Het grote medische vragen-topic #3

Dit is het grote huisartsencentrum in het dorp. Dan moet ik overstappen naar een ander dorp en weet niet of dat kan ivm postcodebeleid.
Zal in ieder geval eens aan vriendinnen uit de buurt vragen waar zij zitten.

@Luzarl naar de dokter kan ik inderdaad ook mailen. Heb ik eerder gedaan, lastige is dat ik niet zo goed mijn hoofdhuid op de foto krijg.
Het is in ieder geval mijn tweede optie als ik er woensdag niet door kom.

Ik woon in een dorp die onderdeel van een grotere gemeente is. Die gemeente ligt alleen wel 12 km verderop, maar vrienden uit het dorp gaan daar ook naar de huisarts. Zou gewoon eens verkennen of er wat mogelijk is!

3 likes

hebben ze je oren al uitgespoten? mijn vader had dit recent ook en dat was eigenlijk voldoende na twee keren doen en er wat tijd over te laren

2 likes

De huisartsen, met name in een dorp, hebben het ontzettend druk. Dan krijg je zulke taferelen dat je misschien over een week gezien kunt worden. Kunnen zij ook niet veel aan doen. Het is voor veel nieuwe huisartsen niet aantrekkelijk om in een dorp te zitten. Zou inderdaad kijken of je niet een dorp verderop kunt.

Bizar eigenlijk, want het zijn 6 huisartsen (waarvan de meesten fulltime) en een AIO.
Dan zou je zeggen dat de zorg verdeeld kan worden?

Aan de andere kant hoor ik van ouders waarmee ze naar de huisarts gaan voor hun kroost, dat
is ook verkeerde belasting van de zorg waardoor andere mensen niet aan de beurt kunnen komen.

Nou zij mogen naar de huisarts, maar jij ook. Is aan de praktijk de keus wie niet komen want je hoeft niet voor elke snotneus te gaan… maar als jij t gevoel hebt nooit terecht te kunnen en gehaaste telefonische adviezen krijgt dat lijkt me niet de bedoeling

2 likes

Ik heb al jaren dat ik soms echt pas over 2 weken ofzo terecht kan (bij niet dringende klachten/spoed). Volgens mij zijn huisartsen de laatste jaren enorm overvraagd helaas. Maar mijn ervaring is dus hetzelfde…

2 likes

Na een verkoudheid kan het middenoor dicht gaan zitten, daar kom je niet met uitspuiten

Nou hierbij de terugkoppeling: ik ben zojuist bij de huisarts geweest. Eerst even verhaal gedaan en toen heeft ze gekeken. Het zijn geen genitale wratjes… de meeste plekjes zijn folliculitis en er zijn 3 soort van bultjes die ze niet op een typisch wratje vond lijken maar wel een beetje uitstekend zijn. Ik hoef er niks aan te doen maar als ik het heel storend vind mag ik met een regulier wrattenmiddel van de drogist kijken of het wegtrekt.

In ieder geval bedankt allemaal voor de adviezen want ben toch wel opgelucht nu en blij dat ik ben geweest (met dank aan julliešŸ‘šŸ»)

13 likes

Nou ja ik vind nog wel een verschil zitten tussen niet zo snel terecht kunnen en wat @Issaaa beschrijft. Al is dat misschien lastig zo op basis van een geschreven bericht te beoordelen. In hoeverre het echt vooral een kwestie is van drukte/overvraagd zijn van huisartsen, of dat je ook het idee hebt dat je er gewoon nooit terecht kunt en niet serieus genomen wordt.

Bij mijn huisarts wordt ook naar thuisarts verwezen; vooral in de corona-periode stond dat vooraan op de website, omdat daar ook gewoon goede betrouwbare informatie op staat en ook concreet advies wat je kunt doen en wanneer je er toch beter wel mee naar de huisarts kunt gaan. En ik kan vaak ook niet direct terecht met dingen die geen spoed hebben (en dat hoef ik ook eigenlijk niet), maar ik kan dan wel gewoon een afspraak maken voor over 2 weken ofzo - afhankelijk vaak ook nog wel van of ik per se bij m’n eigen huisarts wil, waarbij ze dan vaak zeggen dat ik vooral moet bellen als het tussentijds ineens veel erger wordt oid.

