Het grote medische vragen-topic #2

Fijn dat je dit toelicht!

Mijn huisarts wil dus eerst beginnen met een holter (uitslag opname stuurt ze naar een cardioloog). En van daar verder kijken of/wat.

Ben benieuwd of na het evt “we zien niets afwijkends” ik word doorverwezen voor verder onderzoek, of juist niet. Heb daar zelf verschillende ervaringen in (met andere dingen zoals schildklier/psoriasis).

Dit zal natuurlijk afhangen van de specifieke situatie maar omdat het bij mij niet dagelijks gebeurt maar wel pijnlijk is/zorgen baart icm type klachten, hoop ik van wel ook al levert dit holter onderzoek missch straks niets op.

Ik laat het gewoon op me afkomen, tnx voor reageren!

1 like

Ik kan er gelukkig wel opstaan maar het gaat al beter dan gisteren. Echt zo suf inderdaad, even snel van de bank opstaan is ook al niet meer mogelijk voor deze moeke :joy:

1 like

Ik vraag het even hier omdat, door de corona-maatregelen, mijn behandeling nu al twee keer stopgezet is.

Vorig jaar ben ik hard van de trap gevallen. Waarschijnlijk is er toen een botje gebroken of een spier gescheurd, maar de dokter vond het toen niet nodig om een foto te nemen. Nu, een jaar later, heb ik nog steeds last. Mijn nieuwe dokter zegt dat ik waarschijnlijk al die tijd mijn spieren ‘anders’ ben beginnen gebruiken door die val, waardoor mijn bekken nu geblokkeerd zit.

De behandeling is drie sessies bij een osteopaat die alles los maakt. Ik heb nu al twee keer een eerste behandeling gehad, maar door de lockdown is die nu al twee keer na de eerste sessie stopgezet. Ik moet wel zeggen dat ik me telkens na zo’n sessie véél beter voelde dus dat geeft hoop :slight_smile:

Het probleem dat ik nu heb, is dat mijn bekken en de zone er rond continu enorm koud aanvoelt, vooral sinds die behandeling. Hoe dik ik me ook aankleed. De osteopaat had me de vorige keer al als tip gegeven om het goed warm te houden, dus ik behelp me nu continu met een druivenpittenkussen maar dat voelt als symptoombestrijding en niet echt de oorzaak aanpakkend. Zodra ik dat kussen weghaal, krijg ik het weer ijskoud op die plaats. Bovendien warmt dan enkel de plaats waar ik het kussen tegen leg op, maar de centimeter huid naast het kussen blijft dan wel nog steeds ijskoud. Door die koude heb ik ook meer pijn.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en wat ik hiertegen kan doen?

Dit plaatje geeft de plaats waar ik koud heb en pijn heb goed weer trouwens:
bekkenpijn

Sinds kort ben ik begonnen met touwtje springen als workout. Ik vind het leuk om te doen en merk dat mijn conditie beter is geworden maar ik krijg er enorme striae van op mijn buik. Ik voel mijn huid echt branden. Het zal er vast mee te maken hebben dat ik veel overgewicht rond mijn buik heb.
Ik vraag me dus af of het in mijn geval wel een goed idee is om door te gaan met springtouwen.

Het voelt als een beetje een domme klacht om mee naar de dokter te gaan omdat ik weet dat striae meestal geen kwaad kan. Toch bang dat mijn huid scheurt of dat het in mijn geval gevaarlijk is. Voor de duidelijkheid: ik maak me dus geen zorgen om het cosmetische aspect van striae maar puur om het medische.

Geen idee of het een goed idee is, maar zou het geen oplossing zijn om iets straks rond je buik te dragen? Bijvoorbeeld een soort buikband of high waist legging.

We dragen immers ook een stevige sportbh om dat een beetje op zijn plek te houden. Als ik geen sportbh draag en ga touwtje springen doet dat ook zeer.
Wellicht is het enigszins vergelijkbaar?

