Het grote medische vragen-topic #3

Waarom precies niet?
Niet dat ik overweeg dit ineens vaker te willen hoor maar in november wel een operatie gehad

Ik hoor van meer mensen dat ze pijn aan of in hun ogen hebben, het heerst blijkbaar

3 likes

Ik geloof dit meteeb. Het heeft bij mij echt lang geduurd tot het uit mijn systeem was. Mijn organen hebben er echt een klap van gehad. Korte ingreep gehad, maar toch hebben mijn darmen problemen gehad om weer te werken. En ook mijn blaas heeft paar dagen geduurd voordat dat weet allemaal werkte zoals voorheen. Daarbij was ik ook echt super vaag in mijn hoofd. Vergeetachtig, weet bepaalde gesprekken niet meer etc. Heeft ook een goeie 1,5 week geduurd voordat ik weer een beetje ‘normaal’ was. Dat gedeelte echt onderschat. Narcose zelf echt 10/10

1 like

Overdag is het zo wel te doen maar snachts eigenlijk niet, nu rond drie uur toch paracetamol+ naproxen moeten bijnemen. Kan het kwaad om dit schema vandaag verder wel aan te houden, of ga ik dan echt over de limiet? Met wat afleiding overdag is de pijn wel doenbaar, maar snachts kan ik er niet van slapen dus dat is gewoon vervelend.
Of kan ik in het vervolg beter spreiden, zodat ik snachts nog kan bijnemen?

Dit inderdaad, doordat ik veel narcoses en ook vele lange narcoses heb gehad (maar dan praat ik echt over meer dan 20) heeft dat bij mij wel effecten op lange termijn. Het blijft rotzooi dat ze in je lichaam spuiten. Maar over het algemeen heeft een narcose volgens mij vrij weinig risico’s. De nasleep kan minder prettig zijn maar de narcose zelf, alsof je even mega lekker en diep slaapt. Daar kom ik normaal gesproken niet zo vaak aan toe haha.

Succes @Sarie, de narcose valt echt mee! Ik hoop dat de rest van de operatie en het herstel ook mee gaat vallen! Weet je inmiddels al wat meer over wanneer je geopereerd gaat worden?

De anesthesioloog waarmee ik een afspraak had, vertelde dat het slaapmiddel dat ze in mijn ziekenhuis gebruiken, hetzelfde is als waar Michael Jackson verslaafd aan was. Hij begon helemaal te glunderen en vertelde dat het dus écht topspul is. Moest toen wel een beetje lachen, maar meer om hoe hij ermee in zn nopjes was. Maar wel heftig spul dus blijkbaar inderdaad.

7 likes

Hahahaha anarchist :joy: typo?

1 like

hahahah woops anesthesioloog dus :laughing:

1 like

Haha klopt, maar die man zei inderdaad ook duidelijk verslaving erbij. Je kunt er beter niet verslaafd aan zijn dus hehe. Ben al wel iets meer gerustgesteld door al jullie verhalen!

1 like

wat een raar weetje om aan je patiënten te gaan vertellen haha

7 likes

Je kan ook echt niet alle narcose onder 1 kam scheren, er worden afhankelijk van de indicatie verschillende middelen gebruikt. Bij de narcoses die ik nodig had (2x per week ongeveer een kwartier voor in totaal zo’n 40x) kwam geen verslavend middel aan te pas. Daarnaast is een eenmalig toediening van zo’n middel echt niet slechter dan een paar glazen alcohol. Het verschilt per middel hoe lang het in je bloed blijft, maar het zijn juist allemaal vrij korte sederende middelen. Wat ook wel logisch is, want het is uiteraard niet de bedoeling dat je nog onnodig urenlang gesedeerd bent terwijl de operatie al voorbij is. Tuurlijk kun je je langere tijd na de narcose nog naar voelen maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met herstel van de ingreep en alles eromheen, dan puur het gebruikte middel.

Tuurlijk is het niet iets wat je niet onnodig gaat doen, maar als je verder gezond bent is het niet echt gevaarlijk. Dus terughoudendheid prima, maar denk niet dat het handig is om te doen alsof het allemaal hele zware, hevige, gevaarlijke en verslavende middelen zijn die je lichaam kapot maken. Denk dat dat de angst alleen maar groter maakt

6 likes

Haha viel wel mee op het moment zelf, vond het wel een grappig weetje.

