Het grote medische vragen-topic #2

Oh dit herken ik wel. Geen ervaring met quetiapine, maar heb wel een tijdje amityiptiline geslikt om 's nachts te kunnen slapen (na hersenletsel), daar kreeg ik ook mega suiker vreetbuien van. Ben daar ook heel snel mee gestopt. Ik slik nu zo nodig zopiclon, maar mijn huisarts wil dit liever niet vast voorschrijven. Hij zei dat als ik dagelijks iets nodig heb om te slapen dat ik over moet stappen op mirtazapine maar ivm met mijn eetproblemen probeer ik dit uit te stellen.

Misschien kan je zopiclon vragen? Ik neem het zo nodig, en dan vaak maar 1/4 pilletje. Ik word beter/helderder wakker dan van een pammetje en ik krijg er zeker geen vreetbuien van.

Nee, mijn psychiater had het nu wel over een slaaptherapeut. Ik zou dan inderdaad liever een slaaponderzoek hebben, aangezien ik zonder medicatie gewoon geen slaap krijg. Als in, ik ben wel moe maar ik krijg geen slaap 's avonds. Geen geknikkebol, geen dichtvallende ogen etc. Hoop dat je snapt wat ik bedoel :sweat_smile:

2 likes

Ik zal er eens naar kijken, ik heb namelijk wel iets nodig dat ik dagelijks kan slikken aangezien ik anders gewoon niet slaap. Valt dit onder de verslavende middelen? Bij mirtazapine schijnt trouwens het eten veel minder te zijn dan bij quetiapine, ik ben daar blijkbaar heel gevoelig voor. Ik begon met een halve en toen had ik dat eten helemaal niet alleen sliep ik daar goed op. Dus misschien kan je het uitproberen als het nodig is.

1 like

Is het vooral inslapen of doorslapen dat je een een probleem bij hebt?
Voor het laatste gebruik ik trazodone (lage dosis), een antidepressivum ook. Dit is niet verslavend en voor mij werkt het super. Sowieso zou ik met je psych overleggen naar evt andere opties zeker als je zo’n vervelende bijwerkingen hebt.

1 like

Het is vooral inslapen. Heb dus met mijn psychiater overlegd en volgens hem zijn quetiapine, mirtazapine en dat andere middel mijn enige opties buiten de pammen. Vandaar dat ik nu redelijk wanhopig aan het worden ben. Ik zal ook eens naar dat van jou kijken. Hoop ook dat mijn psych iets verder wil kijken dan zijn neus lang is.

Waarschijnlijk heb je het al overwogen, maar mss natuurlijke middelen op basis van kruiden? Sedistress bv, tegen stress maar het helpt ook voor het inslapen. Dat heb ik eerst gebruikt, maar aangezien inslapen voor mij niet het probleem was ben ik overgeschakeld.

Nee dat heb ik nog niet gebruikt, wel melatonine. Moet ook wel een beetje oppassen met wat ik gebruik ivm mijn antidepressiva, er zijn kruiden die ik daar niet mee kan combineren. Heb er wel aan gedacht om te vragen of mijn psych me een hogere dosis melatonine voor kan schrijven dan bij de drogist te koop is.

Heb je ook wel een lage dosis melatonine gebruikt? Ik heb juist begrepen dat je daar zo min mogelijk van moet slikken.
Ik gebruik 0,3mg een uur voor het slapen als ik ga tandenpoetsen enzo en daar ga ik echt van gapen en krijg ik zo’n soezig gevoel. Ook geen last van gewenning en ik slaap ook nog zonder.
Werkt wel het beste als ik dan ook echt in bed ga liggen en dan even ga lezen ofzo.

Is dit waarom ik op 5mg TR (op advies) geen oog dicht doe? :sweat_smile:

Geen idee, maar je zou eens veel minder kunnen proberen. Je hebt van Kruidvat eigen merk van die pilletjes van 0,1mg per stuk.

