Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb hallux aan 1 voet. Kreeg daar op een gegeven moment veel last van. Zeurende pijn. Toen ben ik naar een podoloog gegaan die de boel even heeft gekraakt en gestretcht en dat deed oprecht wonderen. Ook letten op welke schoenen je draagt. Stevige schoenen zijn belangrijk. Ik krijg bijv last wanneer ik te lang all stars draag, of slippers etc. Zooltjes schijnen ook te werken maar die heb ik me nog niet aan laten meten. Moraal van het verhaal, een podoloog is top!

Wat je hebt is dat het kraakbeen tussen de botten in kwaliteit begint af te nemen, eigenlijk artrose (volgens mij is spondylose hier vooral de specifieke benaming voor je nekzone alvast), de versmalling die noemt wijst op een genknelde zenuw, die zone kan vaak ook samengaan met neigen tot hernias begreep ik.
Ik heb artrose aan de facetgewrichtjes in mijn onderrug (3 niveaus), mijn moeder heeft het zelf ook in haar nek.

Qua behandelplan ga je waarschijnlijk beginnen met oefeningen te doen die je spieren sterker gaan maken om de zwakkere structuur te ondersteunen, daar loopt het waarschijnlijk mis nu nadat je spieren dit waarschijnlijk al enige tijd hebben gedragen en nu overbelast raken. Naast die oefeningen is het een beetje afhankelijk van wat je er naast doet. Mij werd verteld dat ze eerst proberen om de zenuwen te onderdrukken door er cortisone in te spuiten, indicaties of dit werkt en hoelang verschillen heel hard naargelang persoon wordt mij gezegd. Als dat wel werkt maar niet voldoende kan het nog escaleren waarbij ze de zenuwen op die locatie zouden wegbranden waardoor je geen pijn meer kunt hebben. De oorzaak kan de medische wereld niet verbeteren, enkel de randomstandigheden.

disclaimer: ik heb zelf ook nog niet zo lang de diagnose dus ben zelf ook nog op zoek naar hoe en wat, en wat ik wel en niet meer kan. Wandelen is voor mij bijvoorbeeld een ramp. Mijn moeder mag geen heftige bewegingen met haar nek maken of dat gaat fout, etc.

Dank je voor je antwoord! HĂš vervelend te horen dat je het hebt in je rug. Dat is volgens mij een stuk pijnlijker.

Ik heb ondertussen de eerste afspraak hierover met mijn mensendieck gehad. Ze heeft het heel rustig en duidelijk uitgelegd. Met een rugwervel erbij. Het zit bij mij aan de achterkant en dan het gedeelte van je wervels wat dakpansgewijs overlapt. Kleine lapjes kraakbeen. Het komt bij mij waarschijnlijk door trauma. Ik heb in 2000 een ernstig auto-ongeluk gehad.

Bij mij is de erge pijn nu gelukkig weggetrokken. De neuroloog denk ook dat het een combinatie van te weinig ruimte was en een kleine hernia. Maar mocht het weer erger worden sneller een MRI plannen om dat te kunnen zien. Nu dus verder geen injecties of wegbranden đŸ«Ł

Ja vooral wat je moet laten en nog wel mag doen ga ik leren. Ik heb daar nog geen idee van. Alles kan nog steeds allemaal! Voordat ik pijn kreeg (weer) had ik een paar lessen essentrics gehad. (Beetje ballet als basis) Rustige sport juist voor pijnklachten.
Mensendieck kende de sport niet maar vroeg “houdt je dan ook je armen recht gestrekt horizontaal?”
Ehm ja?
Nou dat had ik dus beter niet kunnen doen!!
Dat vind ik dan zo’n :exploding_head: moment!
Dacht je goed bezig te zijn!

Wandelen gaat bij jou niet, fietsen wel? Of zwemmen? Wel een nare diagnose hĂš. Altijd goed in de gaten houden en sterk blijven in de hoop dat het niet erger wordt.
Veel sterkte

1 like

Ook je ijzer? Mijn moeder moest een paar jaar na haar gbp een keer per week een ijzerinfuus en een vriendin van me moest dat toen ook

Ik had een tijdje last van niet fit voelen/duizelig bij bukken en opstaan. Huisarts heeft mn bloed toen gecheckt, foliumzuur en ferritine was te laag. Ferritine was 10. Maandje of 4 ijzertabletten geslikt, toen gingen ,de waardes weer naar normaal en voelde ik me goed.
Misschien kan je even bij je huisarts aankloppen vanwege je ferritine waarde en ijzerpillen krijgen?

