Het grote medische vragen-topic #2

Ja echt hè. Dat ga ik zo even halen en proberen. Thanks!

1 like

Kan iemand mij alsjeblieft tips geven.

Mijn vriend is net gebeten/gekrabd door onze kat. De kat zat met zijn poot tussen de schutting en ging blazen etc. omdat hij klem zat (er zat een kat aan de andere kant die hij waarschijnlijk een tik wilde verkopen :roll_eyes:). Mijn vriend wilde de kat helpen, maar die begreep het niet waardoor mijn vriend gewond raakte. (In de snelheid weet hij niet of het nou de nagels of tanden van de kat zijn geweest). Het zijn een 6 tal kleine wondjes ter grote van een balpenpunt. Het bloedde best wel.
Nu zei ik direct dat hij de dokter moet bellen voor een tetanusprik, om te overleggen of dat nodig is. Maar mijn vriend wilt dit absoluut niet, want bang voor spuiten/naalden en vind het overdreven (ik denk vanuit de angst). Onze kat komt alleen in de tuin, dus het is niet dat hij door van alles en nog wat heen loopt.
Moet ik hem echt overhalen of zouden jullie hier ook geen tetanusprik voor halen?

Ik zou wel een prik halen. Zou geen risico nemen en dan is hij er de komende paar jaar vanaf mocht er nog iets anders gebeuren waar hij een prik voor nodig heeft.

Ja, dit zei ik inderdaad ook al. Dan ben je gewoon beschermd de komende 10jaar geloof ik. Alleen die angst bij hem is zo groot… hij zegt dat hij pas een spuit wil als hij echt ziek is, maar ja dat is niet echt op tijd zeg maar.

Van tetanus ga je over het algemeen dood. Dus dan ben je écht te laat. Het idee is dat je die prik idd haalt zodat je er niet ziek van wordt omdat we tetanus niet goed kunnen behandelen. Sorry beetje hard maar tetanus wil je echt echt niet.

4 likes

Juist goed dat je hard bent, ik ga het over een uur als de schrik van het bloed (daar kan hij ook niet tegen) wat gezakt is nog eens bespreken. Vooral rustig, want ik werd ook pissig door zijn houding. Ik ben juist iemand die heel rationeel is daarin van als het nodig is dan doen we het, maar hij dus juist het tegenovergestelde.

Als hij gebeten is sowieso echt heel goed schoonmaken en in de gaten houden hoor (maar daar zal de huisarts ook wel op letten), kattenbeten kunnen heel naar uitpakken. Iemand in mijn omgeving heeft daar laatst naast een tetanusprik een antibioticakuur voor gehad (en desondanks toch een fikse hand gehad) en dat was echt geen dramatische wond oid.

2 likes

De prik valt 100% mee. De beet/uithaal van de kat doet veel meer zeer. Hopelijk kan je hem overtuigen. Overigens valt de prik ook in het niet bij tetanus zelf. Dat wil je echt niet krijgen, haha.

1 like

Hij heeft uiteindelijk de huissrts gebeld en die gaf aan dat het niet nodig is, omdat het geen heel diepe wondjes zijn. Voor zover wij dit kunnen beoordelen, want het was telefonisch. Maar het mag wel… ja dan begrijpen jullie dat er geen spuit in gaat.

1 like

Oh ik heb echt geen idee wanneer ik voor 't laatst een tetanusprik heb gehad. Waar kan je dat controleren? Houdt de huisarts zoiets bij?

Wordt namelijk regelmatig gekrabd door m’n kat en m’n hond heeft er soms ook wel een handje van.

Als je hem nooit meer gehad hebt bij de huisarts of de SEH na een ongelukje is je immuniteit ongeveer op je 18e verlopen (als je ouders je hebben laten inenten volgens het reguliere programma).

Oh haha jeetje, dan leef ik al wel een tijdje op het randje. Kan mij oprecht niet voorstellen dat ik na mijn 18e een prik heb gehad.

Is DTP dan wat anders dan een losse tetanusprik?

Nee, dat is het combinatievaccin voor difterie, tetanus en polio, daarmee ben je 10 jaar beschermd tegen die 3 ziekten, die krijg je op je 9e (routinematig). Als je die op latere leeftijd nogmaals haalt voor een reis of iets dergelijks ben je opnieuw 10 jaar beschermd.

1 like

Toch, gelukkig, dan zit ik voorlopig goed. Dankjewel! :blush:

Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen. In oktober 2019 ben ik bevallen van onze dochter. Op 14 april heb ik voor het eerst bij de dokter aangegeven dat ik veel haaruitval had. Maar dat werd een beetje weggewuifd omdat het bij het “ontzwangeren” zou horen. Op 18 mei ben ik weer naar de huisarts gegaan omdat ik nu ook last kreeg van krachtverlies in mijn linkerarm, rusteloze benen, de haaruitval was niet gestopt en ik was ontzettend vermoeid. Ik mocht bloedprikken. Een paar dagen daarna kreeg ik te horen dat mijn schildklier behoorlijk van slag was. Hij was te traag. Hier heb ik toen medicatie voor gekregen. Deze heb ik 6 weken geslikt en heb vorige week opnieuw bloed moeten prikken ter controle. Nu was de uitslag goed. De waardes van mijn schildklier waren goed. Ook mijn klachten van het krachtverlies, de rusteloze benen en mijn vermoeidheid zijn weg. Alleen mijn haren blijven extreem uitvallen! Ik durf mijn haren bijna niet meer te kammen of te wassen omdat er dan zoveel haar achterblijft in het putje en de borstel. En de dokter zegt dat dat nog komt omdat de medicatir pas net ervoor heeft gezorgd dat alles nu weer een beetje op waarde is.

Aangezien mijn waardes nu goed zijn had ik de hoop dat mijn haar zou stoppen met uitvallen. Weet iemand wanneer het zou moeten stoppen? Of in ieder geval weer op een normaal uitval patroon zou moeten komen?

Mijn haar begon pas uit te vallen toen ik met medicatie begon. Toen werd me verteld dat de bloedwaardes sneller op orde zijn dan de rest van je lichaam (de weefsels of iets, ik weet niet meer precies hoe ze dat noemden). Ik denk dat het zo’n 2 a 3 maanden geduurd heeft sinds ik met medicatie gestart ben. Nu gelukkig gewoon weer normaal uitvalpatroon. Hoop dat dat bij jou ook snel zo zal zijn! Echt bizar, dacht echt dat ik geen haar over zou houden, zo extreem. Bij mij is het nu zo’n 3 maanden weer normaal. Nog afwachten dus of het terug groeit.

1 like

Bedankt voor je reactie! Dat klinkt opzich wel logisch! Dan moet ik toch maar geduld hebben. Gelukkig groeien er bij mij al heel veel nieuwe haren. Maar die lange vallen allemaal uit. Ja ik ben ook ontzettend bang dat er niks meer over blijft. Maar ik ga geduld hebben! Gelukkig is het bij jou weer normaal!

1 like

Ik heb gister opeens een tweede nieuwe moedervlek op mijn lip ontdekt. Ik had al een hele kleine in het midden van mijn lip. Nu dacht ik een vlek te zien dus ik dacht dat het eten was, maar het ging niet weg. Het valt echt best wel op. Ik ben niet zo’n fan van langs de huisarts gaan helaas. Maar in dit geval toch maar doen? Iemand ervaringen?

Als het een nieuwe moedervlek is, en het bepaalde eigenschappen heeft. Zou ik bellen.
Is het een “dikke” vlek? Verschillende kleuren? Jeukt en kf bloedt het? https://www.thuisarts.nl/moedervlekken