Het grote medische vragen-topic #2

Ik ben bezig met stomazorg en was iets aan het opzoeken over een prolaps. En dan lees ik echt regelmatig ’ Strooi poedersuiker of neusdruppels met xylomethazoline over de prolaps.’

Zorgt poedersuiker dan voor een vermindering van de zwelling? En hoe dan? Heb mijn docent gevraagd maar die had er nog nooit van gehoord.

Onttrekt vocht aan het slijmvlies van de darm waardoor het minder gezwollen raakt en makkelijker te reponeren is. Dat denk ik, maar ben geen stoma deskundige. Ik weet dat xylomethazoline slijmvlies minder gezwollen maakt.

1 like

Ik zal je zeker niet gaan uitlachen! Alles is welkom. Heb wel wat vooroordelen over hypnose en vind het daardoor een eng idee, maar als jij aangeeft dat zo’n medische hypnose zou kunnen helpen dan wil ik me daar zeker op gaan inlezen. Dankje!
Het enige waar ik echt niet voor open sta is een psycholoog die in mijn reeds afgesloten verleden wil gaan roeren. Dit issue wordt daar niet door veroorzaakt en wil dus ook alleen praktisch bezig zijn met dit probleem

2 likes

Van poedersuiker is volgens mij niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt. De wondstomaverpleegkundige op mijn werk zegt dat het in theorie moet zorgen voor slinken van het slijmvlies, maar dat het alleen een beetje effectief lijkt bij het gebruiken van veel poedersuiker en zo ongeveer om de minuut een nieuw laagje aanbrengen. Dat is natuurlijk niet echt haalbaar, je moet ook lang wachten voor het iets doet, dus bij een prolaps gebruiken wij eigenlijk alleen de neusdruppels (of we ‘knijpen’ wat in de prolaps, een minuut of tien, zodat het vocht eruit gaat en het gemakkelijker gereponeerd kan worden).

1 like

Oh nee, je gaat ook absoluut niet terug naar het verleden of iets. Je gaat middels ontspanningsoefeningen naar een soort ‘hyper’ focus, je raakt juist niet controle kwijt wat mensen vaak denken, maar krijgt controle. Middels positieve suggesties van de ‘therapeut’ ga je inplaats van de ‘leiding’ die jou lichaam nu heeft gemaakt: stress - - > hoofdhuid open krabben een nieuwe leiding maken. Dit kan middels verschillende manieren gedaan worden, bijvoorbeeld het in gedachten nemen van een stopbord, maar ook juist om je tijdens die focus de handeling die jij doet vanwege de stress, heel erg uit te vergroten en deze om te buigen naar een nieuwe handeling.

Ik vind het zo jammer dat het bij veel mensen zo een slechte naam heeft gekregen door allemaal van die rare tv-programmas etc. Je kunt er zoveel mee bereiken voor zoveel verschillende problemen. Als ik al kijk in mijn werk als kinderverpleegkundige. Hoe vaak wij kinderen moeten fixeren voor handelingen, terwijl het helemaal niet nodig is door een simpel hypnose script. (voor medici die bloedafnames moeten doen of infusen prikken, zoek op YouTube naar de magical glove!)

Mocht je meer willen weten over medische hypnose kun je op uitzending gemist de documentaire hypnose op recept bekijken. Is wel meer gericht op buikpijn. Maar vind ik een beter beeld geven van wat het echt inhoud.

Zoals je merkt ben ik grote voorstander😂 sorry voor mijn reclamepraatje

4 likes

Het kan opzich wel, ik doe het wel eens op werk. Volgens mij maakt het een verschil van ongeveer 1 mmHg, maar wijkt het wel meer af naarmate je een hogere bloeddruk hebt. (Ik kan de bron wel zoeken als je wil) Maar waarom zou je dit thuis doen als je ook even je trui uit kan doen?

1 like

Ooo ik dacht al haha.

In het protocol bloeddruk meten van het NHG (https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/002protocol_bloeddruk_meten_feb13.pdf) staat geen dikke of knellende kleding. Dat hanteer ik ook op mijn werk, een dun truitje of een pyjama is geen probleem.