1 like

Gelukkig heb je toch nog een goede uitleg gehad! Ik had het geluk dat ik een goede fysisch geneesheer had die de diagnose stelde en een kiunsesist die het dan nog eens heeft overlopen. Het is echt iets raars wat je stapsgewijs moet onderzoeken om te ontdekken wat wel of niet gaat lukken. Wandelen lukt inderdaad totaal niet meer goed voor mij, dat is blijkbaar ook wel de algemene tendens. Fietsen is géén probleem voor mij en werkt zelfs oppeppend eigenlijk. Zwemmen werd wel universeel geprezen begreep ik, omdat je eigenlijk alles in suspensie houdt in het water waardoor je geen spanning door stuurt die de zwakkere delen niet aankunnen.
Jij ook veel sterkte! Ik ben nu aan het kijken om toch eens een injectie te laten doen omdat ik momenteel last blijf hebben dat niet echt betert met meer of minder beweging, beetje een rare pijn.

2 likes

Ik hoop dat de injectie je gaat helpen! Ook omdat beweging toch goed is en dat met minder pijn beter gaat lukken.

Ik heb binnenkort een proefles salsa met mijn man :smiley: hij is totaal geen danser. Maar hij doet alles om mij te helpen. :smiling_face_with_three_hearts:

Mijn collega had dit en het bleek een darmhernia. Misschien toch 2nd opinion vragen?

1 like

Dit soort vragen zou ik sowieso niet van het forum laten afhangen. Als nu 10 man zegt van joh kan wel komt goed, en het gaat toch mis dan zit jij ermee.

9 likes

Second opinion doen als je denkt niet de goede zorg te ontvangen.

@Stateofmind morgen de dienstdoende apotheek bellen?

1 like

2 achter elkaar vergeten pillen; waarvan de laatste minder dan 12 uur na je vaste tijd van slikken

• Neem de laatste van de 2 achter elkaar vergeten pillen alsnog zo snel mogelijk in.
  • Doe dat binnen 12 uur na het normale tijdstip voor slikken van die 2e pil.
  • Dan ben je nog net tegen zwangerschap beschermd.
  • Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.
  • Let op: was de eerste van de 2 vergeten pillen de 1e pil na de stopweek? Dan ben je niet tegen zwangerschap beschermd. Lees dan verder onder Week 1.

2 achter elkaar vergeten pillen; waarvan de laatste meer dan 12 uur na je vaste tijd van slikken
Je bent 2 pillen achter elkaar vergeten. Slik je de 2e van deze pillen niet binnen 12 uur na het normale tijdstip voor slikken van die 2e pil? Dan ben je misschien niet meer goed beschermd. Wat je dan moet doen hangt af van de week waarin je de 2 pillen bent vergeten. Lees dan hieronder verder:

Week 1 van de pilstrip (2e pil niet binnen 12 uur geslikt)

• Neem de laatst vergeten pil alsnog zo snel mogelijk in.
  • Heb je in de 5 dagen vóór de tweede vergeten pil onbeschermde seks gehad? Dan heb je kans dat je zwanger wordt. Je kunt dan kiezen tussen een morning-afterpil of een koperspiraal als je zwangerschap wil voorkomen:
  • Morning-afterpil
    • Je kunt een morning-afterpil slikken. Hoe eerder na de onbeschermde seks (liefst binnen 12 uur), hoe kleiner de kans op een zwangerschap.
    • Je kunt de morning-afterpil bij de drogist of apotheek kopen, zonder recept.
    • Er zijn 2 soorten morning-afterpillen:
      • Levonorgestrel: deze werkt tot 3 dagen na onbeschermde seks. Gebruik de komende 7 dagen een condoom als je seks hebt.
      • Ulipristal: deze werkt tot 5 dagen na onbeschermde seks. Gebruik hierna een condoom tot dat je weer ongesteld wordt.
    • Maak de pilstrip af.
  • Koperspiraaltje
    • Je kunt tot 5 dagen (120 uur) na onbeschermde seks een koperspiraal laten plaatsen om zwangerschap te voorkomen.
    • Hoe eerder je dit laat doen, hoe kleiner de kans op een zwangerschap. De koperspiraal beschermt het best tegen zwangerschap.
  • Heb je onbeschermde seks gehad en ben je te laat voor een morning-afterpil of een koperspiraal? Of kies je hier niet voor?
    • Maak de strip af.
    • Gebruik de komende 7 dagen een condoom als je seks hebt.
    • Doe een zwangerschapstest als je in de stopweek niet of minder dan normaal ongesteld bent.
  • Heb je de pil weer 7 dagen achter elkaar geslikt, dan ben je vanaf dan weer beschermd.

