Volgens m’n overgangs consulente is dat veel te laag.
Dan moet je overgangsconsulente naar een nascholing. Of ze moet het hebben over patiënten boven de 70, maar dat lijkt me vrij stug bij een overgangsconsulente…
Naja ik geef alleen maar aan wat ze tegen mij heeft verteld.
Ik lees altijd dat de ondergrens 50 is, dan is dit toch gewoon te laag ook? En als je klachten hebt dan kan dat toch prima daar vandaan komen?
Nederlandse richtlijnen houden aan voor mensen boven de 70 >50 en voor mensen onder de 70 >30. Dus dit is prima, en ook voor een oudere zou het ook maar iets verlaagd zijn, dus absoluut niet ‘veel te laag’. Ik zou er in ieder geval niet van schrikken.
Maar zoals hier al werd gezegd kan die waarde best schommelen en zit bijna iedereen rond deze tijd van het jaar lager dan ze in de zomer zullen zitten. Dus met dat er nog bij is dit een hele mooie waarde.
Overigens wordt er geadviseerd alleen in hele specifieke gevallen een spiegel te prikken en anders gewoon laagdrempelig te suppleren. Is het hele probleem ook opgelost
Tja, ik kan niet per lab zeggen hoe ze het doen, maar wat mij waarschijnlijk lijkt: ze geven 1 streefwaarde, onafhankelijk van de leeftijd. Als ze hier zeggen, vanaf 30 is ok, dan mis je de ouderen die tussen 30-50 zitten. Dit is echt aan de arts nog te interpreteren. Zelfde is een beetje bij de nierfunctie (klaring), die is bij gezonde volwassenen >90, alles daaronder krijg je in rode cijfers, terwijl die waarde sowieso met de leeftijd daalt en je dus zelf moet kijken of het normaal is of afwijkend.
Maarja, die 30 is de richtlijn vanuit het Nederlandse Huisartsen Genootschap, die volg ik, maar er zullen er genoeg zijn die andere/oudere waarden aanhouden.
Eigenlijk is het best raar dat het per huisarts verschilt. Mijn eigen huisarts zei met een waarde van 34 dat ik maar in ze zon moest en dan zou het vanzelf beter gaan. Ik ben op eigen initiatief gaan bijslikken, flink ook, daarna verdwenen de klachten.
Toevallig moet ik straks weer bloed prikken, omdat ik de overgangs consulente vertelde van de waarde en die viel dus steil achterover, omdat ik veel klachten heb.
Er lab hanteert andere referentiewaarden, het is aan een zorgverlener met die patient in gedachten om iets te interpreteren. Bij ons kan je geen niet-nuchter bloedsuiker aanvragen dus het wordt bij iedereen gezien als nuchter bloedsuiker en vervolgens is bij iedereen verhoogd volgens het lab. Ga niet af op wat de computer zegt.
@Saray het verschilt niet per huisarts. De huisartsrichtlijn is <30 behalve voor ouderen. Het lab verschilt in de referentiewaarden. En ik snap niet dat je schrikt van een Vit D van 34, als je het regelmatig laat bepalen eigenlijk.
Ik laat het niet regelmatig bepalen, dit word de tweede keer.
Ik bedoel de overgangsconsulente. Een waarde van 34 is alles behalve schrikbarend als je regelmatig vitamine D waarden ziet.
Oh, excuses. Hmm ja dat weet ik dan ook niet. Ik begreep dat zij op de afdeling een waarde van 65 hanteren als streef.
@tessel @Acquiesce Ik vind dat jullie dit zoveel beter uitleggen dan dokters vaak doen! Als je snapt hoe dingen in elkaar zitten, kun je advies of keuzes van de arts veel beter begrijpen.
Nog even een update vanuit mij: ik had gisteren de huisarts gebeld dat het echt in mijn hoofd bleef zitten en of er toevallig een plekje was vrijgekomen. Ze vroeg of ik er met een kwartiertje kon zijn en gelukkig werk ik vlakbij dus ben even snel langsgeweest. Ze heeft gevoeld en ook borstonderzoek gedaan en vond het totaal niet verontrustend, een opgezet kliertje leek het op. Mag nog wel voor mijn eigen gemoedsrust een echo en ga daar volgende week nog even langs. Super opgelucht!
Ik begrijp trouwens dat ze niet iedereen a la minute langs laten komen hoor, maar in mijn hoofd klinkt een knobbeltje gewoon heel eng terwijl het natuurlijk echt niet meteen iets super ernstigs hoeft te zijn. Maar vond in dit geval bijna anderhalve week gewoon erg lang duren.
Het was ook helemaal niet tegen jou bedoeld, ik snap dat jij je zorgen hebt gemaakt! Ik denk alleen dat we elkaar als buitenstanders dan niet teveel moeten opjutten. Als buitenstaander kan je juist zien dat het logisch is dat iemand zich zorgen maakt maar dat dat eigenlijk niet per se nodig zou hoeven zijn. Ik denk dat geruststellen en verhalen delen waarin het niets ernstigs bleek te zijn, dan behulpzamer zijn dan jou stimuleren vaker te bellen!
Probleem is ook vaak dat de dokter te weinig tijd heeft om alles uitgebreid uit te leggen
Eigenlijk wel triest dat ik tijdens werktijd hier medische vragen ga beantwoorden als werkontwijkend gedrag dus dan heb ik in theorie te weinig tijd om mn irl patiënten uitleg te geven omdat ik liever zit te forummen
ik die zucht om de zoveelste verfvraag in het interieurtopic dat ik toch negeer
Haha, toch wel fijn om deze insights te krijgen!
Ik heb nu supplementen gehaald bij de drogist, 1 pilletje is 25 microgram. Is het dan handig om er bijv. 2 te nemen voordat ik ga slapen iedere dag of is dat veel te veel? Om nu op een hogere waarde te komen (wil ook weten of het effect heeft op mijn lichaam/energielevel/gemoedstoestand) of beter bij 1 pil per dag houden?
Er is echt geen noodzaak om er twee te nemen per dag. 25ug is al de hoogste dosering in de drogist (1000ie). De dosering is in principe 10ug/400ie. Je tekort is echt heel summier, met het voorjaar in zicht is dat zo hersteld. Zou er ook geen klinische relevantie aan hangen en niet te veel verwachten qua energiepeil.
Ik heb meer dan drie maanden geleden mijn kyleena spiraaltje eruit laten halen, maar nog steeds geen menstruatie. Ook geen bloedverlies tijdens de afgelopen jaren, maar dacht dat dit aan de spiraal lag. Ik weet dat het soms even kan duren, maar zit nu al op dag ± dag 100 erna en nog steeds niks. Bloed geprikt en LH, progesteron en testosteron waren allemaal licht verlaagd, maar HA zei dat de waardes er oké uit zien dus dat ik gewoon menstruatie zou moeten hebben en dat het afwachten is. Ik heb wat ondergewicht (BMI 18) en ben zelf bang dat het hier misschien aan ligt. We hebben een kinderwens, dus het is heel vervelend om geen cyclus te hebben. Ik ben dus maar weer hard mijn best aan het doen om aan te komen, maar weet niet of er nog andere dingen zijn waar ik rekening mee kan houden? Mijn HA was er vrij kort over en zei vooral alles is goed, wacht maar af tot juli en ondergewicht is niet erg, als je gewicht maar stabiel is.