2 likes

Dat klinkt logisch inderdaad! Dat ga ik zeker proberen

1 like

Ik ga echt door de grond van de kiespijn sinds gisteren. Paracetamol + ibuprofen werkt niet. Nu heb ik nog Tramadol 50mg liggen, van de laatste keer dat ik zo erg kiespijn had. Maar ik heb er geen doosje meer van. Is er hier iemand met verstand van medicijnen? Hoe erg zou het zijn als de Tramadol bijvoorbeeld over de datum is?

Meestal kan de werking wat minder van tabletten minder worden als het over de datum is, maar het wordt niet meteen giftig van oid. Zou het niet per se aanraden (gewoon omdat) maar denk niet dat het veel kwaad kan.

1 like

Dankjewel voor je reactie. Ik stel het nog even uit, het gaat nu wat beter, als ik vannacht niet kan slapen van de pijn probeer ik het denk ik wel.

Heb je wel de hele strip nog? Daar staat volgens mij ook altijd de datum op.

Oh jeetje, ik ben even gaan kijken en de datum staat er inderdaad op: begin 2016. Dat is wel echt langer geleden dan ik dacht :pensive: maakt hoe ver over de datum ook nog uit @Damnatio?

Normaal zou ik dit echt niet overwegen maar ben een beetje wanhopig haha. Morgen naar de tandarts

Poe, ik zou 2016 wel lang vinden maar ik snap ook je wanhoop!

Edit: anders naproxen of iets proberen?

Als het medicijn over datum is, kan het zijn dat de werkzaamheid afneemt. Het lijkt mij ook niet perse gevaarlijk, maar het is de vraag of het na zoveel jaar nog wel werkzaam is.

1 like

Ja zou ook nog kunnen, volgens mij heb ik nog wel Aleve ergens hoop ik!

Sorry goor. Wie weet wat dit is bij mijn lies? Ik dacht een ingegroeide haar maar er lijkt niks uit te komen.

Ik vind het er wel uitzien als een ingegroeide haar idd. Bij mij zie ik er dan ook nooit een haartje of iets uitkomen en na een tijdje is het dan weer weg.

Aambeienvraagje, is het gek als ze hard zijn?

Iets van twee weken geleden kwamen er 2 hele grote pijnlijke (echt druiven) ineens. Die waren eigenlijk helemaal weg, maar voel sinds vrijdag toch weer wat kleine. Normaal voelen ze gewoon “zacht” als ik het insmeer maar nu voelt er een echt knoerthard en ook veel pijnlijker dan de . Moet ik hier iets mee? Heb toevallig woensdag afspraak bij de gyn staan.

(Gebruik de EHBAOtips van @FrauHelga al en daarmee is het een stuk minder geworden, heb er nu minder last van dan in het begin van deze zwangerschap terwijl de druk op alles nu veel groter is).

Is er iemand hier die een acant amoebe in haar oog heeft gehad?

Ben je ook al naar een fysiotherapeut geweest? Als het probleem inderdaad veroorzaakt wordt doordat je je spieren verkeerd hebt ‘leren’ gebruiken denk ik dat je daar misschien meer baat bij hebt. Osteopathie is eigenlijk meer symptoombestrijding, je spieren worden tijdelijk losgemaakt maar je leert niet hoe je ze wel moet gebruiken dus na een tijdje gaan ze weer terug naar die oude, geblokkeerde positie.

Met fysiotherapie pak je meer de oorzaak aan, je traint bijvoorbeeld je spieren, vergroot de belastbaarheid of je werkt aan je houding waardoor je je spieren weer gebruikt zoals het hoort. Dat gebeurt vaak met oefeningen, soms in combinatie met massage.

Misschien ook goed om te weten dat osteopathie geen medisch erkende behandelwijze is en ook geen wettelijk beschermde beroepstitel, terwijl fysiotherapeut dat wel is. Het wil natuurlijk niet zeggen dat je geen baat kan hebben bij behandelingen door een osteopaat, maar het is iets wat ik zelf wel mee zou nemen in mijn overwegingen.

1 like

Bij mij zijn ze ook wel wat harder / strakker geweest, maar die werden na een paar dagen wel zachter, alsof ze leegliepen zeg maar.

1 like