Het grote medische vragen-topic #3

Aaahh ja dat is wel vrij ver naar de zijkant!
Zal het iets hoger doen en ietsje naar het midden. Niet teveel dat is niet fijn.
Lastig uitleggen zo via platte tekst. Sorry.

(Ik werk als diabetesverpleegkundige dus heb er wel kaas van gegeten en ben geen kwakzalver) :smile:

4 likes

Hahaha ja dit heb ik ook gehad vanochtend. Dat ding gaat dus na twee minuten uit en ik stond zo met die pen in m’n hand 1, 2, 3… en dan deed ik niks :joy: Heb ook al gehad dat er dus net niet genoeg bloed kwam en ik een error kreeg en opnieuw moest prikken. Dat is helemaal kut, had ik eindelijk de moed verzameld en is het niet goed…

Thanks ook @anon22550354 ik ga morgen proberen iets meer naar binnen te prikken. Ik heb ergens gelezen dat echt in het midden heel naar is dus durf niet zo goed naar het midden, maar die blauwe plekken zijn ook niet wat ik wil… Is inderdaad even zoeken allemaal helaas.

2 likes

Het is met prikken niet naar in het midden vind ik, maar je kunt er daarna wat last van hebben omdat je het midden van je vinger veel meer gebruikt in de dagelijkse dingen. En op lange termijn ook minder fijn.

Je wilt eigenlijk beetje op de grens tussen het ā€œhardeā€ aan de zijkant en het ā€œzachteā€ van het midden zitten. Maak straks nog even een foto hoor maar baby krijgt tandjes en heeft heel de avond geplakt dus maar 1 hand vrij :wink:

2 likes

Aahw rustig aan, vind het allang lief dat je reageert! Prikte net nuchter 4,3 dus begin het steeds meer onzin te vinden dat ik dit allemaal moet doen eigenlijk. Voelt nu een beetje zinloos.

Ik heb al een paar weken pijn in mijn schouder met wat uitstraling naar mijn arm. Maar sinds 1,5 week is dat echt heel pijnlijk geworden.
Ik krijg enorme pijn bij staan, rechtop zitten en ook lopen. Kan alleen op mijn rug slapen en zelf vannacht deed het nog pijn.
Ik loop al bij de fysio, waar hij dit een jaar geleden (was toen wel minder pijnlijk) snel opgelost had zit er deze keer weinig schot in de zaak.
Dus, vanochtend huisarts gebeld.
Kan ik pas volgende week donderdag terecht!! En dan heeft ze mij er zelfs met redelijke spoed tussen gezet! :sob:

Ik mag vanmiddag wel nog bellen of de huisarts mij tussendoor met iets van medicatie nog extra kan helpen.

Heeft iemand hier verder nog tips?

2 likes

Oh nou dat is echt een mooie waarde idd! Als dat nou zo blijft zou ik eens overleggen of je niet minder mag prikken, bv 1x per week een dagcurve om het wel in de gaten te houden ofzo.

Ik heb een poging gedaan, maar lastig vast te leggen.

Samenvatting

Ik vind hier heel fijn. Beetje op de grens tussen de zijkant en het midden, waar het wel al wat zachter voelt. En ook weer niet te hoog want dan heb ik er ook sneller last van.

1 like

Dank je wel voor de foto’s! Ik zal na de lunch proberen dit plekje te vinden. Doe jij ook je pink? Heb gelezen dat dat ook naar is maar wissel nu maar met twee vingers (middel/ring) en weet niet of dat te weinig is?

Ik heb 6 maart een afspraak in het ziekenhuis dus ik hoop dat ze dan zeggen dat ik mag minderen met prikken (als alles zo blijft).

Ja pink ook wel eens, maar ring en wijsvinger zijn hier eigenlijk wel favoriet. Als je 4x per dag prikt en dan bv afwisselt tussen 2 vingers omdat die favoriet zijn heb je eigenlijk al 8 kanten (4 vingers totaal, linker en rechterkant) en zeker omdat dit niet iets is wat je nog maanden gaat doen (in principe is het over na de geboorte gelukkig) moet dat denk ik wel goed komen.

