Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb zelf ook het gen, BRCA1.

Kreeg de uitslag na ongeveer 6 weken. Ook overleg gehad met de geneticus ivm kinderwens; ik kreeg de optie om embryoselectie/PGD te doen met IVF maar de wachtlijst was lang en het is een best wel heftig proces. Daarnaast was de kinderwens bij ons erg hoog om zsm een kindje te krijgen en hebben partner en ik daarom besloten om het niet te doen.

Het is een 50/50 kans dat je kind het erft als je drager bent.

Als je een jongetje krijgt en die heeft het gen, dan is het voor de toekomst minder ‘erg’ omdat hij er zelf geen last van krijgt. Maar hij is dan wel drager, moet je dus ook rekening mee houden als hij zelf ooit kinderen wilt.

Als je een meisje krijgt en die heeft het gen, dan is de kans op borstkanker of eierstokkanker dus erg hoog. En is ze een drager van het gen.

Jouw vriend kan zich pas laten testen als de uitslag van zijn moeder bekend is.

Wij hebben dus gekozen om de IVF en PGD niet te doen. En hebben ‘mazzel’ want we hebben een zoontje gekregen. We willen misschien ooit een tweede, maar dan is het de vraag of we dat risico opnieuw willen nemen of dat we het PGD traject ingaan. Dat blijft dan een beetje door je hoofd spoken.

1 like

Ik snap niet precies wat je bedoelt maar je verdoopt een klein stukje van het labium. Een labium is plat en niet heel dik dus je moet in platte richting spuiten. Gaat zeker geen 10cm naar binnen. Kan me wel goed voorstellen dat het zo voelt doordat het ĂŒberhaupt heel gevoelige plek is

1 like

Even een vraag namens mijn vriend, hij houd qua eten en drinken binnen maar wil wel graag pijnstilling. Kan dan een paracetamol dan kwaad op een totaal lege maag?

Willen hiervoor niet een huisartsen post bellen, maar hij gaat echt kapot aan de hoofdpijn.

Nee geen probleem

2 likes

Wat ik nog van mijn stage (ooit) op de gynaecologie kon herinneren was dat wij vooraf een dikke laag emla crĂšme (verdovende zalf) er op deden. Maar goed dat is enkel verdoving van de bovenste huidlaag.

1 like

Als het zo lang aanhoudt zou ik er denk ik wel een keer mee naar de huisarts gaan. Kan allemaal totaal onschuldig zijn, maar dan zou het wel weer een keer minder moeten worden.

2 likes

Ik gebruik citalopram en in de bijsluiter staat dat je dit niet mag combineren met ibuprofen.

Ik heb nu heel veel kiespijn en merk dat de max dosis paracetamol niet meer genoeg is. Kan ik het nog combineren met een andere pijnstiller of bijvoorbeeld wel ibuprofen icm een maagbeschermer nemen?

Ik bel uiteraard morgenochtend de tandarts.

1 like

Het gaat om de groep NSAID’s, dus dan zou je komen op pijnstilling op recept en dat heb je nu waarschijnlijk niet voor handen.
De combi met NSAID’s kan verhoogde bloedingsneiging geven (citalopram kan het aantal bloedplaatjes verminderen en NSAID’s kunnen de werking van die plaatjes aantasten, dus de combi is dan onhandig), maar voor even nu 1x is dat niet zo’n zorg, dus dat kan wel. Als je langere tijd NSAID’s zou moeten slikken moet je misschien controleren of bij jou het aantal bloedplaatjes door de citalopram verminderd is, dat gebeurt niet bij iedereen.

5 likes

Wat fantastisch, een live hulplijn midden in de nacht. :heart:

Ik heb de laatste dosis paracetamol voor vandaag al op. Dan ga ik nu toch één ibuprofen nemen in de hoop dat ik dan wel kan slapen. En zien we morgen wel weer verder. Als ik snel bij de tandarts terecht kan, is het verder niet zo ingewikkeld. Dankjewel!

3 likes

Risico is vooral dat je meer kans hebt op maagbloedingen, daarom is het advies er een maagbeschermer bij te gebruiken. Maar een keertje zonder is dat geen ramp hoor.

Maar als je kortdurend (dagen-week) ibuprofen neemt kun je dat gewoon in de normale dosis doen met omeprazol/pantoprazol oid erbij.

En misschien overbodig maar zeg het toch maar: doorgaan met de paracetamol (4x per dag 2 stuks) en daarnaast de ibuprofen nemen, versterkt elkaars werking!

