viel ik mij gewoon niet mezelf en lijken mijn darmen en maag nog steeds van streek te zijn maar een buikgriep ofzo kan dat een week duren?! Want ik zit nu op dag 8 en ik heb echt weinig eetlust al de hele week en alles maakt mij echt zo snel beroerd. Heb van de week niet meer gekotst maar gisteren zat ik er wel tegenaan en nu ook al 3 uur lang. Heb ook nog steeds diarree.

Ben geen dokter o.i.d., maar diarree is volgens mij ook wel een symptoom wat kan bij corona. Misschien voor de zekerheid daar op laten testen?

Kom net gisteren bij de huisarts weg en die dacht niet aan corona ofzo. Maar goed ze zei er verder ook weinig nuttigs over want ze richtte zich vooral op mijn eeuwige hoofdpijn (waar ik ook voor kwam in eerste instantie).

Ik ken ook geen vijf keer, maar ik schrijf wel voor met tijdschema want anders nemen mensen alleen als ze pijn hebben en bouwen geen goede spiegel op. Althans bij mij. Kan ook aan mijn communicatiekwaliteiten liggen. Maar ze willen toch allemaal tramadol omdat paracetamol niet werkt. Een van m’n favo’s wel. B/KRIJGT NOG STEEDS GEEN TRAMADOL.

3 likes

Ik werd vannacht wakker van de pijn in mijn grote teen/voet. Ik kon mijn voet niet op het matras leggen of mijn deken erover zonder dat het pijn deed. Spontaan, uit het niets. Met opstaan heel veel pijn, lopen is een hel. Grote teen is wel dikker dan de grote teen van mijn andere voet, niet blauw of iets. Ook in rust voel ik de pijn maar wanneer ik beweeg is het echt heftig. Wat kan dit zijn zo spontaan uit het niets.

Zou het jicht kunnen zijn?

Grote teen is niet rood en ook niet overduidelijk warmer. Moet dit altijd aanwezig zijn bij jicht? Heb overigens nooit jicht gehad.

Neem je ors oid? Om uitdroging te voorkomen.

1 like

Nee haha :see_no_evil: maar heb net wel diarreeremmers gekocht en het lijkt wel te werken, darmen lijken wat normaler te doen en ik durf weer wat meer te eten.

Waarom doe je diaree in een spoiler? Maakt toch geen reet (ha-ha) uit

Wel kut trouwens sterkte

1 like