Het grote medische vragen-topic #3

Ik hoop dat de injectie je gaat helpen! Ook omdat beweging toch goed is en dat met minder pijn beter gaat lukken.

Ik heb binnenkort een proefles salsa met mijn man :smiley: hij is totaal geen danser. Maar hij doet alles om mij te helpen. :smiling_face_with_three_hearts:

Mijn collega had dit en het bleek een darmhernia. Misschien toch 2nd opinion vragen?

1 like

Dit soort vragen zou ik sowieso niet van het forum laten afhangen. Als nu 10 man zegt van joh kan wel komt goed, en het gaat toch mis dan zit jij ermee.

9 likes

Second opinion doen als je denkt niet de goede zorg te ontvangen.

@Stateofmind morgen de dienstdoende apotheek bellen?

1 like

2 achter elkaar vergeten pillen; waarvan de laatste minder dan 12 uur na je vaste tijd van slikken

• Neem de laatste van de 2 achter elkaar vergeten pillen alsnog zo snel mogelijk in.
  • Doe dat binnen 12 uur na het normale tijdstip voor slikken van die 2e pil.
  • Dan ben je nog net tegen zwangerschap beschermd.
  • Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.
  • Let op: was de eerste van de 2 vergeten pillen de 1e pil na de stopweek? Dan ben je niet tegen zwangerschap beschermd. Lees dan verder onder Week 1.

2 achter elkaar vergeten pillen; waarvan de laatste meer dan 12 uur na je vaste tijd van slikken
Je bent 2 pillen achter elkaar vergeten. Slik je de 2e van deze pillen niet binnen 12 uur na het normale tijdstip voor slikken van die 2e pil? Dan ben je misschien niet meer goed beschermd. Wat je dan moet doen hangt af van de week waarin je de 2 pillen bent vergeten. Lees dan hieronder verder:

Week 1 van de pilstrip (2e pil niet binnen 12 uur geslikt)

• Neem de laatst vergeten pil alsnog zo snel mogelijk in.
  • Heb je in de 5 dagen vóór de tweede vergeten pil onbeschermde seks gehad? Dan heb je kans dat je zwanger wordt. Je kunt dan kiezen tussen een morning-afterpil of een koperspiraal als je zwangerschap wil voorkomen:
  • Morning-afterpil
    • Je kunt een morning-afterpil slikken. Hoe eerder na de onbeschermde seks (liefst binnen 12 uur), hoe kleiner de kans op een zwangerschap.
    • Je kunt de morning-afterpil bij de drogist of apotheek kopen, zonder recept.
    • Er zijn 2 soorten morning-afterpillen:
      • Levonorgestrel: deze werkt tot 3 dagen na onbeschermde seks. Gebruik de komende 7 dagen een condoom als je seks hebt.
      • Ulipristal: deze werkt tot 5 dagen na onbeschermde seks. Gebruik hierna een condoom tot dat je weer ongesteld wordt.
    • Maak de pilstrip af.
  • Koperspiraaltje
    • Je kunt tot 5 dagen (120 uur) na onbeschermde seks een koperspiraal laten plaatsen om zwangerschap te voorkomen.
    • Hoe eerder je dit laat doen, hoe kleiner de kans op een zwangerschap. De koperspiraal beschermt het best tegen zwangerschap.
  • Heb je onbeschermde seks gehad en ben je te laat voor een morning-afterpil of een koperspiraal? Of kies je hier niet voor?
    • Maak de strip af.
    • Gebruik de komende 7 dagen een condoom als je seks hebt.
    • Doe een zwangerschapstest als je in de stopweek niet of minder dan normaal ongesteld bent.
  • Heb je de pil weer 7 dagen achter elkaar geslikt, dan ben je vanaf dan weer beschermd.

Week 2 van de pilstrip (2e vergeten pil niet binnen 12 uur geslikt)

• Neem de tweede vergeten pil alsnog zo snel mogelijk in.
  • Neem de volgende pil wel weer op tijd (binnen 12 uur na je vaste tijd).
  • Maak de strip af.
  • Je blijft tegen zwangerschap beschermd. Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.

Week 3 van de pilstrip (2e vergeten pil niet binnen 12 uur geslikt)
In week 3 kan je kiezen uit twee mogelijkheden:

Mogelijkheid 1: doorslikken zonder stopweek

• Neem de laatst vergeten pil alsnog zo snel mogelijk in.
  • Maak de strip af.
  • Ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken). Sla de stopweek dus over.
  • Maak deze nieuwe strip helemaal af.
  • Je blijft dan tegen zwangerschap beschermd. Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.

Mogelijkheid 2: de stopweek eerder beginnen
Wil je de stopweek niet overslaan? Dan kan je in de 3e week vervroegd aan je stopweek beginnen.

• De dag waarop je de eerste pil bent vergeten telt dan als eerste dag van de stopweek.
  • Een stopweek duurt 7 dagen.
  • Na de stopweek begin je weer met een nieuwe strip. Dus eerder dan je gewend bent.
  • Je blijft dan tegen zwangerschap beschermd. Een extra voorbehoedmiddel is niet nodig.

