Het grote medische vragen-topic #2

Ja hier dacht ik ook aan. Je hebt zo’n Engels programma waarbij mensen met een medisch probleem hulp zoeken omdat ze nog geen diagnose hebben gekregen. Zijn ook meerdere vrouwen met vergelijkbare klachten geweest die deze diagnose kregen.

Ik neem de laatste paar jaar Escitalopram en Olanzapine tegen depressie en manie.

Als ik over 3 a 4 jaar wil beginnen met zwanger worden, moet ik daar dan ruim van te voren mee stoppen en het risico op depressie incalculeren? Of kan ik het in lage dosis blijven nemen om op de been te blijven? Hoe schadelijk is het voor de baby? Ik denk dat ik best een jaartje zonder zou volhouden (met schommelingen), maar vind het wel eng.

Zodra je zwanger wilt gaan worden kun je het beste een afspraak maken met je psychiater om dit te bespreken, die je waarschijnlijk zal doorverwijzen naar een pop-poli in het ziekenhuis. Dat is een spreekuur waarbij zowel een kinderarts, gynaecoloog als psychiater betrokken zijn en die advies kunnen geven rondom oa medicatiegebruik. Je hebt namelijk inderdaad wel een verhoogd risico op ontregeling rondom je zwangerschap.

Deze site is misschien ook nuttig om alvast te bekijken, staat van veel psychofarmaca genoemd wat erover bekend is: https://www.olvg.nl/psychofarmaca-tijdens-zwangerschap-en-borstvoeding

4 likes

Bedankt! Ik durf het dus wel aan, maar ook weer zo jammer om extreme suïcidale neigingen te ervaren dan.

Ik ga tegen die tijd m’n psychiater contacteren, hartelijk dank! Belang van het kind voor alles :smile:

AV of Div… Hoeft niet, kan.

Er zijn in feite maar 2 soorten neussprays bij de drogist te koop, die met xylometazoline (de enige werkzame stof tegen een verstopte of loopneus die je kunt kopen), en de rest. De rest is meestal alleen zoutoplossing, soms gecombineerd met allerhande homeopathische middeltjes die behalve de prijs verhogen niets doen. Zoutoplossing kan je snot wat minder stug maken, maar er zit niks werkzaams in, dus het doet verder niks. Xylometazoline heb je in verschillende sterktes (volwassen, kind, baby) en het maakt helemaal niks uit welk merk je koopt, het doet allemaal exact hetzelfde.

1 like

Otrivin (of de goedkopere versie xylometazoline) is zeker goed! Let wel: niet langer dan een week gebruiken i.v.m. verslavend effect

1 like

Bedankt voor je inzichten! Eens goed overwegen dan :blush:

1 like

I will! Het is een langetermijnplan (eerst carrière en vastigheid enzo), maar ik wil alvast weten waar ik ongeveer aan toe ben en dat weet ik nu. Of iig waar ik welke hulp kan krijgen :blush:

1 like

Oh herken dit van vorig jaar. Dan ging het overdag wel, maar als ik ging liggen werd het weer erger. Het helpt om wat rechter op te slapen, extra kussen bijvoorbeeld.

Heb je dat altijd gehad sinds je deze hebt of is het iets nieuws?

Ik ben in het buitenland bij mijn schoonfamilie en mijn hele armen en benen zitten onder de jeukende bulten. Wilde even zeker weten dat het “gewoon” muggenbulten zijn dus vanmorgen langs de huisarts geweest. Blijkt een heftige allergische reactie te zijn op insectenbeten, waarschijnlijk muggen idd. Nu heb ik een steroide creme gekregen, anti histamine pillen en prednison. Volgens mij had ik dat in NL nooit gekregen. Ik wil even wachten met de prednison, lijkt me zo heftig? Zal misschien lastig te beoordelen zijn, maar iemand die mij kan vertellen of het ok is om eerst de creme en anti histamine pillen een paar dagen te proberen? Als dat niks doet kan ik over 3 a 4 dagen altijd nog starten met de prednison denk ik. Er staat op de verpakking start immediately, maar goed misschien is dat gewoon een standaard tekst.

