Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb een paar keer gehad dat als ik een slok wijn neem, ik dan pijn in mn klieren achter m’n oren voel (lang niet altijd, echt slechts een keer of 5 in de afgelopen 2 jaar ofzo). Nu lees ik dat dat ‘alcoholpijn’ heet en dat dat uitsluitend voorkomt bij Hodgkin. Kan iemand met een medische achtergrond dit nuanceren danwel bevestigen? Ik heb de laatste tijd ook vaak steken in mijn lies dus dit beangstigt me enigszins…

1 like

Als je je zorgen maakt, zou ik morgenochtend even de huisarts bellen. In plaats van bevestiging zoeken op een forum met onbekenden waar iedereen zich als iemand met een medische achtergrond kan voordoen. Dat gaat je echt niet geruststellen. En het is geen basic vraag als: hoeveel ibu’s mag ik op een dag.

12 likes

Dat ga ik ook wel doen en ik ben verder niet echt hypochondrisch aangelegd dus als iemand me hier voor nu meer info over kan geven zou dat fijn zijn.

Wat wil je horen? Je hebt op internet gekeken, je maakt je zorgen, je gaat naar je huisarts. Wat verwacht je van de (mogelijk amateur) medici? Dat ze je een diagnose op afstand geven? Of dat ze zeggen: ja die pijn is altijd kanker. Of zeggen: nee is geen kanker zonder ook maar iets van je te weten.
Daar heb je zelf toch ook geen reet aan of wel?

2 likes

Jezus kan het nog lomper??
De vraag was of iemand hetgeen ik had gelezen (namelijk dat die klacht uitsluitend bij die ziekte voorkomt) kon nuanceren. Maar bedankt voor de support allemaal!

7 likes

Het kan ook een schimmel zijn, die heb ik vaak ook in mijn mondhoek (niet zo groot maar lijkt hier ook wel wat op).

Het zit wel net buiten je mondhoek dus het kan natuurlijk ook iets anders zijn

1 like

Alcoholpijn is niet direct na een slok wijn maar meer na een paar glazen, en komt suuuuuperweinig voor. Heb je het ook bij andere zure dingen? Het zou ook nog iets met je speekselklieren kunnen zijn?
Maar altijd goed om met je huisarts te kijken, want die kan ook echt lymfeklieren voelen enzo.

Dank je wel voor je reactie!
Ja hetzelfde gevoel als bij hele zure dingen idd, ik dacht eigk dat iedereen dat had.

1 like

Ik heb een speekselklier steen en daardoor krijg ik heel vaak een ‘prikkelend’ gevoel als ik iets eet (ook bij niet zure dingen). Begint in mijn kaak en trekt door richting mijn oor. Misschien is het bij jou ook wel zoiets?

Edit: bij mij was het toevallig een keer ontdekt bij een röntgenfoto bij de tandarts. Ik dacht ook dat iedereen altijd dat gevoel had bij eten en drinken / speeksel aanmaak. Maar blijkbaar dus niet :sweat_smile: 1 keer was die steen super groot geworden, en was mijn wang helemaal opgezet. Ik had al een afspraak gemaakt om het te laten vergruizen, want deed echt pijn. Maar toen is ie vanzelf weer geslonken .

2 likes

Jezus, ik heb uiteindelijk antibiotica gekregen, maar die heeft weinig effect, en nu is er sprake van dat ze het mogelijk moeten insnijden… ik hoop echt dat een ander type antibioticum toch nog een eerste optie is.
Ik nam die hele piercing juist omdat ik m’n borsten echt niet mooi vindt, en straks heb ik waarschijnlijk dus een dik litteken. Ik baal echt.
Iemand toevallig ervaring met het insnijden van een abces en de heeltijd / littekenvorming daarvan?

Ja ik heb dat wel eens gehad onder mijn borst! Het deed niet zoveel pijn want ik kreeg een plaatselijke verdoving en van die koelspray, het wordt alleen niet dichtgemaakt dus ik had best wel een spleet en ik mocht even niet teveel tillen enzo, maar het ging uiteindelijk allemaal goed. Littekentje zie je niks van.

Oh wat fijn om te horen!!
Het zou inderdaad open blijven en van binnenuit toegroeien, dus ik was ervan overtuigd dat het per definitie een heel dik litteken zou opleveren

Ik heb een bobbeltje achter mijn oor, ik denk een opgezette klier? Ik schiet altijd mega in de stress van gekke bobbeltjes die ineens voelbaar zijn en vraag me nu dus af waardoor dit kan komen? Het zit echt op het harde stuk achter mijn oorschelp. Zitten er klieren op die plek? En ik heb geen infectie ofzo aan mijn oor waardoor het logisch zou zijn dat daar een kliertje opzet… Het doet niet echt pijn als ik er op druk, kan het ook niet heel erg bewegen. Is qua vorm een beetje een druppel die aan 2 kanten afloopt in een puntje ipv een zijde rond en een zijde puntig, weer ff niet hoe ik het beter kan omschrijven haha. Het voelt rondom die plek wel een beetje gevoelig als ik op dat oor lig, iemand enig idee wat dat kan zijn? Ik ben in de ochtend wel telkens een beetje verkouden/aan het hoesten, rest van de dag 0 last van. Maar kan er dus een klier achter je oor opzetten als je zo lichtjes verkouden bent? Ben de afgelopen weken wel flink verkouden geweest overigens maar had toen geen last van opgezette klieren…

Foto van Google om locatie aan te duiden 😅

1 like

Ja kan, kan ook passen bij inhalatie allergieën zoals hooikoorts/huisstofmijtallergie. Hooikoorts past wel het meest bij dit seizoen.

4 likes

Ik heb een keer een abces naast mijn tepel gehad omdat ik mijn piercing toen heb laten dichtgroeien (ondertussen weer opnieuw laten zetten). Ook een echo gehad want ik had zo’n pijn maar na 2 weken ging het heel langzaam vanzelf voorbij. Ik duim voor je!

3 likes

Ik heb een extreme angst om flauw te vallen.
En dat met name als ik alleen met mijn zoontje zal zijn. Waarom geen idee want ben gelukkig nog nooit flauwgevallen.

Wel bekend met angststoornis dus het zal wel hieruit voor komen. Ik word er binnenkort voor behandeld maar de wachttijden zijn lang.

Nu natuurlijk veel zelf aan het het Google en op veel sites staat dat flauwvallen tijdens angst/paniek bijna niet kan ivm hoge bloeddruk en voor flauwvallen heb je over het algemeen een lage bloeddruk nodig. Kan iemand hier met kennis dit beamen? :grimacing:

Dit klopt!!

3 likes

Ja deze klieren zetten bij mij ook altijd op als ik verkouden ben!

1 like

Klopt inderdaad! Angst voor letsel en bloed is de enige angst waarbij je bloeddruk omlaag gaat. Bij de rest gaat ie juist meer omhoog.

Ik heb zelf ook een angststoornis en ik herken het ‘gevoel van flauwvallen’ wel. Wordt meestal veroorzaakt door versnelde hartslag en ademhaling. Sinds ik dat weet ben ik er ook wel rustiger op dat er idd niks gebeurt. Dan herhaal ik vaak ook voor mezelf van: oké ik ben gewoon angstig en daar hoort dit gevoel bij.

Ben ook wel vaker flauwgevallen en dat voelt idd heel anders.

2 likes

Ah dus jij bent wel eens flauwgevallen maar dat stond los van de paniek/angstaanval?

Was ben je dan lang weg?

1 like