3 likes

Mijn oor zit nog steeds (sinds 25 januari) verstopt. Ik heb geen pijn meer maar heb wel een ruis. Iemand enig idee hoe lang dit nog kan/mag duren voor ik een verwijzing naar een KNO arts kan vragen? Want mijn huisarts wimpelt het elke keer af met “ooh gaat wel weer over in een paar weken”. Ehm
WANNEER DAN?

Het belemmert me overigens enorm. Ik kan geen gesprek voeren in een rumoerige omgeving (wat dus bijna altijd op mijn werk is)

1 like

Het lijkt mij nu wel tijd voor een verwijzing

Ik zou opnieuw bij je huisarts om een verwijzing vragen. Met de verwijzing in de hand duurt het enkele weken voor je een plek krijgt bij een KNO in het ziekenhuis. Er zijn vrijgevestigde KNO artsen waar je sneller terecht kunt.

Eigen ervaring met KNO arts/huisarts

Maar stel je er niet te veel van voor. KNO artsen kunnen met ontstekingen nog steeds erg weinig. Ik had 2 jaar geleden een keelontsteking zo heftig dat ik alleen met de hoogste dosis diclofenac een uurtje rust per pil had om iets te eten en te drinken. De witte vlekken in mijn keel en de pijn namen maar heel langzaam af, het duurde 12 weken voor ik van de pijnstillers af kon en de witte vlekken verdwenen. De KNO arts die mij zag na 9 weken, gaf aan dat 12 tot 15 weken voor een zware ontsteking vrij normaal was. En zo stond ik binnen 10 minuten weer buiten. Geen steek verder. Maar wel een half jaar (ver)slikproblemen gehouden. Ik moest zelf bedenken dat een logopedist mogelijk kon helpen. Mijn huisarts vond het een reuze-idee, maar kwam er niet zelf op. Ik heb opnieuw leren slikken zonder eerst te stikken, en ik merk nu pas na 2 jaar, dat de fijne motoriek weer terugkeert op de plekken waar die witte vlekken hebben gezeten.

5 likes

Ja je kan om een verwijzing vragen maar ik denk dat een KNO arts niet per se meer behandelopties heeft dan de huisarts. De KNO arts benadert het waarschijnlijk vooral als ‘ergere dingen uitsluiten’. Veel meer dan wachten en neus spray + spoelen is er voor dit helaas nog steeds niet.

4 likes

@TanteBetje wow wat vreselijk zeg. En dat het zo lang geduurt heeft ook. Bij mij deed het de eerste twee weken pijn in mijn keel en kaak en daarna mijn oor heel even. Ik heb al een tijd geen pijn meer gelukkig. & @Tessel Ja het is niet dat ik denk dat de KNO arts meer behandelopties heeft maar ik ben zo bang dat ik nu permanent half doof ben lol.

1 like

Dan zou ik dat nog een keer met je huisarts bespreken. En met hem/haar een soort tijdspad maken van hoe het zou moeten verlopen, en wanneer je je zorgen moet maken. Je mag je zorgen best naar je huisarts uitspreken.

1 like

Bij mij duurde het wel echt een goed half jaar voordat ik weer goed kon horen.

Ja kan ook langs een hoor winkel gaan en daar een hoortest laten doen, en dan over een maand weer, misschien dat je dan verbetering ziet.

Wat is jullie ervaring met de huisarts en afspraken maken?

Ik merk dat ik het afgelopen jaar eigenlijk nooit terecht kan namelijk.
Het is altijd druk en ik ben nooit spoed, dus lees thuisarts maar.
Of ze bellen terug met advies, wat niet per se slaat op mijn vraag (ik had geen bloeding meer in de stopweek, dan moest ik stoppen met steeds doorslikken. Leuk, maar dat doe ik al nooit?)

Nu heb ik uitslag achter mijn oren en vrees op mijn hoofdhuid (rood, schilferig en jeukend). Omdat ik geen spoed ben mag ik woensdag terugbellen en kijken ze of er plek is, maar waarschijnlijk niet.

Eerder heb ik van een huisarts en 2 MDL-artsen de diagnoses aansteller en aandachtzoeker gekregen, wat uiteindelijk PDS bleek. En sindsdien ben ik toch altijd bang dat ik daarom niet bij een arts langs mag komen.

1 like

Dat klinkt echt vervelend! Is het een mogelijkheid om naar een andere huisarts te gaan? Een huisarts hoort er niet alleen voor spoed zaken te zijn, dus lijkt me niet de bedoeling.

3 likes

Kan je een foto mailen? Ik doe tegenwoordig alleen nog maar consults via mail (foto) of videobellen, dan kan het vaak wel even tussendoor.

1 like