Het grote medische vragen-topic #3

Waar bemoeien ze zich mee? Dit is voor nu prima, hopelijk knap je snel op!

4 likes

Als je je er echt ziek-ziek door gaat voelen is een afspraak bij de huisarts zo gemaakt, maar tot die tijd zou ik ook gewoon rustig uitzieken.

4 likes

Thanks voor de reacties, dat dacht ik dus ook al. Heb ook naar beide personen geantwoord dat ik de adviezen van thuisarts opvolg en dat het niet zo raar is dat ik weer ziek ben (in december/januari ook al best lang) omdat ik pas recent gestart ben in een beroep waar je met veel virussen en bacillen in aanraking komt (hetzelfde werk als jij als ik het niet mis heb @Vloeistof ) en dus tijd nodig hebt om wat weerstand op te bouwen. Ik ga het gewoon uitzieken :face_with_thermometer:

2 likes

Oh ja als je recent daarin bent gestart is het helemaal niet gek inderdaad! Wel vervelend :confused:. Ik voel me ook al een paar weken niet helemaal fit maar ik merk dat ik door het personeelstekort mij niet ziek meld. Zo vervelend als je onder druk staat. Ik hoop dat je snel opknapt!

Vorig jaar heb ik ook bijholteontsteking gehad en na een aantal weken ging het maar niet over. Toen ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik fluticason neusspray gehad en dat heeft mij toen wel goed geholpen!

3 likes

Ik zie hier vaker voorbij komen dat werkgevers moeilijk doen, maar een werkgever mag helemaal niet informeren naar je ziekte en al helemaal geen adviezen hierover geven (dus ook niet dat je naar de huisarts moet gaan). Mocht je werkgever twijfels hebben over je ziekmelding, dan kan ie je doorsturen naar de bedrijfsarts, maar ook deze mag geen medische gegevens doorgeven aan je werkgever. Ik zou dus proberen om me daar niet te druk over te maken en lekker uitrusten, hopelijk voel je je snel weer beter!

12 likes

Ik heb dit sinds 20 januari ook. de eerste anderhalve week enorme pijn in mijn kaak, alsof ik hele erge kiespijn had. Ik ben toen wel naar de HA geweest want kon niet slapen van de pijn maar ze wilden/konden niks en neem maar pijnstillers. Na die anderhalve week is de pijn in mijn oor getrokken, die deed ook nog even pijn. Nu geen pijn meer maar wel verstopt. Toevallig ook rechts. Ik heb van alles geprobeerd en niks helpt en bij twee bezoeken, 2 weken uit elkaar heb ik te horen gekregen dat het vanzelf over gaat.

Sterkte en beterschap!

2 likes

@Olifantje95 sorry voor de late reactie, ik ben een held in iets opgooien en het dan dagen lang uitstellen.
Om het even te schetsen: afgelopen september had ik heel veel last van mijn rug die volledig geblokkeerd zat waarbij de dokter me naar de kinesist (jullie noemen dat fysio denk ik?) gestuurd heeft. Ze heeft eerst weken aan stuk sessies gespendeerd aan mijn spieren terug in beweging te krijgen omdat ze over de hele rug geblokkeerd zaten. Alleen heeft nooit iets op een duurzame manier gewerkt, daar bijkomend ook nog het probleem dat de problemen zich iedere keer lijken te verplaatsen. Na zo 3 voorschriften om te mogen gaan heb ik mijn huisarts eindelijk zover gekregen om een foto te laten nemen van de rug waarbij er spraken over een lichte kromming naar rechts à 9°. Als ik er online op zoek komt het eigenlijk over alsof dit quasi geen impact op je rug zou kunnen hebben. Sindsdien doen we er oefentherapie bij wat ook niet echt een duurzame oplossing biedt op dit moment. En ze is ook begonnen met te cuppen waarbij ze moest vaststellen dat mijn bindweefsel ook volledig vast zit, ze kan het amper vacuum zetten voor ik verga van de pijn en het direct een gezwollen blauwe plek is. In het algemeen lijkt er wel een effect te zijn maar is het iets dat heel lang zal duren.

De grote verhaallijn hierin is dat eigenlijk mijn kinesist er geen raad meer mee weet, de huisarts niet echt interesse lijkt te hebben en ik met de pijn blijf zitten. Eigenlijk heb ik nu een heel epistel geschreven over niets om je volgende te vragen: in welke mate heb jij een vorm van scoliose en hoe merk je dat dit je rug beĂŻnvloedt?

Ik zelf heb een bocht van ongeveer 30 graden, onderin mijn rug en bovenaan bij mijn schouderbladen. Met ook steeds wisselende klachten. Iedere dag is anders en soms heb ik er een tijd geen last van. Ik heb vooral pijnklachten en stijfheid. Niet lang kunnen zitten en staan enzo. Ik heb al onwijs veel fysio’s gehad met allemaal verschillende meningen. Wat voor mij wel veel heeft geholpen is mensendieck (even geen idee hoe dat bij jullie heet). Maar dat is dat je je meer bewust word van je houding. en schroth therapie! Dan word je je meer bewust van de bocht en ademhaling enzo. Ikzelf heb bv ook last van mn longen enzo omdat alle spieren in de knel komen door die bocht.