2 likes

Haha is niet erg. Ik ga die uitzending die je aanraadt eens terugkijken. Ben wel heel eerlijk dat ik er sceptisch in sta en het ook niet per se een goede methode vind als het wel werkt.
Ik hou niet van het ‘programmeren’ van mensen door trucjes. Ik vind de eigen autonomie een heel belangrijk goed. Iemand moet zichzelf kunnen sturen en bewuste keuzes kunnen maken. Zou zelf zeker m’n kinderen niet laten hypnotiseren zodat ze gaan doen wat anderen van ze verwachten. Het valt voor mij in dezelfde categorie als algoritmes en die trucjes die pickup ‘artist’s doen.
Zelf besluiten hypnose te ondergaan is dan misschien wel een bewuste keuze, maar de handelingen door die nieuwe leiding zijn dat niet meer. Voor mijzelf is dat al een te grote inperking van mijn autonomie.
Begrijp echt dat het in de medische wereld met een positieve insteek wordt gebruikt en gebracht en er zullen vast resultaten mee zijn behaald. Ik waardeer dus ook dat je dit aandraagt en neem je optie ook echt wel mee en ga me erin verdiepen. Het is voor mijzelf wel echt een last resort. Vind het veel belangrijker bewust te leren met iets om te gaan. Dan is de weg maar wat langer

Misschien een stomme vraag en ook beetje onsmakelijk dus spoiler.

Kan je ook wormen hebben zonder dat je het in je ontlasting ziet? De dokter denkt dat ik wormen heb maar ik zie ze niet (heb ik ook tegen haar gezegd). Voor zekerheid alsnog tabletjes gekocht hoor en ingenomen maar ben toch nieuwsgierig naar het antwoord.

Absoluut kan dat. Ik spreek uit ervaring. :grimacing: Zag niks in mijn ontlasting en had zieke jeuk. Toen ging mijn vriend kijken daar en was het vrij snel duidelijk. :sob:
Maar die pilletjes werken top. Na die 1e had ik al nergens last meer van, maar sowieso wel ook de 2e innemen hoor.

Oh nog als aanvulling, ik had voornamelijk zodra ik in bed lag jeuk. Overdag nauwelijks.

1 like

Hmm ik heb overdag ook wel jeuk maar goed om te weten dat het zeker wel kan. Heb voor zekerheid al mijn ondergoed ook maar even op hete was in de machine gegooid (jaja moet eigenlijk altijd I know haha).

En van de 2de weet ik, is met katten ook zo!

1 like

Hopelijk werkt dat pilletje bij jou ook zo snel, dan ben je er dit weekend zeker vanaf!

1 like

Door deze verhalen over wormen heb ik zin om ook zo’n pilletje te nemen. Voor het geval dat :grimacing:

8 likes

Echt he.
Ik kreeg laatst ook een ad op Instagram over wormen bij honden

Je voelt ze wel hahah, don’t worry!

Ik heb enorm hard mijn kleine teen gestoten vanavond. Eerst erg rood en hij stond (door de zwelling?) wat meer naar buiten. Nu nog pijnlijk en flink blauw aan het worden, vooral bij de ‘aanzet’ zeg maar. Morgen ga ik de huisarts wel bellen, voor het geval hij gebroken is. Al doen ze daar niet veel mee geloof ik? Anyway, een dekbed erop doet al zeer, dus heeft iemand tips om wel een beetje ok te slapen straks? Of andere tips wat ermee te doen totdat ik bij de huisarts ben geweest?

Met een pleisterspalk aan de andere teen vastmaken. Je voet hoog houden kan ook wel helpen. Misschien pijnstilling nemen? Heb je je teen gekoeld?

Ja heb gekoeld en lig ermee omhoog inderdaad. Ga even op pleisterspalk zoeken, dankje!

1 like

Die spalk is een goed idee inderdaad. Als je ibu-gel hebt (smeerbare ibuprofen), verlicht dagopvang wel iets. Het kan wel even een paar dagen goed pijnlijk zijn

1 like