Ja heb ik! Had altijd die van sleepzzz, ook zo’n lage dosering. Deed ook na een tijdje niets meer :frowning:

Oh, dat is jammer :slightly_frowning_face:
Heb je wel eens aan accupunctuur gedacht? Misschien dat een goede je wel zou kunnen helpen. Weet dat dat ~alternatief~ is, maar ik heb een familielid die accupuncturist is en die heel veel kan betekenen voor allerlei klachten waar de reguliere geneeskunde niets meer kan doen

Nee heb een hele hoop geprobeerd maar dat dan weer niet. Weet je ook hoe dat precies zou kunnen helpen? Wil me er wel eens in verdiepen

2 likes

Nee, geen idee hoe dat werkt. Mijn stiefmoeder is heel goed. Ze helpt bijvoorbeeld veel bij stuitliggingen en vrouwen die niet zwanger kunnen worden en ze had een patiënt die in coma lag. Daar is ze heel goed in. Ik wil wel eens vragen of ze daar wat mee kan. Als je interesse hebt, kun je me pm’men waar je woont, dan vraag ik of zij een goede collega kent daar. Ik zou bijvoorbeeld wel naar een Chinees gaan. Want een Chinese opleiding is wel iets heel anders dan in Nederland een jaartje cursus doen.
Ik weet dat er hier door sommigen heel sceptisch naar wordt gekeken, maar ik zie in de praktijk heel veel mooie en bijzondere resultaten.

1 like

Zou ik heel lief vinden als je dat voor me wil vragen!

Ik bedenk me net trouwens dat ik eerst citalopram slikte als antidepressiva en nu sertraline. Bij die citalopram had ik helemaal geen extra slaapmedicatie nodig, dan sliep ik gewoon normaal. Daar ben ik uitindelijk mee gestopt omdat ik daar ook van aan kwam en de werking minder werd. Vraag me dus af of er op dat vlak nog wat te halen valt

Ik zal het haar vragen! Anders kun je naar het zuiden komen.

2 likes

Ik heb nu al dik 4 dagen flinke pijn aan mijn maag (net onder mijn ribben). Dacht eerst dat het lag aan dat ik ongesteld moet worden, maar nu betwijfel ik of dat de reden is.

Heb maandag aleve feminax gehad, maximale hoeveelheid voor een dag maar deed vrij weinig. Dinsdag heb ik ibuprofen gepakt, ook de max, deed denk ik ook niet bijzonder veel, behalve dat ik vanacht 2x diarree heb gehad. Bovenstaande omdat ik dacht dat het aan mijn menstruatie lag.

Heb amper tot geen eetlust, maar door de eerste dagen heb ik gemerkt dat ik me alleen slechter voel als ik niks eet (misselijk). Dus doe het wel maar ik kan gewoon niet normaal eten zonder maagpijn te krijgen. Heb net een half bord courgetti met spinazie en champignons op en nu heb ik weer veel ergere krampen dan door de dag heen. Moet zeggen dat de eerste 3 dagen wel pijnlijker waren dan vandaag, maar nog steeds kut.

Kan de huisarts hier iets mee of zijn er andere otc medicijnen die ik kan nemen want ik wil gewoon kunnen eten zonder dat mijn maag nog extra pijn doet.

Sorry voor het lange verhaal!

Als je denkt dat je last hebt van je maag moet je juist geen Aleve of ibuprofen nemen, omdat deze juist klachten van de maag kunnen geven. Eventjes alleen paracetamol gebruiken en je maag tot rust laten komen. Je hebt vannacht ook diarre gehad, lees ik. Het zou kunnen wijzen op een infectie van het maag-darmstelsel (meestal viraal en self-limiting). Kijk het even aan. Mocht je veel pijn hebben neem iets van een maagbeschermer of antagel.

3 likes

Bedankt voor je reactie. Heb vandaag nog niks gepakt omdat het die andere 2 inderdaad niet werkte en heb nu paracetamol gepakt en morgen maagbeschermers kopen. Is inderdaad een beetje het gevoel dat ik had toen ik diclofenac kreeg maar ze de maagbeschermers waren vergeten voor te schrijven, maar niet zo heftig als toen, maar wel vervelend.

1 like

Ik heb al 3 weken keelpijn. Ook bij het slikken. En daarbij een soort pijn aan de achterkant van mn tong, wat zo in je keel uitkomt. Heeft t zin om naar de dokter te gaan?

edit: ben geweest. Fikse keelontsteking en heb nu een kuur omdat t al zolang duurt