Het grote medische vragen-topic #2

Waarom vind je dat?
Je moet je (zeker als huisarts) altijd afvragen of wat je doet zinnig is. Naar de praktijk laten komen om wat adviezen te geven, kan zinnig zijn, had gekund.
Foto’s maken verandert helemaal niks, want gebroken of niet, de behandeling blijft ‘stevige schoenen en rust’. Gips heeft absoluut geen meerwaarde, tapen kan, maar dat kan de patiënt ook zelf thuis met een uitleg via YouTube.
Het enige dat verandert is de rekening:

• Telefonisch advies van de huisartsassistente: gratis
  • Fysiek advies van de huisarts: gratis (voor de patiënt, voor de maatschappij €25)
  • Foto’s van de voet laten maken: €75-125
  • Onverhoopt ook nog doorgestuurd worden vanaf de radiologie naar de SEH: €250-350

Eindstand: de patiënt heeft misschien een tapeje om z’n tenen en trekt z’n bergschoenen aan.

@Nic als het nu veranderd is zou ik zeker even opnieuw advies vragen morgenochtend, maar laat je niet aanpraten dat je nu al vanalles gehad of gekregen had moeten hebben, rust en stevige schoenen zijn gewoon de voorgeschreven behandeling voor gebroken en gekneusde tenen, en dat duurt zeker 2-4 weken voordat het weer in de richting van hersteld gaat.

5 likes

Een masker? Bij de OK-planning zeiden ze tegen mij dat die door volwassenen eigenlijk niet meer gebruikt worden. Bij kinderen wel, maar volwassenen krijgen een infuus, heb ik begrepen. Of zou dat per ziekenhuis verschillen?

België, maar ik denk nu niet dat het zo raar is.
Op zich best comfortable, vond ik. Maar sloom.

En voel je je oké nu? Ik was erg misselijk.

for reference: bij de inleiding van de narcose wordt sowieso vaak een kapje met 100% zuurstof gegeven om te zorgen dat je veel ‘reserve‘ zuurstof in je longen hebt. Mocht er iets misgaan, dan wisselen je longen nog even het gas uit. Dat kapje zelf stinkt vaak ook. Afhankelijk van het ziekenhuis in NL wordt er dan een cocktail van medicatie in het infuus gegeven met daarna gas via de beademing of doorlopend narcosemiddel via het infuus.
Terugtellen is niet iets wat alle artsen/anesthesiemedewerkers vragen, het heeft geen echt doel behalve merken wanneer je slaapt. Als je goed oplet (en dat doe je wel) merk je dat ook gewoon.

Juist, dat was inderdaad zuurstof.
Maar toch denk ik dat er later iets anders bij kwam.
Soit, goed.

Ja. Ik ben zelf verbaasd hoe goed ik me voel.
Ik ben niet heel snel misselijk, dus dat viel wel mee. Beetje toen ik wakker werd en de terug rit naar de kamer voelde ook als een wilde rit.:grin:

1 like

De patiënten die ik op de SEH zie met deze klachten worden ingetapt of krijgen een gips afhankelijk van de precieze lokatie indien er wel een breuk is. Dat is anders dan wat jij voorstelt. Of er breuk is dat weten wij natuurlijk nog niet, maar sta er wel achter dat het in haar situatie patientvriendelijker was om haar even te zien of überhaupt tips te geven. Want ook dat laatste lijkt zij niet te hebben gehad. Vervelend om te lezen dat ik “ haar alles probeer aan te praten” . Ik ben idd geen huisarts en kan slechts mijn ervaring wat ik in de 2lijn zie en heb gezien meegeven. En dat kan soms verschillen.

Gips voor alleen een gebroken teen is echt fout, daar doe je niks goeds mee, levert alleen maar complicaties op. Tapen kan, dat zei ik ook al, maar met een rekening van €350 voor een stukje tape maak je over het algemeen geen vrienden.
De patiënten die ‘wij’ (ik werk ook in de tweede lijn) zien op de spoed zijn enorm gefilterd door de huisartsen. Vanuit de tweede lijn vergeten we vaak hoe goed de huisarts is in alles wat ze doen, zonder dat ze (zoals wij) allerlei foto’s en aanvullende onderzoeken nodig hebben. Doordat zij zo goed zijn kunnen wij ons werk goed blijven doen, want als elke gestoten teen werd ingestuurd zouden we worden overspoeld en geen capaciteit meer hebben voor de dingen die echt bij ons thuishoren, zoals grote trauma’s etc.