Ik heb jarenlang minstens 8x per dag geprikt , dan is afwisseling voor de langere termijn natuurlijk wel belangrijker. Ik heb nu al aantal jaar een cgm-sensor dus prik niet meer tig keer per dag, maar merk bv nog steeds als mijn vingers in bad rimpelig worden wat mijn favoriete plekken waren omdat ik dat dan daar zie aan de huid (maar anders zie/voel je het niet verder).

1 like

Ik kan het niet meteen vinden: als je een algemene soa screening wilt, waar test je dan best allemaal op?Gewoon een test uit routine, geen klachten of partners die iets hebben. Ik heb de indruk dat niet altijd hetzelfde aangeduid wordt bij m’n huisarts, en wil wel graag safe zitten (of toch zo safe mogelijk).

2 likes

Meestal chlamydia en gonorrhoea. Indien je evident risicovol contact hebt gehad ook syfilis en hiv. Maar de huisarts kan dit zelf helemaal kiezen dus kan veel verschillen

1 like

Ik weet niet wat onder risicovol gedrag wordt gezien, effectief onveilig of ook gewoon veel wisselende partners, maar dat verklaart wel iets, thanks!
Dat kan dus ook niet enkel met een bloedafname he, moet met een swab?

2 likes

Op de SOA-poli zagen we idd wisselende partners en seks zonder condoom als ā€œrisicovol gedragā€. De meest simpele screening is daar altijd chlamydia en gonorroe en wordt gedaan met vaginale swab.

1 like

Ik heb dit laatst ook gedaan (geen klachten en ook niet per se grote risico’s dat ik dacht maar wel meer soort routine na wat wisselende contacten enzo) en toen was volgens m’n huisarts eigenlijk alleen chlamydia ’nodig’ maar nu zowel jij als @Opheliac ook gonorroe noemen denk ik wel hmm waarom heeft ze dat niet ook gedaan dan

1 like

Chlamydia is veel vaker asymptomatisch en komt het meest voor. Als je die niet hebt opgelopen is de kans klein(er) dat je dan wel gonorroe hebt als je test zonder klachten.

4 likes

Overdag paracetamol slikken en snachts naproxen? (dat werkt langdurende)

Dank je voor je antwoord. Ik moet nu (nou ja moeten, advies) van de huisarts 3x per dag tegelijkertijd 1000 paracetamol en 400 ibu nemen. Dus daar maar mee verder voor nu.

Ik heb vannacht wel eindelijk weer eens doorgeslapen. Dat is al iets!

Mijn buikgriep is nu overgegaan in buikkramp met af en toe draaiende/stekende pijn. Op internet (ja nooit googlen) wordt koliekpijn geassocieerd met nier-of galstenen maar dan moet je toch wel heel erg veel pijn ervaren lijkt me?
Vond naar de dokter gaan beetje overdreven maar missh toch maar doen

Herken je jezelf in de omschrijving koliekpijn dat je daarop bent uitgekomen? Je kan ook darmkolieken hebben, dat is op zich niet zo gek na een buikgriepachtig iets, je darmen zijn van slag en moeten weer even normaliseren.
Bij nierstenen (en galstenen in mijn ervaring in iets mindere mate) kruipen mensen huilend over de vloer.

1 like

De krampen (nu een week) nemen gelukkig wel af. Ik googlede vanochtend verder (meer nog omdat mijn manager zit te pushen dat het zorgelijk is grrr). Toen kwam ik op die koliekpijn-omschrijving en dus op nier/galstenen, maar dat was voor begin vd week treffender dan nu, de ā€œaanvalā€ is nu korter en minder pijnlijk. Heb net nog even gelezen wat de klachten zijn bij nier/galstenen en dat lijk ik niet te hebben. Ook qua plek in de buik etc.

Denk voor nu ook dat het gewoon nog mijn darmen zijn ja, tnx

1 like

Heeft iemand hier wel eens littekentjes/ouderdomsbultjes in het gezicht weg laten halen door het aan te laten stippen met stikstof?