Thanks allemaal, ik ga me er dan toch maar over heen zetten en contact opnemen met de huisarts!
Nee, heel veel mensen zijn besmet maar daar komt het gewoon niet (of heel laat) bij tot uiting. Zelfs in hele lange relaties kan het plots voorkomen zonder dat de partner is vreemd gegaan.
Ik heb contact gehad, door de omschrijving leek het ze mee te vallen maar toch een afspraak gemaakt voor woensdag de 29ste om het even te bekijken, ook al zou het iets anders zijn is daar misschien ook wel een oplossing voor. Voor de liefhebbers kan ik wel even een terugkoppeling doen haha.
Thanks allemaal!
Ik heb een vraag over een roesje tijdens kijkoperatie:
Ik had vanochtend eerst een gastroscopie en toen een colonoscopie.
De gastroscopie verliep prima, maar tijdens het 2e onderzoek kwam ik bij en heb ik een deel meegekregen, veel overleg gehoord en pijnstilling werkte ook niet optimaal dus voelde ook die slangen. Begon mee te ijlen dat het pijn deed en wilde dat ze stopten. Zij gaven aan dat ik stil moest blijven liggen.
Verpleger zei daarna ook dat ze het een vervelende operatie (voor mij) vonden.
En dat als je heel erg in je hoofd zit of het spannend vindt, kan je het roesje soort van tegenhouden zeiden ze.
Kennelijk waren mijn darmen heel zacht (? aldus dokter) en gingen 2 verplegers keihard op mān buik en darmen duwen zodat de camera beter beeld kreeg, ook dat heb ik meegekregen.
Wat kan dit veroorzaakt hebben? Had ik een hogere dosis moeten krijgen?
Ik heb echt vervelende flashbacks de hele dag en mān maag/darmen maar ook achterkant doen heel erg pijn.
1e diagnose op beeld was overigens ziekte van Crohn maar eerst biopsie (def uitslag) afwachten
Er zijn meerdere medicijnen die een roesje genoemd worden. Wij gebruiken vaak midazolam, ook wel dormicum, maar daarbij kan je ergens tussen de 2,5 en 10 mg gebruiken en de dosering heeft ook veel invloed op de werkzaamheid. Het klinkt alsof je dat hebt gekregen, maar wat te weinig. Je zou kunnen vragen wat en hoeveel er gebruikt is.
Als er een volgende keer nodig is, heb je wss meer nodig of kan je vragen om een scopie onder propofol. Dat wordt niet altijd standaard aangeboden, maar bij mensen met een nare ervaring is het bij ons zeker een optie.
Is het geen optie dat als de patiƫnt te vroeg bijkomt er meer medicatie wordt toegediend? Dat lijkt me zoveel logischer en mensvriendelijker dan dat je alleen te horen krijgt dat je stil moet liggen.
Klinkt heel naar @Scorpiovibes , kun je nog iets van een nagesprek voeren voor de verwerking?
Dankjewel!
Sprak net een vriendin en zij had een aantal jaar geleden hetzelfde onderzoek. Voelde toen ook de slangen dus kennelijk komt het vaker voor dat je onder een roesje iets meekrijgt? Bij mij was wel bovengemiddeld.
Ben ook van plan morgen even te bellen naar het zkh. Dit soort dingen kunnen bij mij heel slecht vallen, dus hoop niet dat ik er nachtmerries van krijg.
Vreemd die verschillen ook want een vrouw naast me was op de uitslaap-kamer gewoon niet wakker te krijgen. Haar man/dochter zijn er toen bijgehaald om op haar mee in te praten om haar wakker te krijgen
Dat kan wel, maar dan loop je weer het risico dat iemand nog uren ligt te slapen na het onderzoek omdat dan ook de stress wegvalt. En bij een roesje zijn mensen vaak alsnog wel wat aan het babbelen, maar weten ze dat naderhand allemaal niet meer, soms is het lastig in te schatten wanneer de overgang is dat mensen zo wakker worden dat ze het nog wel weten.
Maar hoe erg is een paar uur slapen ten opzichte van een mogelijk traumatische ervaring?