1 like

Maar er werd toch gevraagd naar een persoonlijke ervaring? Dit is de mijne :sweat_smile:

Ah ja ik bedoel niet dat jouw ervaring niet goed is oid, maar omdat je erbij zei dat jouw ervaring hetzelfde was als die van @Issaaa terwijl als ik het zo lees er nog wel een verschil in kan zitten!

1 like

Ahh zo, ik snap 'm. Ik bedoelde hetzelfde als in dat ik weken moet wachten op een afspraak die niet spoed is.

3 likes

Ah wat fijn!! En dapper dat je gegaan bent want dat is wel even een drempel.

2 likes

Ik heb voor vanmiddag een afspraak kunnen maken!
Ook meteen een afspraak bij de assistente voor een uitstrijkje (dat vind ik spannend).

Vandaag een hele relaxte assistente aan de telefoon, die rustig luisterde en doorvroeg.

Het kan overigens ook goed aan mij liggen hoor!
Ik vind naar de huisarts gaan een hele stap en door eerdere ervaring vaak ook spannend.
Toen ik maandag een geĆÆrriteerde assistente aan de lijn had die voor mijn gevoel afwimpelde en de deur dichtgooide, kwam dat gewoon best heftig bij mij binnen.

6 likes

Ik heb sinds een paar weken een soort spierspasme in mijn hand/wijsvinger, geen idee waar het precies zit. Maar ik voel dus een paar keer per dag iets samentrekken in de rug van mijn hand/wijsvinger en m’n vinger trekt dan een paar keer heen en weer, van links naar rechts zeg maar. Ik stress erover omdat ik een trillend ooglid ofzo wel ken in tijden van spanning of als ik veel naar een scherm staar maar dit vind ik zo gek? Bij een trillend oog slik ik altijd ff wat meer magnesium en dan stopt het na een week vanzelf. Is dat iets wat ik nu ook moet doen? Of kan dit iets ergs zijn? De hypochonder in me komt ff heel erg naar boven en ik ben meteen helemaal bang dat ik een spierziekte heb ofzo :sweat_smile:

1 like

@Merel @Acquiesce Ik heb uiteindelijk afgelopen dagen steeds voor de nacht een ibuprofen met een maagbeschermer genomen. Verder alleen paracetamol en die spiegel goed op peil gehouden. Gelukkig geen klachten gekregen.

Vandaag kon ik terecht bij de tandarts. Het bleek mijn verstandskies te zijn en die is gelijk getrokken. Huisarts gebeld of er een andere pijnstiller mogelijk was en dat kon. Heb Tramadol (50 mg) gekregen. Volgens mij is dat een vrij sterke pijnstiller, dus hoe dan ook fijn dat ik nu niet continu meer pijn hoef te hebben. Bedacht achteraf dat ik dit waarschijnlijk ook eerder aan de huisarts kunnen vragen… :sweat_smile:

Nogmaals dank voor jullie advies!

2 likes

Ik ben geen huisarts maar wel arts, maybe kan ik je helpen. Slide maar in

3 likes

Als je nog niet geholpen bent… :email:

1 like

Ben ik nog een x met een vraag over combinatie van medicijnen:

Mijn verstandskies is getrokken. Omdat ik een ssri (citalopram) slik, mag ik geen NSAID’s zoals ibuprofen. Daarom huisarts gevraagd om een alternatief en Tramadol voorgeschreven gekregen.

Nu lees ik dat de combinatie Tramadol en ssri kan zorgen voor het serotoninesyndroom… Dat lijkt me dus ook geen al te beste combi. Is hier een fout gemaakt? Ik ben hier ook niet voor gewaarschuwd toen ik de medicijnen op kwam halen. En als dit idd geen veilige combinatie is, aan wie moet ik dat terugkoppelen: huisarts of apotheek?

1 like