Week 2 van de pilstrip (2e vergeten pil niet binnen 12 uur geslikt)

• Neem de tweede vergeten pil alsnog zo snel mogelijk in.
  • Neem de volgende pil wel weer op tijd (binnen 12 uur na je vaste tijd).
  • Maak de strip af.
  • Je blijft tegen zwangerschap beschermd. Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.

Week 3 van de pilstrip (2e vergeten pil niet binnen 12 uur geslikt)
In week 3 kan je kiezen uit twee mogelijkheden:

Mogelijkheid 1: doorslikken zonder stopweek

• Neem de laatst vergeten pil alsnog zo snel mogelijk in.
  • Maak de strip af.
  • Ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken). Sla de stopweek dus over.
  • Maak deze nieuwe strip helemaal af.
  • Je blijft dan tegen zwangerschap beschermd. Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.

Mogelijkheid 2: de stopweek eerder beginnen
Wil je de stopweek niet overslaan? Dan kan je in de 3e week vervroegd aan je stopweek beginnen.

• De dag waarop je de eerste pil bent vergeten telt dan als eerste dag van de stopweek.
  • Een stopweek duurt 7 dagen.
  • Na de stopweek begin je weer met een nieuwe strip. Dus eerder dan je gewend bent.
  • Je blijft dan tegen zwangerschap beschermd. Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.

Bron: Ik ben de pil vergeten | Thuisarts.nl

3 likes

Ik zou een map halen en dan de ella-one. Ik ondervond daar het minste hinder van

1 like

Bij mijn pil werkt het bijv al anders, dan moet je als je 1 pil vergeet al 7 dagen extra voorbehoedsmiddelen gebruiken. Dus dit is niet perse uniform voor alle soorten

Dat klopt, dit gaat inderdaad alleen over de standaard eenfase combinatiepil, maar dat staat er (op de website) ook bij. Ik ga niet de hele website kopiëren, dus vandaar de link onderaan.

Disclaimer: ik ga er dus wel vanuit dat mensen niet klakkeloos vanalles aannemen van een forum, maar dat als er info wordt gegeven met een bron erbij dat je dan ook die bron zelf ff checkt of het inderdaad op jou van toepassing is.

4 likes

Ik heb een aantal jaar geleden veel blaasontsteking gehad (achter elkaar). Nu al een aantal jaar gelukkig niet meer maar omdat ik zwanger ben moet ik wat vaker plassen en ik merk ook dat ik sneller moet gaan omdat ik het wat minder kan ophouden. Waardoor ik soms denk komt dit door de zwangerschap of is er iets aan de hand? Nu heb ik van de week een artikel gelezen en mij daardoor een beetje bang laten maken. Het ging erover dat veel vrouwen het niet doorhebben/geen tot weinig symptomen hebben en dat een blaasontsteking in verband kan staan met vroeggeboorte als je het niet door hebt.

Het voelt echt een beetje stom dat ik me nu zo druk hierom maak maar nu denk ik erover om mijn urine af en toe in te leveren voor de ‘zekerheid’. Ik heb ook echt een lange nasleep gehad van die periode met veel ontstekingen (overactieve blaas). Zowel mentaal als fysiek.

Oh wist niet dat je zwanger was, wat leuk. gefeliciteerd :sunny:

Geen idee van zwanger zijn hoor maar is dit iets wat je aan je verloskundige kunt voorleggen zodat diegene mee kan denken? Als je zo bekend bent met blaasontstekingen. De verloskundige weet misschien ook of dat mogelijk is om te doen, zo preventief

3 likes

Ik zou dit inderdaad met je verloskundige bespreken. Lijkt me een prima idee om eens in de zoveel tijd even je urine te checken! Is een kleine moeite en voor jou veel geruststelling :kissing_heart:

2 likes

Domme vraag, maar “echo re borst” verwijst toch naar een echografie vd borst he? Twijfel waar de “re” voor staat.

1 like

Ja dat betekent dat het gaat om de rechter! :slight_smile:

3 likes

Ah duh, natuurlijk!