Bindweefsel losmaken klinkt ook als goede methode, wel vervelend dat het een lange weg is. Ik denk dat een combinatie van bewust zijn van je houding en op een juiste manier je spieren gebruiken al veel kan schelen in je klachten. Al is het natuurlijk voor iedereen anders. Is het misschien een optie om een andere fysio te zoeken die wat meer gericht is op scoliose?
Als je meer vragen hebt laat maar weten! Weet zelf hoe vervelend rugklachten zijn en wat een onwijze zoektocht het kan zijn. Excuus als je niet zit te wachten op dit soort adviezem :see_no_evil:

1 like

merci voor je uitgebreid antwoord! Hier kan ik terug wat gerichter mee zoeken, als ik een beetje zoek op mensendieck leunt dat denk ik wel aan bij de soort oefentherapie die we nu aan het doen zijn. Ik ben nog bezig met een afspraak vast te krijgen bij de fysisch geneesheer die meer gaat kunnen zeggen over mijn houding en dergelijke.
Je bericht geeft me in ieder geval terug wat hoop dat we waarschijnlijk toch de goede weg op zijn maar dat het vang lange adem zal zijn, ik vermoed dat de scoliose door een verkeerde houding is gekomen en ik dat dan heb proberen corrigeren met enkel mijn spieren waardoor deze ook helemaal overbelast zijn geraakt.

3 likes

Is dit niet een ontsteking? Ik zou de dokter even laten kijken. Dit kan lang blijven sluimeren weet ik uit ervaring.

Ik heb/had dit ook (precies wat jij beschrijft en ook rechts) en heb na 2,5 week toch maar even de huisarts gebeld, heb een antibioticakuurtje gekregen. Nu dag 3 en merk dat het eindelijk beter gaat.

2 likes

Nog bedankt voor je antwoord! Ik denk dat het nog niet echt wintertenen waren want het was na 3 dagen ongemak weg. Ze waren knalrood, warm en het leek net alsof er blaren op de topjes zaten (was niet zo maar zo voelse het)
Wel heb ik besloten om wat beter voor mijn voeten te zijn met die kou want ik denk dat het wel een slecht teken is.
Ik liep rustig op skechers met -3 graden omdat ik of alleen die dunne skechers had of mega dikke winterlaarzen die niet altijd lekker zitten met wandelen.
Heb dus een paar nieuwe sneakers gekocht die wat dichter en warmer zijn.

Mijnn handen doen ook altijd pijn zelfs met handschoenen aan.

2 likes

Ja klinkt heel herkenbaar hoor, zeker van het gevoel van blaren aan de bovenkant. Ik dacht de eerste x ook dat m’n schoenen ineens te klein waren of m’n teennagels te lang oid. Bij mij is het soms ook sneller weg omdat t dan weer warmer is buiten! Had het in december echt een paar weken maar paar weken terug maar een paar dagen last!

2 likes

Ik wil je bij wintertenen ook aanraden om te denken aan goed warme sokken, binnenshuis je voeten niet te vergeten (dikke pantoffels) en je voeten voor het slapen gaan in te smeren met een vettige zalf. Dat helpt het bij mij al aardig wat winters te voorkomen!

4 likes

Ooooh dat van die schoenen had ik ook. Ik trok een paar schoenen aan en toen dacht ik echt van no way hier kan ik niet op lopen. Zijn mijn voeten ineens groter geworden? Of mijn nagels te lang? Dustoen een ander paar aangetrokken en die zaten ook al zo slecht maar die uiteindelijk aangehouden en toen had ik echt mega pijn met lopen. Dus thuis snel weer skechers aan maar die zijn lekker zacht en wijd dus geen last met lopen maar wel mega koud natuurlijk.

Dan ben ik bang dat het toch een soort voorbode is voor wintertenen
 dus ga ik echt proberen goed uit te kijken want het was echt hels die paar dagen.
Bedankt voor je berichtje en balen dat jijj er dus echt last van hebt!

@Alopex ooh dankje voor de tips.
Ik loop altijd op pantoffels thuis maar hou toch ijskoude voeten.
Heb inderdaad die tijd ook sokken op de verwarming gelegd en dubbele paar aangehad. Zelfs in bed sokken aangehad.
Maar die zalf dat wist ik niet! Ga het onthouden

2 likes

Ik hoop dat het je wat helpt, want het is inderdaad ontzettend pijnlijk. De zalf helpt bij mij vooral tegen de droogte die lijkt te zorgen voor extra wrijving en blaren veroorzaakt.

2 likes

Heb je misschien een huidige behandelende arts of huisarts die het voor je kan opvragen?

2 likes

Ik vraag me af of dit wel klopt. Klinkt meer als niet willen. Een andere optie zou kunnen zijn dat je huisarts je retour verwijst zodat er wel een behandelrelatie is en ze het wel “mogen” opzoeken.
En anders misschien met je huisarts bespreken? Met jou dossier en jou verhaal van een bijwerking is het voor een medicus misschien snel duidelijk wat het geweest is.
Succes!

2 likes

Ik weet niet zeker hoe de regels officieel zijn, maar toen ik overstapte van fertiliteitskliniek nadat de arts echt grof was, en ik zelf geen contact meer wilde, heeft mijn huisarts mijn dossier daar opgevraagd voor de volgende kliniek. En dat was echt een gedetaileerder dossier dan waar ik zelf aankon. Dus volgens mij zou het zo wel kunnen!

1 like

Op internet vind ik tegenstrijdige berichten, wie heeft advies?

• 10/2 bultje laten verwijderen in been
  • 17/3 hechting (3) verwijderd

Nu valt me ineens op dat het gehechte stuk open is. Wanneer precies, geen idee. Wat moet ik hiermee? HAP?

En kan dit nog gehecht worden of heb ik straks een hele tijd die wond te verzorgen zodat ie niet ontsteekt ofzo? Ben echt geĂŻrriteerd want de doktersassistente zei met verwijderen al dat ze t snel vond, zo op een been. Toen dacht ik al, laat dan nog ff zitten - maar nu helemaal :smiling_face_with_tear: