Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb dit ook gehad! Ik had ook enorm veel vocht in mijn enkels enzo, heeeel raar, echt dikke bulten. Ik liep toen ook bij de fysio voor een klacht aan mijn been en die zei toen, ga toch maar naar de huisarts. Gedaan, moest meteen een scan maken i.v.m. trombose (disclaimer i.v.m. je hyperchondrie: mijn huisarts dacht dit omdat dat been dikker was, maar dat been is ALTIJD dikker omdat die meer gespierd is maar dat wilde hij niet geloven. Bleek dus wel waar :wink: Dus laat dit je niet bangmaken, ik bedoel meer dat het een hele kleine mogelijkheid is, maar laat het wellicht toch checken) maar uiteindelijk was dat het niet en toen zei de dokter ‘nou dan weet ik het ook niet vraag maar aan je fysio joe heee!’ en is het uiteindelijk vanzelf over gegaan. Goed verhaal :wink:

Denk ook niet dat het met de fysio te maken had want dat begon daarvoor al… maar ik zou gewoon voor de zekerheid gaan. Je kunt ook altijd even bellen en overleggen met de assistente van de huisarts? Ik denk dat het geen kwaad kan om het even te checken.

1 like

Dit is echt een van mijn grote ergernissen, haha. Ik heb me best al wel eens ziek gemeld bij een fikse verkoudheid (misschien dat het soms ook een bijholteontsteking is oid?), maar dan weiger ik het griep te noemen want dat is het niet. Maar je ziek melden met ‘maar’ een verkoudheid vindt men zo overdreven. :weary:

(Los van alles rondom thuisblijven met klachten/ corona want mijn werk kan ik gewoon vanuit huis doen achter de laptop)

3 likes

Ze durfde niet eerder de galblaas eruit te halen vanwegen de ontstoken alvleesklier. Vandaar het wachten.

Galblaas verwijderen vond ik goed te doen. Merkte natuurlijk wel dat ze door mijn buikspieren heen gingen. Maar bij mij ging 1 wond niet dicht.

Ja dat zeiden ze mij ook, dat ze bij voorkeur niet de galblaas eruit halen zolang die alvleesklier ontstoken is. Klinkt wel logisch. Balen dat 1 wond niet dicht ging. Merk je dat je ‘m niet meer hebt in je spijsvertering?

1 like

Alleen als ik heel vet eet. Maar valt me mee. Ik kan gewoon frietje met mayo en snacks eten.

3 likes

Waarom verwijst men niet vaker naar een DC kliniek als daar bijna geen wachtlijsten zijn? (Ik sta op een wachtlijst voor pijnbestrijding, wat onderdeel is van de behandeling maar dat duurt 3 maanden? En daar is de wachttijd 7 dagen?

1 like

Is mij ookk een raadsel. Mijn broer had een grote tumor in zijn bijholte en moest geopereerd want kon kwaadaardig worden. In een ziekenhuis moest hij 12 maanden wachten, bij een kliniek (maar weet niet welke, misschien Bergman) kon hij binnen 2 maanden terecht.

Omdat dat vaak veel duurder is denk ik? Is toch particulier? Toen ik naar de cardioloog moest mocht ik kiezen of ik ziekenhuis of particulier wilde maar dat kostte echt beduidend meer geld (heb een paar jaar aan een afbetalingsregeling gezeten dus had er achteraf veel spijt van)

Onwetendheid, geen DC kliniek of zoiets gelijkends in de buurt, slechte ervaringen, zorg die DC biedt niet passend bij zorgvraag etc etc

Die aparte zorgcentra bieden hele afgebakende zorg meestal. Veelal nietcomplexe geplande ingrepen/behandelingen bij niet te complexe patiënten. Handig, want dat maakt het toegankelijk en vaak met korte wachttijd, maar dus niet voor alles en iedereen geschikt.

Als het gaat om verzekerde zorg wordt het gewoon vergoed, tenzij ze voor sommige dingen geen contract hebben met bepaalde verzekeraars, maar dat is vrij makkelijk te achterhalen meestal.

4 likes

Waar staat DC voor?

2 likes

Even googlen: diagnostisch centrum.

Bij mijn broer werd het gewoon volledig vergoed door de verzekering!

Ah ik zie het nu. Ik dacht dat het meer een algemene afkorting zou zijn maar het is een organisatie. Ik krijg hier een veel te commercieel gevoel bij, zou er zelf niet snel voor kiezen.

Ah dan heb ik pech gehad!

Alle niet-academische ziekenhuizen zijn commerciële instellingen, dit soort klinieken spitst zich toe op de wat simpelere planbare zorg bij ongecompliceerde patiënten en dat maakt dat ze die zorg heel goed en vaak goedkoper kunnen leveren. En meestal ook nog patientvriendelijker met een gezellige kamer en lekker beddengoed en water met fruit in de wachtkamer etc.

3 likes

Waarom niet? Voor een nieuw heup kon mijn moeder veel sneller geholpen worden, dan in de reguliere zorg. Tijdens Covid konden deze klinieken heel veel opvangen van zorg die niet kon in de ziekenhuizen. Veel staaroperaties worden in dit soort klinieken uitgevoerd. Veel van de zorg die dit soort klinieken biedt is gecontracteerd en valt binnen de reguliere zorg. Waarom zou je daar niet voor kiezen?

3 likes

Jaa dat is ook allemaal heel goed en fijn! Ik heb er zelf slechte ervaringen mee maar dan in de ggz, is natuurlijk een andere tak van sport maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen, ook btje afhankelijk van waar je voor komt hoor dat wel

1 like

Ok, begrijpelijk. Ik zit nu voor ggz-zorg bij een ongecontracteerde aanbieder. Daar kon ik snel terecht, en dankzij mijn dure restitutiepolis gelukkig ook helemaal vergoed. Ik weet niet helemaal of dat is wat je bedoelt? Ik ben er heel blij mee, want ik kon binnen 3 weken terecht. En dat is volgens mij heel bijzonder voor de ggz.

Bij ons in de regio kon je voor ernstige hooikoortsklachten niet eens meer verwezen worden naar een ziekenhuis, de wachtlijst was al te vol. Bij DC klinieken kon ik de volgende week terecht.

2 likes

Wat fijn!
Maar nee dat is niet wat ik bedoel. Ik ga er verder ook maar niet over uitwijden want de vorige x dat ik dat probeerde werd totaal verkeerd begrepen door sommigen. Wel heel fijn dat t voor sommige klachten een snelle behandeling kan bieden.

1 like