Absoluut ben ik het met je eens dat de huisartsen ontzettend belangrijk en goed werk afleveren. Maar wat hierboven werd geschetst is een situatie waarin iemand forse pijn heeft en geen enkele tips heeft gehad. Slechts “daar kan ze niets aan doen. Of het gebroken is of niet”. Daar val ik over. Dat ze niet beoordeeld is, daar verschillen jij en ik dan over mening. Maar tips geven over hoe het aan te pakken of de verwachte beloop is had naar mijn idee wel plaats kunnen vinden. En soms is dat nou eenmaal via de huisartsenpost, als de pijn niet uit te houden is en een patiënt gevoel heeft niet gehoord te zijn. Dat is hoe ik haar tekst heb begrepen.

Overigens, jammer dat je mij de les probeer te lezen met de rekeningen van de zorg. Die ken ik. Wij zitten zo te lezen beide al enige tijd in het vak. Dat wij verschillen in mening, kan ook maar gevoelsmatig mag de discussie anders gevoerd worden. Ik heb hier lange tijd niet meer gereageerd, omdat ik weinig zin heb in discussie na een lange dag werken. Denk dat ik voortaan, net als een ander medici die hier niet meer reageert door oa dit, deze topic op negeer zet.

1 like

Het spijt me dat dit allemaal zo hard bij je overkomt, dat is niet mijn intentie.
Dat je valt over ‘zonder adviezen afgescheept worden’ is prima, maar tegen de daaropvolgende reflex ‘de huisarts heeft het fout gedaan, je had in het ziekenhuis moeten zitten’ heb ik bezwaar, dat is gewoon niet waar, en ik denk dat leken door dit soort reacties van professionals hun huisarts gaan wantrouwen, wat in dit geval nergens voor nodig is.

Hoe zit het met nurofen? Is dat ook een marketingtruc (net als aleve feminax gewoon naproxen is) of werkt het echt sneller?

De tijd waarop de maximale werking bereikt wordt verschilt per toedieningsvorm (tablet, capsule of poeder om in water op te lossen):

maar het maakt dan niet uit of je huismerkcapsules hebt tegenover Nurofencapsules bijv.

O top, dus ibuprofen capsules zijn hetzelfde? Die heb ik nog nooit gezien volgens mij :joy: nou ja ik ga zoeken

Scheelt toch weer €3/doosje tov Nurofen liquid caps

3 likes

Oh, dat ontken ik niet. Bedoel alleen dat een kapje standaard is, ook als daar geen narcosemiddel doorgegeven wordt. Ken de richtlijnen en voorkeuren van artsen in België ook niet dus kan weinig toevoegen aan jouw specifieke verhaal.

Niet erg, hoor.
Goed dat je nog eens zei dat het
zuurstof was.

Ik heb al sinds lange tijd elke dag heel veel slijm in mijn keel als ik opsta. Onder de hete douche en na mijn ontbijt komt het los en hoest ik het uit. Ik had het vorig jaar in de winter ook en toen heeft de HA aangegeven dat er niks aan te doen is en dat hij hooguit een neusspray voor kan schrijven. Maar het is toch niet normaal dat dit echt forever aanhoudt? Het is felgroen. Ik ben verder niet erg verkouden en heb ook geen pijn in mijn keel of koorts of zoiets.Het is dus vooral hinderlijk maar ik weet niet wat het veroorzaakt. Als kind ben ik een keer geopereerd aan poliepen omdat ik altijd verkouden was. Moet ik toch niet eens naar een KNO arts?

Het kan zijn dat het slijm s nachts vanuit je neus/holtes je keel in loopt, dat heet een post-nasal drip. Een neusspray helpt dan wel, net als het regelmatig (om de dag ofzo) spoelen van je neus met netipot of nasofree. Is eerst ongemakkelijk en vervelend, daarna wen je er aan.

Dat zijn ook de eerste stappen die een KNO arts zal adviseren naar mijn weten.

1 like

Dankjewel tessel, ik ga dit proberen.