Waar zit je in het buitenland? Ik geloof dat ik persoonlijk eerst de antihistamine (en evt) creme zou gebruiken, als je geen andere gekke allergieverschijnselen hebt (mn geen problemen met ademen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk als je dit bericht stuurt). In het buitenland hebben ze soms gelijk zo’n overdreven pakket.

Mijn ex zat in mexico, en hij moest een beetje hoesten en hij had diarree (waarschijnlijk reizigersdiarree) en hij stuurde mij het hele pakket wat hij allemaal had gekregen aan medicatie. Denk dat hij in Nederland het advies had gekregen om een paracetamol te nemen en wachten tot de diarree minder werd, maar hij kreeg het hele noodpakket: diarreeremmer, antibiotica, influenza A profylaxe (??), codeïne en tramadol. Was erg bijzonder, vond ik.

Zuid-Afrika! De arts had het over dat een injectie ook nog een optie was, maar nu nog niet per se nodig. Zei dat ik dat dan niet hoefde. Eerste wat mijn schoonzus bij thuiskomst riep was: waarom heeft de arts je geen injectie gegeven?!
Denk dat de huisarts in NL gezegd had om ibuprofen te slikken en als dat niks doet evt anti histamine. Vraag mij dan af of je vriend zich sneller beter had gevoeld of juist langer uit de running was geweest als ie dat hele noodpakket incl evt bijwerkingen naar binnen had gewerkt. Deze arts had trouwens wel een semester in het LUMC gedaan, vrij recent ook denk ik gezien haar leeftijd!
Maar bedankt voor je bevestiging! Heb alleen bultjes en jeuk. Heb de creme al gesmeerd en zal dan anti histamine pillen slikken en de prednison voorlopig laten voor wat het is.

Een ‘kleine’ medische vraag hier; Heeft iemand een tip voor als je telkens zo’n prik/brandend gevoel hebt achter in je neus (slijmvliezen) Begin verkouden te worden en wordt gek van dat gevoel. Hoop dat het niet doorzet.Soms smeer ik al wat kokosolie of iets anders vettigs aan de binnenkant van mijn neus zodat het de lucht iets verzacht. Bij iedere uitademing en geur prikt het zo. (de buren hebben buiten de houtkorf aan en het slaat binnen gewoon op mn luchtwegen terwijl mijn vriend niks ruikt).

Ik zou het even laten checken bij de HA. Ik had het toevallig bij mijn tweede spiraal ook dat ik na vier jaar steeds bloedde. Bij mij bleek een cyste de oorzaak maar de HA dacht dat de hormonen niet meer sterk genoeg waren (komt blijkbaar vaker voor). Even laten checken dus :slight_smile:

1 like

D mannose! Te koop bij Holland & B.arret. Werkt na een paar uur en na ongeveer 5 dagen ben ik van m’n blaasontsteking af. Ik neem het ook preventief.

Maar als je zo’n pijn hebt, wellicht toch even langs de HA. Als je een nierbekontsteking krijgt ben je verder van huis…

Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan als je zo veel pijn hebt. Ik loop momenteel hij de fysio omdat ik ook regelmatig blaasontsteking heb en die heeft tegen mij gezegd dat als je al zoveel pijn hebt je het eigenlijk niet meer weg kunt drinken. Weet niet in hoeverre dat waar is want ze is natuurlijk geen huisarts maar uit eigen ervaring klopt het wel. Hopelijk voel je je snel beter!

Iemand uit mijn vriendenkring had vorige week een blaasontsteking (wel vaker door de jaren heen) en die kreeg gewoon extra sterke antibiotica, omdat de ‘gewone’ vorige keer niet bij haar werkte. Maar ze had haar urine wel laten testen, weet niet of jij dat ook hebt gedaan? Bij haar sloeg het binnen 2 of 3 uur aan en ze heeft de rest van de kuur weinig last gehad behalve af en toe een beurs/zwaar gevoel.