Dat klinkt natuurlijk onschuldig, maar het is geen gewone slaap, je loopt het risico dat iemand stopt met ademen, dat iemand braakt en dat in zān longen krijgt omdat het hoesten onderdrukt wordt, dat de bloeddruk zakt, dat de hartslag vertraagt of het hart er helemaal mee ophoudt. Allemaal risicoās die je prima kunt nemen als dat nodig is voor een onderzoek, maar het zijn geen snoepjes waarvan je straffeloos een beetje te veel kunt uitdelen.
En het is ook helemaal niet de bedoeling om dit soort onderzoeken traumatisch te laten verlopen, dus het lijkt me zeker goed dat scorpiovibes hier op terugkomt bij het ziekenhuis, maar helemaal te voorkomen is het ook niet voor iedereen.
Ja kan ook! Al moet je ook mensen de tijd gunnen even rustig in slaap te vallen. Als ze eenmaal echt wakker zijn geworden heeft het niet altijd effect.
Als het je gerust stelt zou ik vooral pushen naar een echo of uitgebreider onderzoek. Ik weet dat ze in sommige gevallen niet al kijken of er een erfelijke ziekte is als het pas later een probleem word. Ter voorbeeld mijn vader heeft een erfelijke hartafwijking waar je pas rond je 40e voor onder controle moet. Als het nu al word gevonden bij mij zou dit bijv invloed hebben op mijn hypotheek etc daarom wil de arts pas bij mijn broers en zussen kijken als we 40 zijn mits er geen klachten zijn natuurlijk. Ik zou het vooral gewoon even uitgebreid bespreken, zeker als er wel klachten zijn. Beetje pushen kan in de zorg geen kwaad soms.
Ik kan alleen wat zinnigs zeggen over de eGFR.
Dit valt niet onder lichte nierfalen. Dit is een prima eGFR.
Voor de rest kan ik je helaas niet helpen!
Vooral door die pijn zou ik een echo wel op zijn plaats vinden. In welke setting is het bloed geprikt? Had hij gewoon gebeld of nav een consult met zijn huisarts?
Nog weer een update vanuit mij; ik heb een echo gehad vanmorgen en het blijkt een cyste te zijn. In ieder geval niets kwaadaardigs. Toch wel weer heel opgelucht.
Hij begint nu alleen wel echt pijn te doen, dus ga volgende week nog even bellen met de huisarts om te checken of/wat ik daar aan kan doen. Ook omdat ik dus zwanger ben en denk, kan het niet gaan ontsteken/infectie o.i.d.? Dat ben ik dan natuurlijk weer vergeten te vragen haha.
Nou ja, in ieder geval gerustgesteld voor nu!
Ik ben de laatste dagen wat aan het opzoeken over het BRCA gen en kinderwens etc.
Laatst vertelde mijn schoonmoeder terloops dat haar moeder daarop getest ging worden. haar moeder heeft 2 keer borstkanker op oudere leeftijd gehad, voor de rest ben ik niet op de hoogte van familiaal voorkomen.
Wij hebben al 1 dochter en ik wil komend jaar graag terug zwanger worden.
Weet iemand of mijn vriend hier op getest kan worden wanneer we nog geen resultaten hebben van die grootmoeder? Zij wordt pas over enkele maanden getest en het resultaat kan dan ook nog maanden duren. Ik begreep dat de verwanten hun bloed soort van wordt vergeleken met de afwijking bij de eerste die het gen draagt in de stamboom?
poef
Hier vorig jaar iets soortgelijks gehad. BRCA gen in mijn familie geconstateerd. Vanwege de lange wachttijden wilde ik ook alvast getest worden. Maar dit mocht ik pas als de uitslag van mijn ouder bekend was. Uiteindelijk wilde ouder niet laten testen, toen mocht ik mij wel laten testen.
Ja, bij mij toen wel.
Mijn moeder moest eerst getest worden voor het gen maar zij woont in het buitenland en dat duurde allemaal heel lang.
Heb dat uitgelegd aan het ziekenhuis en toen mocht ik eerder komen.
Lees net de reactie van @Zomerjas ; ik zou het gewoon vragen als ik jou was
Hoe/wat verdoof je wanneer je een biopt neemt van de labia? Het voelt alsof de naald heel diep gaat, maar kan me bijna niet voorstellen dat de naald 10 centimer is. Of voelt het zo omdat er veel zenuwen zitten?