Het grote medische vragen-topic #2

Aii. Hoop dat de medicatie helpt!

Pfft… mijn man is nu al 2 weken erg aan het hoesten. Het wordt alleen maar erger, hij is nu verkouden en spierpijn enzo. Maar vooral gigantische hoestbuien.

Nu ben ik erg bang dat hij kinkhoest heeft.

Ik heb mijzelf 17 december laten inenten tegen kinkhoest vanwege mijn zwangerschap. Ik ben nu 32 weken zwanger.

Ik voel me niet helemaal lekker maar hoest niet echt nog.

Maar nou vroeg ik me af: ben ik al ingeënt? Wat gebeurd er met mijn baby als ik wel kinkhoest krijg? Is ze dan wel ingeënt nog?

Wat een ellende dit…

Dankje.
Ik ben ook aan het zoeken of als ik het nu krijg dat dan risico is voor een ongeboren baby?

Want als mijn man het al een paar weken heeft en ik me vorige week pas heb laten inenten, dan werkt die vaccinatie niet voor mij.

( op de site staat wel dat het en voor mij werkt en voor de baby)

We zijn nog niet naar de ha geweest, mijn man is niet zo dokterig en heeft zoiets van: gaat wel weer over…

Eens met wat @Mhysa je hierboven aangeeft. Bovendien flink hoesten en spierpijn kan ook prima bij een virale infectie (vorm van verkoudheidvirus of misschien toch de echte griep). Mocht hij nog een week door hoesten en je het niet vertrouwt dan proberen te overtuigen om langs de huisarts te gaan.

Edit toevoegen van rivm;
“ De hoeveelheid antistoffen die een immuuncompetente zwangere vrouw aanmaakt, is ongeveer 2 weken na de vaccinatie maximaal (Halperin 2011). Daarom werd aanvankelijk geadviseerd om vrouwen relatief laat in de zwangerschap te vaccineren (tussen 28 en 32 weken, evt. tot 38 weken) om de pasgeborene een zo hoog mogelijke concentratie antistoffen mee te geven. “

1 like

Als ik het goed heb onthouden van mijn opleiding: de inenting die jij hebt gehad zijn in een hele lage ‘dosis’ bacteriën die kinkhoest veroorzaakt (een dosis waar je niet ziek van wordt) . Daar gaat jou lichaam antistoffen op maken, die jou baby weer krijgt.

Mocht jij nu tijdens je zwangerschap kinkhoest krijgen heb je dus die bacterie binnen gekregen, maar in een hele hoge ‘dosis’ waardoor jij ziek wordt (niet de baby in je buik). Je lichaam gaat ook antistoffen hierop maken, die je baby ook mee krijgt voor na de geboorte. Dus het is, als het normaal verloopt niet gevaarlijk voor je baby tijdens de zwangerschap. Alleen dat je je echt heel beroerd zelf kan voelen door kinkhoest. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

*edit en als de baby dus antistoffen van jou heeft meegekregen is hij voor een tijdje beschermt als het goed gaat tegen kinkhoest. Het is dus goed als je ongeboren baby de antistoffen van jou meekrijgt.

1 like

Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar komt een dadel allergie regelmatig voor? Het gaat om verse dadels. De allergische reactie lijkt het sterkst te zijn na het eten van de dadels, maar kwam ook licht naar voren toen de dadels in huis werden gehaald.

Zelfs bij in contact komen maar (nog) niet eten?

Ja het leek mij ook al een best heftige reactie! Het gaat om mijn vriend die er opeens last van lijkt te hebben. Maar de allergische reactie op zich valt wel mee hoor, het is vooral een loopneus en tranende ogen na het eten ervan. Die reactie kwam dus maar een klein beetje toen het in huis werd gehaald, maar hij het nog niet had gegeten.

1 like

Ik weet niet hoe het bij dadels zit, maar sommige mensen die last hebben van bijvoorbeeld een pinda allergie/intolerantie kunnen hier al een hevige reactie op hebben als ze in de buurt zijn. Daarom wordt er ook vaak gezegd dat kinderen geen pinda’s/pindakaas mee naar school mogen nemen als een medeleerling hiervoor allergisch is. Idem voor in een vliegtuig. Deeltjes van de pinda’s/allergeen kunnen in de lucht hangen/worden verspreid en als iemand met een allergie die vervolgens inademt of op hun slijmvliezen krijgt, krijgen ze een hevige reactie.

1 like

Ik heb al zo’n 3 weken koorts, schommelt een beetje tussen de 38.5 en 39.5 graden. Tussendoor 2 dagen koorts-vrij geweest. Ik heb het ook al weken ontzettend koud (wat ik normaal niet heb), heb hoofdpijn, voel me lamlendig en heb weinig energie maar ik ben niet echt ziek.