Ik ben erg verkouden en heb inmiddels bijholteontsteking en gebruik nu sinds7 dagen alleen 1x voor het slapen gaan xylometazoline neusspray zodat ik kan slapen. Op de bijsluiter staat dat je het Max 7 dagen mag gebruiken. Is dat ook zo als je het 1x per dag gebruikt? En zijn de risico’s van het doorgebruiken tot bijholteontsteking voorbij is groter dan stoppen en niet slapen door verstopte neus?

2 likes

Drie keer geopereerd geweest dus ook narcose gehad. Twee keer ben ik daar echt kotsmisselijk uitgekomen en de derde keer wist ik op tijd nog te zeggen dat ik de vorige keren daar zo misselijk van werd. Eerste keer vond ik doodeng maar het voelde echt alsof er gewoon een paar uur uit je leven zijn gezogen waar je niet bij was. Dus een rusteloze slaap zeg maar? Ik bereid me nu voor op mogelijk een vierde en op de shitty pijnstilling steeds na vind ik het inmiddels eigenlijk wel lekker :joy:

Kijk je gaat niet dood als je die neusspray blijft gebruiken maar het werkt heel verslavend dus je blijft het gevoel krijgen dat je neus vol is. Ik ben er verslaafd aan inmiddels en dat is echt niet prettig. Dus als je kan stoppen, probeer dat zsm. Misschien kun je de kindervariant gebruiken als tussenstapje of zoutoplossing?

4 likes

Je zou ook nog over kunnen gaan op de baby/kind versie. Daar zit maar de helft xylometazoline in.

—
Ik heb zo’n droge hoest. Nu ‘pas’ de tweede week maar ik ben er letterlijk en figuurlijk moe van. Soms moet ik ook zo erg hoesten dat ik het gevoel heb dat ik ga overgeven. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag :weary:

2 likes

Ik heb sinds gister onwijs pijnlijke rode tenen.
Zijn dit nou wintertenen?

Fotos in spoiler want ik schaam me voor mijn lelijke voeten en tenen en nagels.

Samenvatting

2 likes

Kan als je verder niks eraan ziet! Bij mij doet vaak vooral het topje van m’n teen pijn alsof er iets scherps in prikt ofzo. En bij m’n vingers zijn (of lijken) m’n knokkels dan echt ontstoken en heel dik, voelt dan s avonds alsof m’n vel uit elkaar kan barsten. Ik probeer elke dag een warm voetenbadje te doen en dan voeten insmeren. En overdag minstens twee paar wollen sokken aan :smiling_face_with_tear: En ik krijg het soms ook in vingers, daarvoor probeer ik extra veel thee te drinken en dus vooral een warme mok vast te houden. Maar het lukt me nog niet om te voorkomen dus gouden tips zijn het ook niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Pff ik weet even niet wat wijsheid is, dus even jullie advies gevraagd! Ik postte al eerder dat m’n holte ontstoken was, dat leek weer wat beter te gaan maar omdat ik al ruim een week aan de xylometazoline neusspray zat, ben ik 2 dagen geleden toch maar gestopt, terwijl de verkoudheid nog niet weg was. Nu doet vandaag die holte wéér veel pijn en het snot wordt ook weer steeds viezer groen. Heb toch maar even de huisartsenpost gebeld maar zij adviseren om alleen te spoelen en dan uit te zitten tot maandag en dan de huisarts bellen, maar ik ben enorm bang dat het naar m’n oren trekt want dat heb ik eerder gehad en toen had ik maanden last van drukverschil wat echt gekmakend was. Ik kreeg toen speciale ontstekingsremmende neusspray en toen ging het beter, maar dat wilde de huisartsenpost nu niet uitschrijven
 wat zouden jullie doen? Toch nog tot maandag door met de xylometazoline neusspray en dan overleggen met de huisarts? Ben nu al 2 weken aan het kloten, best spijt dat ik gister niet heb geschakeld met de huisarts maar toen was het nog wat minder erg

En wat doet het spoelen dan? Zorgt dat niet dat er wat loskomt?

1 like