Ik heb zelf ook het gen, BRCA1.
Kreeg de uitslag na ongeveer 6 weken. Ook overleg gehad met de geneticus ivm kinderwens; ik kreeg de optie om embryoselectie/PGD te doen met IVF maar de wachtlijst was lang en het is een best wel heftig proces. Daarnaast was de kinderwens bij ons erg hoog om zsm een kindje te krijgen en hebben partner en ik daarom besloten om het niet te doen.
Het is een 50/50 kans dat je kind het erft als je drager bent.
Als je een jongetje krijgt en die heeft het gen, dan is het voor de toekomst minder âergâ omdat hij er zelf geen last van krijgt. Maar hij is dan wel drager, moet je dus ook rekening mee houden als hij zelf ooit kinderen wilt.
Als je een meisje krijgt en die heeft het gen, dan is de kans op borstkanker of eierstokkanker dus erg hoog. En is ze een drager van het gen.
Jouw vriend kan zich pas laten testen als de uitslag van zijn moeder bekend is.
Wij hebben dus gekozen om de IVF en PGD niet te doen. En hebben âmazzelâ want we hebben een zoontje gekregen. We willen misschien ooit een tweede, maar dan is het de vraag of we dat risico opnieuw willen nemen of dat we het PGD traject ingaan. Dat blijft dan een beetje door je hoofd spoken.