Bron: Ik ben de pil vergeten | Thuisarts.nl

3 likes

Ik zou een map halen en dan de ella-one. Ik ondervond daar het minste hinder van

1 like

Bij mijn pil werkt het bijv al anders, dan moet je als je 1 pil vergeet al 7 dagen extra voorbehoedsmiddelen gebruiken. Dus dit is niet perse uniform voor alle soorten

Dat klopt, dit gaat inderdaad alleen over de standaard eenfase combinatiepil, maar dat staat er (op de website) ook bij. Ik ga niet de hele website kopiƫren, dus vandaar de link onderaan.

Disclaimer: ik ga er dus wel vanuit dat mensen niet klakkeloos vanalles aannemen van een forum, maar dat als er info wordt gegeven met een bron erbij dat je dan ook die bron zelf ff checkt of het inderdaad op jou van toepassing is.

4 likes

Ik heb een aantal jaar geleden veel blaasontsteking gehad (achter elkaar). Nu al een aantal jaar gelukkig niet meer maar omdat ik zwanger ben moet ik wat vaker plassen en ik merk ook dat ik sneller moet gaan omdat ik het wat minder kan ophouden. Waardoor ik soms denk komt dit door de zwangerschap of is er iets aan de hand? Nu heb ik van de week een artikel gelezen en mij daardoor een beetje bang laten maken. Het ging erover dat veel vrouwen het niet doorhebben/geen tot weinig symptomen hebben en dat een blaasontsteking in verband kan staan met vroeggeboorte als je het niet door hebt.

Het voelt echt een beetje stom dat ik me nu zo druk hierom maak maar nu denk ik erover om mijn urine af en toe in te leveren voor de ā€˜zekerheid’. Ik heb ook echt een lange nasleep gehad van die periode met veel ontstekingen (overactieve blaas). Zowel mentaal als fysiek.

Oh wist niet dat je zwanger was, wat leuk. gefeliciteerd :sunny:

Geen idee van zwanger zijn hoor maar is dit iets wat je aan je verloskundige kunt voorleggen zodat diegene mee kan denken? Als je zo bekend bent met blaasontstekingen. De verloskundige weet misschien ook of dat mogelijk is om te doen, zo preventief

3 likes

Ik zou dit inderdaad met je verloskundige bespreken. Lijkt me een prima idee om eens in de zoveel tijd even je urine te checken! Is een kleine moeite en voor jou veel geruststelling :kissing_heart:

2 likes

Domme vraag, maar ā€œecho re borstā€ verwijst toch naar een echografie vd borst he? Twijfel waar de ā€œreā€ voor staat.

1 like

Ja dat betekent dat het gaat om de rechter! :slight_smile:

3 likes

Ah duh, natuurlijk!

@Enthusiasm dankjewel! En ja, dat is misschien wel slim. Ik heb het toen wel ingevuld op de intakelijst en toen hebben we het wel kort besproken maar ik maakte mij eigenlijk niet zo druk. Meer ook omdat ik dacht: ā€˜als ik blaasontsteking heb, herken ik dat meteen.’ Alleen door een aantal reacties van vrouwen die zeiden dat ze geen symptomen hadden denk ik er nu wel anders over.

@the.rebel.club ja ik ga het inderdaad maar even bespreken aankomende week! ā€˜Helaasā€˜ ben ik vorige week nog langs geweest maar ga even bellen om het te bespreken.

1 like

Ik kreeg na Pasen een beetje kriebelhoest, dat werd weer minder maar sinds afgelopen dinsdag heb ik het heel hevig. Ben gewoon lichamelijk uitgeput door het hoesten en slaap er ook slecht door. Keelsnoepjes, strepsils, Roter Noscapect tabletten en Natterman Bronchicum extra sterk hoestsiroop probeer ik allemaal al maar het werkt helemaal niet. Wat kan ik nog doen?

Hooikoorts misschien?

1 like

Ik heb ook al een aantal keer urine moeten binnenbrengen omdat ik een constante druk op mijn blaas voel maar als ik dan ga plassen komt er eigenlijk niks. Gynaecoloog zei dat de symptomen anders zijn bij een zwangerschap dus dat dat zou kunnen wijzen op een blaasontsteking. Maar voorlopig steeds vals alarm hier. Ik zou het zeker eens navragen als je er ongerust over bent. Bij mij testen ze gewoon met zo een stickje dus weet ook direct het resultaat.

4 likes

Jaa zou best kunnen idd, vond gelukkig nog een doosje Reactine in de kast dus dat ga ik dan ook maar nemen haha.
Heb verder geen neusverkoudheid ofzo maar lees nu idd dat kriebelhoest ook bij hooikoorts kan horen

Het valt me op dat als ik elitehaver eet, mijn tong en keel gaan jeuken… toen ik het een paar maanden terug at had ik dat nog niet. Is het verstandig om een allergietest te gaan doen? Vind het echt vreemd.

3 likes