Het grote medische vragen-topic #2

Weet iemand wat dit is? Ik zit ineens onder dit soort vlekken in m’n hals, op m’n borsten, m’n armen, m’n zij… Het jeukt ook dus ik denk aan eczeem? :woman_shrugging:t2:

Misschien een schimmel? Heb iets soortgelijks gehad, bij mij vooral op m’n buik en zij. Crème van de ha hielp niet maar trok uiteindelijk vanzelf weer weg.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik loop er al sinds januari mee, heb zelf al vanalles geprobeerd maar niks lijkt te helpen.
Heb miconazol geprobeerd, eczeem creme, vettige crèmes…
Het is ooit begonnen aan de bovenkant van de vinger en nu trekt het dus door naar de handpalm. Sommige dagen lijkt het zo goed als over te zijn en de volgende dag komt het net zo erg weer terug.
Soms jeukt het ook verschrikkelijk. En dan natuurlijk met name ‘s nachts waardoor ik de hele vinger tot bloedens toe soms open krab.
En wanneer het jeukt lijken er ‘blaasjes’? kapot te gaan met vocht.
Word er een beetje wanhopig van…

Heb je eczeem crème gehad van je huisarts? Zoals bijvoorbeeld zalf met triamcinolon-acetonide/ corticosteroïden?

Draag je een ring aan die vinger/hand?

Klinkt en ziet er uit als Dyshidrotisch eczeem. Dat heb ik ook.
Toch een afspraak met de huisarts maken. Hormoonzalf helpt er goed tegen.

Kijk ook goed naar de producten die je nu gebruik. Zeep, etc. Sommige conserveringsmiddelen zijn best heftig.

@Philo nee, dat nog niet… heb zelf bepanthen eczeem creme gebruikt maar dus geen resultaat

@papaver nee ik draag mn ring aan mijn andere hand

@Madam-Mikmak toch maar even langs de huisarts dus…
Dank je wel!

1 like

Succes!!!
(Ben net thuis en op de camping hadden ze zeep van de lidl. Na een paar dagen direct jeuk, bultjes en schilfers. Dan denk je je wast het toch direct weg! )

1 like

Oh dat zou best kunnen misschien? Het is wel een stuk minder nu ik er eczeem zalf op heb gesmeerd. Maar misschien kan een schimmelcreme ofzo dan ook nog helpen!

Dank je!
Ja idd… heb je er altijd al last van gehad? Of is het bij jou ook plotseling op komen zetten

15 jaar geleden kwam het plots. En heel heftig toen. Dermatoloog heeft mij lang behandeld. Maar een allergietest gaf de uitslag.
Een conserveermiddel. Eentje die niet meet gebruikt mag worden.

Tegenwoordig zo af en toe. Maar drie dagen hormoonzalf en het is weer weg

Ik heb sinds een aantal weken zo’n vage buikpijn. Het zit links naast mijn navel en het zit niet op een vaste plek. Echt pijn doet het ook niet, het is meer een irritant gevoel voor een paar seconden. Dit herhaalt zich wel door de dag heen. Ik twijfel of ik hier voor naar de HA moet gaan of dat ik even moet afwachten. Ik heb het idee dat het wellicht door mijn broeken kan komen, omdat ze precies daar tegen aan drukken. Naar de HA gaan zie ik eigenlijk niet zitten omdat ik daar laatst nog was vanwege mijn hypochondrie en ik voel me daarom toch een last. Maargoed ik ben er natuurlijk weer van overtuigd dat het wellicht weke delen kanker is of iets met mijn alvleesklier.

Misschien last van een eisprong? Soms kan dat je buikvlies een beetje irriteren. Kan daar zelf wel een dag of 1/2 “last” van hebben. Niet erg ofzo maar wel aanwezig.

Als slaap met m’n raam open, dan krijg ik altijd een loop/verstopte neus voor het slapen en vooral wanneer ik wakker wordt. Wanneer ik slaap met m’n raam dicht word ik vaak wakker met een bloedneus… Wat is er aan de hand met mij? :woozy_face:

Zou goed een beetje overbelasting zijn, dus even rustig aan doen (wel in beweging houden!) en kijken of dat verbetering geeft. Lichte zwelling past daar ook wel bij. Krijg je nou een rood, pijnlijk of warm aanvoelend gezwollen gewricht in je duim dan is dat wel reden om naar de huisarts te gaan!

1 like

Dat eerste klinkt als tocht, dat tweede klinkt als toeval (de relatie met het dichte raam) en is meestal gewoon onschuldig. Als je er echt vaak last hebt van bloedneuzen is het wel goed eens langs je huisarts te gaan (die je bijvoorbeeld eens naar de kno-arts kan sturen, er zijn namelijk wel wat dingetjes tegen te doen).

1 like

Bedankt voor het meedenken! Ik moet zeggen dat ik ongeveer 3x per week een bloedneus heb (overdag). Bij een dichte raam krijg ik een bloedneus meteen bij het wakker worden. De huisarts kon niet veel betekenen, ik wacht nu nog op mijn verwijsbrief.

Ik heb dat ook, komt door het warme weer. Vooral op en tussen mijn duim en wijsvinger zitten ze.

1 like

De vlekken worden steeds meer :weary: Ik smeer wel braaf met schimmelcreme maar ik kan toch niet ineens overal onder de schimmel zitten?! Hoop ik…

Ik heb weleens schimmel gehad toen ik zwanger was maar dat zag er anders uit, en het reageerde snel (in positieve zin) op antischimmelcrème. Was ook veel meer op 1 plek ipv verspreid. Dit lijkt me meer iets van een allergische reactie?

Heb je misschien iets veranderd in je voeding of ander wasmiddel?