Het grote medische vragen-topic #3

Na een miskraam mag je vanaf de laatste dag dat je bloedt, 2 weken niet zwemmen of in bad vanwege kans op bacteriële infectie.

Maar sommige vrouwen bevallen toch juist in bad? En bij veel vrouwen komt er zelf poep mee! Dus dan hebben zij toch ook extreem veel kans op zo’n infectie?

Vroeg me ineens af of hoe dat zit!

1 like

Hmm dit heb ik nooit zo meegekregen hoor. Ik mocht niet in bad of zwemmen tot het bloeden gestopt was en dan mocht het gewoon weer.

Weet ik ook niet precies hoe dat zit. Maar na je bevalling mag je i.i.g. ook niet in bad ookal ben je in bad bevallen. Ik denk dat je ook vrij snel weer uit bad gaat na de bevalling, denk niet dat je daar even lekker relaxed gaat zitten dobberen.
Bovendien is alles ook best vies tijdens een gewone thuis of ziekenhuisbevalling. Dan lig je ook niet in een steriele ruimte en is er ook poep en andere viezigheid.

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe het precies zit. Het gaat er denk ik vooral om dat je een wond hebt in je baarmoeder en dat daar niets bij mag komen. Onze kraamhulp maakte ook elke dag de badkamer schoon met superveel chloor.

2 likes

Ja, elke dag heeft de huisarts lege spoedplekken. Die worden de dag zelf pas ingevuld.

Het gaat om de wond die de placenta achterlaat in je baarmoeder, daar wil je geen badwater op hebben. Als de bevalling nog gaande is zit die placenta daar nog, dus heb je nog geen wond.

7 likes

Maar als je een (vroege) miskraam hebt is er vaak nog geen placenta gevormd (dat gebeurt pas rond week 13 ofzo toch?) dus dan gaat dit toch niet op? Ik dacht dat het met ontsluiting te maken had?

Ik ben in bad bevallen en van de placenta buiten bad “bevallen”.
Na de bevalling moet je vrij snel uit bad voor de placenta, kijken of je gehecht moet worden etc.

Er is nog geen echte placenta, maar wel een plek waar de foetus in het baarmoederslijmvlies is gegroeid, waar dan zo’n zelfde wond (maar veel kleiner) achterblijft.
Ontsluiting maakt niet zoveel uit geloof ik, de baarmoeder is in principe altijd toegankelijk vanaf buiten (anders zou sperma er nooit in en menstruatiebloed er nooit uit kunnen).

6 likes

Thanks voor de uitleg allemaal!!!

Ik mag gewoon in bad de placenta krijgen eventueel. Zoals ik het van mijn verloskundige begreep ga je echt niet a la minute het bad uit en kan je er prima tijdelijk in blijven en evt zelfs vd placenta bevallen in bad. Daarna moet je er wel echt uit.

1 like

Ik ben beide keren van de placenta in bad bevallen. Daarna wel vrij snel er uit, zeg maar binnen een minuut of 10?

2 likes

Mijn gynaecoloog zei dat er een klein risico is op infecties bij badbevallingen maar dat de kans daarop niet opweegt tegen de voordelen van badbevallingen.

Qua hoe lang je in bad mag zitten tijdens je bevalling maakt het ook uit of je vliezen zijn gebroken of niet. Als je vliezen niet gebroken zijn is er geen probleem maar als je vliezen zijn gebroken heb je dus meer risico op die infectie.

Moet je tijdens zo’n badbevalling nou ook om de paar minuten de warme kraan weer extra openzetten

1 like

Nee dat hoeft niet zo vaak, mijn verloskundige zei dat het water maar een graad per uur afkoelt (zoiets, als ik het me goed herinner). Zij hield dit ook in de gaten, ik had het totaal niet door dat het uiteindelijk wat afkoelde en warm water erbij had van mij ook niet eens gehoeven (had het warm zat) maar zal ook wel voor de baby fijner zijn.

2 likes

Je laat de slang er in liggen zodat je altijd makkelijk bij kunt vullen indien nodig, daarom vul je het in eerste instantie ook niet helemaal. Maar het koelt niet snel af door het materiaal van het bad. Je hebt het zelf inderdaad tering heet maar het water moet een bepaalde temperatuur zijn voor de baby

4 likes

Onlangs heb ik een wratje laten verwijderen en het is gehecht met 3 hechtingen. De hechtingen zaten er 10 dagen in en nadat ze verwijderd zijn ontstond er toch een korstje. Is dat normaal? Mijn andere gehechte littekens zijn geloof ik zonder korst geheeld.

Ik kon er niet van afblijven en heb het korstje losgepulkt. Nu zit er een nieuwe op en kan daar ook nauwelijks van afblijven;

Verwerken: image.jpg…

Kan dit nog netjes helen? Ik heb geen pijn of jeuk oid

1 like

Als je wilt dat het enigszins mooi heelt moet je er nu niet meer aan zitten

Dat weet ik maar uberhaupt vond ik het raar dat ik na 10 dagen hechtingen een korstje kreeg. Is dat normaal?

2 likes

Dat is vrij gebruikelijk volgens mij juist? Bij mijn hechtingen kwam ook een korstje

1 like

Dit topic is na het bereiken van de limiet van 5000 reacties automatisch gesloten. De discussie wordt voortgezet in Het grote medische vragen-topic #3 (Deel 3).