Wat kan/moet ik hiermee doen? Mijn moeder zei dat ik de huisarts moest bellen, maarja die kan ook niet zoveel aan koorts doen? En aangezien ik ook niet ziek-ziek ben voelt het een beetje gek om daarvoor te bellen. Maar wat is normaal?

Huisarts bellen. Als die niets kan doen, vertellen ze je dat telefonisch. Maar 3 weken lang koorts is niet normaal.

4 likes

Drie weken aanhoudende koorts is wel een reden om verder te kijken. Mijn advies zou zijn wel bellen met de huisarts voor een bloedcontroles en voor een gedegen lichamelijk onderzoek.

2 likes

Bedankt @hoppa en @Broodrooster. Het voelt zo suf om daar voor te bellen, half Nederland is volgens mij ziek, zwak en misselijk de laatste weken. Maar dan zal ik maandag (als het dan nog niet over is) toch maar even contact opnemen.

Ik heb zoiets geks. Sinds een week ofzo voel ik af en toe een soort van schokjes/plopjes in mijn borst aan de linkerkant. Als ze er dan zijn komen ze om de paar minuten ofzo. Maar het is niet constant. Soms ook gewoon een hele dag niet. Ook niet persé als ik me in moet spannen ofzo. Wel zitten heel mijn rug/schouder/nek vast. Wellicht dat dat er mee te maken heeft. Heeft iemand een idee? Of herkent iemand het?

Ik zou de assistente even bellen om te overleggen of het nodig is om langs te komen. 3 weken is wel lang om met die ellendige pijn rond te lopen. Ik heb een keer een neusspray op recept gekregen die echt snel en fijn werkte na ook een wekenlange holteontsteking.

1 like

Een bijholteontsteking kan een paar weken aanhouden. Op het moment dat je langdurig koorts erbij krijgt wel terug naar de huisarts voor een antibiotica kuur. Eventueel een intranasale corticosteroïden. Anders is het vooral geduld met veel stomen stomen en neusspray.

1 like

Half Nederland is ziek, zwak en misselijk, maar niet half Nederland heeft daar aanhoudende koorts bij. Koorts is een signaal dat er ergens in je lichaam iets zit te broeien. En als koorts niet vanzelf weggaat of steeds weer terugkomt, dan moet je de broeihaard dus vinden en behandelen (vaak met antibiotica). Want dan kan je niet veel meer verwachten van ‘ik kijk het nog even aan’.

Wel leuk dat ik dit als arts zo zeg, terwijl ik er zelf niet goed naar luister en recentelijk ook 10 dagen met koorts ben blijven lopen. Was wel ziek, veel hoesten, benauwd en dus die temp, dus ik had voor mezelf al besloten dat dit gewoon de griep was en dat ik het moest uitzingen.

Maar pas na 1.5 week koorts viel het kwartje dat het ook iets anders zou kunnen zijn dan griep, want die duurt meestal een stuk korter. Uiteindelijk goed ziek toch naar de HAP gegaan: bleek een longontsteking te hebben.

Dus de wijze raad van dit verhaal:

• thuisarts nl is the best. Hier staat per ziektebeeld ook omschreven wanner je je huisarts moet bellen (bijv bij bepaald aantal dagen koorts). Meestal kun je stellen dat je voor koorts die er na 3-5dagen nog steeds is de huisarts kan bellen.
  • en koorts is 38.0 of hoger. Gemeten met een themometer, het liefst rectaal. Koude rillingen, zweten, warm/koud voelen is pas koorts als dat echt is gemeten.
3 likes

Als je vaak last hebt van een bijholteontsteking kun je ook een verwijzing vragen naar de KNO-arts ter controle. Maar stap 1 is huisarts, haha. Beterschap!

1 like

Ik weet sinds vorig jaar dat ik reflux heb, of nja hoogstwaarschijnlijk heb. Ik heb wel een scopie (?) gehad bij de KNO en die heeft die diagnose gesteld. Met omeprazol nu wel aardig onder controle, maar af en toe blijft het opspelen. Ik heb vooral last van nachtelijk zweten (dat is niet leuk, maar kan ik mee leven), maar overdag van heesheid en hoesten en dat is zó kut want ik geef les… Iemand nog tips voor omgaan met reflux/heesheid voorkomen?

Hoeveel omeprazol gebruik je? Je kunt het in overleg met de arts ook naar 2 keer per dag of juist een switch maken in maagzuurremmers. Ben je wel eens nagekeken door een MDL-arts? Een scopie bij de KNO arts beperkt zich eigenlijk tot hoog in de keel, terwijl het probleem (hoogst) waarschijnlijk uit je maag komt en daarvoor heb je een gastroscopie nodig. Wat hoger op slapen kan helpen. Afvallen bij te hoog gewicht helpt ook.

1 like