Kunt gewoon bellen naar de huisartsenpost dan zeggen zij wat goed is.
En de huisartsenpost kan vaak meekijken met beeldvelden en dan advies geven. Ik verwacht dat er nu niets mee gedaan gaat worden en het van onderuit moet genezen (tenzij het nu ontstoken zounzijn en je daar iets voor nodig hebt)
Om 5u snachts dacht ik dat ik tot 8u sochtends moest wachten met bellen. Kom er inmiddels net vandaan, heb een hele plak instructie van die steristrips.
Twijfelde ook wel of dit HAP waardig was (kan volgens mij prima tot maandag wachten). Via beeldbellen uiteindelijk toch langs geweest.
Om je gerust te stellen, de HAP maakt zelf altijd een afweging of ze je naar de HAP laten komen of laten wachten tot je eigen huisarts weer beschikbaar is. Je hoeft je hier niet schuldig over te voelen.
Iedereen heeft een eigen zorgverzekering. Waarom vraag je niet hoe ze dit geregeld heeft?
Veel niet, maar vraag even na bij de fysiotherapeut, soms kunnen ze de behandeling op onder fysio laten vallen en daar heb je wel een aantal behandelingen voor. Beste is overleg met de zorgverlener. De verzekeraar snapt er niets van. Sterkte, ik ken het.
Ik ben sinds gisteravond begonnen met vingerprikken om mijn zwangerschapsdiabetes te peilen. Nu heb ik een aantal keer geprikt aan de zijkant van m’n middel- en ringvinger en krijg ik er hele blauwe plekken van. Denk dat als ik dit een hele week doe dat er niks meer van m’n vingers overblijft. Is er iemand die misschien weet hoe ik dit kan verminderen? De lancet van de prikpen staat op 4, zou ik eventueel nog een tandje lager kunnen zetten, maar geen idee of dat dan zou helpen?
Ik doe sowieso voor elke prik een nieuw naaldje, heb er mega veel meegekregen van het ziekenhuis en kan ook nog bijbestellen mocht het op raken. Ik moet over een uurtje weer prikken en zal ‘m dan eens op 3 proberen
3 vond ik het fijnst. De niet dominante hand was fijner.minder zenuwgevoelig. Liefst middelvinger.
Kreeg geen bloed op 3 (denk dat ik niet genoeg tegendruk geef maar dat durf ik niet haha). Houd ‘m maar op 4 en hoop dat ik er snel mee mag stoppen (of iig naar 2x per week mag). Zat vandaag niet eens boven de 5
- op tandje 3 zetten
- handen even goed warm maken onder de warme kraan
- arm even laten bungelen
Stroomt er meer bloed naar de vingertop en gaat het makkelijker
Hoe vaak per dag moet je controleren?
Thanks! Ik ga die laatste tips even proberen morgen al waren m’n handen al redelijk warm (maar vooraf wel gewassen met koud water dus morgen ff warm). Moet 4x prikken per dag, nuchter en een uur na ontbijt/lunch/avondeten. Heb over twee weken weer overleg in het ziekenhuis en als alles goed blijft gaan mag ik weer terug naar de reguliere zorg
Spannend zeg! Hopelijk blijven je waarden mooi laag!
En hopelijk gaat het prikken verder meevallen en komen er geen blauwe vingers bij!!
@RupiKaur en als aanvulling als je vanaf midden/onderkant van je vinger naar boven wrijft met een vinger (richting de plek waar je hebt geprikt) en dan tijdens het wrijven wat meer druk zet komt er vaak ook beter/makkelijker bloed uit.
Echt blauwe plekken zou je er niet consequent van moeten krijgen, het kan wel dat je merkt als je het langere tijd moet doen je wat eelt krijgt op plekken waar je vaak prikt. Maar ik ben even kwijt of dat bij mij al naar paar weken was of veel langer pas (heb diabetes type 1 al bijna 15jr). Je mag ook op de muis van je hand prikken trouwens, maar vond dat niet zo’n hele fijne plek.
Het is ook echt even handigheid erin krijgen, ik prikte vaak op standje 1 of 2.
Oh wauw standje 1! Dan gaf je denk ik wel veel tegendruk? Ik heb prikangst dus het feit dat ik dit nu bij mezelf kan doen is al een overwinning maar echt zo’n tegendruk geven durf ik (nog) niet. Hoop dat eelt me een beetje bespaard zal blijven heb momenteel geen eelt op m’n handen dus zal er misschien wel snel op gaan komen nu.
Super goed dat het je dan wel al lukt! Ik had ook prikangst (kon echt in de wachtkamer met bloedprikken al flauw vallen zeg maar) en de eerste paar keer dat ik moest prikken was de bloedsuikermeter alweer uitgevallen omdat ik het zo eng vond en het niet durfde. En nog steeds blokkeren af en toe mijn vingers gewoon als ik bv een infuus vervang.
Je kunt ook nog proberen om iets meer naar de binnenkant te prikken, dit ziet er als best wel ver opzij uit en dan wordt het ook eerder blauw. Het is in het begin ook echt even ontdekken welke plekken voor jou fijn zijn en goed werken hoor.
Het lukt even niet om een foto te maken maar als ik zo mn handen vrij heb zal ik even een foto maken waarop ik de plek aanwijs die ik het fijnste vind qua vingerprikken.
Aaahh ja dat is wel vrij ver naar de zijkant!
Zal het iets hoger doen en ietsje naar het midden. Niet teveel dat is niet fijn.
Lastig uitleggen zo via platte tekst. Sorry.
(Ik werk als diabetesverpleegkundige dus heb er wel kaas van gegeten en ben geen kwakzalver)
Hahaha ja dit heb ik ook gehad vanochtend. Dat ding gaat dus na twee minuten uit en ik stond zo met die pen in m’n hand 1, 2, 3… en dan deed ik niks Heb ook al gehad dat er dus net niet genoeg bloed kwam en ik een error kreeg en opnieuw moest prikken. Dat is helemaal kut, had ik eindelijk de moed verzameld en is het niet goed…
Thanks ook @anon22550354 ik ga morgen proberen iets meer naar binnen te prikken. Ik heb ergens gelezen dat echt in het midden heel naar is dus durf niet zo goed naar het midden, maar die blauwe plekken zijn ook niet wat ik wil… Is inderdaad even zoeken allemaal helaas.
Het is met prikken niet naar in het midden vind ik, maar je kunt er daarna wat last van hebben omdat je het midden van je vinger veel meer gebruikt in de dagelijkse dingen. En op lange termijn ook minder fijn.
Je wilt eigenlijk beetje op de grens tussen het “harde” aan de zijkant en het “zachte” van het midden zitten. Maak straks nog even een foto hoor maar baby krijgt tandjes en heeft heel de avond geplakt dus maar 1 hand vrij
Aahw rustig aan, vind het allang lief dat je reageert! Prikte net nuchter 4,3 dus begin het steeds meer onzin te vinden dat ik dit allemaal moet doen eigenlijk. Voelt nu een beetje zinloos.