Het grote medische vragen-topic #3

Ja suiker en zuivel, dan gaan mijn darmen protesteren, als ik dat laat dan gaat het heel lang goed. Dan kan ik ook af en toe een ijsje eten. En als het opkomt, en ik er te veel last van krijg smeer ik drie dagen hormoonzalf en dan gaat het weer goed.
Ik heb dan ook een zware zalf omdat ik uit de corticosteroïden groepen niet alles mag vanwege allergie voor prednisolon.
Ook leuke want als ik teveel iets gebruik kan ik er een allergie/overgevoeligheid voor krijgen. Dus smeren met mate.

Jij eet heel puur dus, ik vind dat nog wel lastig hoor. Maar we eten wel graag biologisch ook.

@SpeedOfSound @Suikerklontje Gaviscon/Maalox/Antagel doen niks. Dus heb bij de apotheek zelf maar 20mg Pantoprazol gehaald hopelijk helpt dat :crossed_fingers:

3 likes

Sinds een paar weken heb ik oranje plekken op mijn vingers, met name op mijn middel en ringvinger aan de binnenkant en de zijkanten. Huisarts weet niet goed wat dit kan zijn. Er is bloedgeprikt en mijn waarden zijn allemaal goed (ook ijzer en vitaminen). Iemand die dit herkent?

2 likes

Je hebt niet iets van zelfbruinerachtige dingen gesmeerd? Of met caroteen? Of een nieuwe routine waarbij je vreselijk veel wortels raspt of kurkuma in je handen hebt? Sigaret of een vape die je daar vasthoudt? Grote intake van caroteen (in wortels of in supplementen)?

4 likes

Nee allemaal niet… dit kwam ik inderdaad ook veel op internet tegen. Ook een tekort aan vitame A zou kunnen las ik, maar die waarde is gewoon goed. Ook las ik nog ergens over einden van bloedvaatjes die blijven bloeden en dat dat vanzelf weer verdwijnt, maar dit klinkt ook raar (al ruiken mijn handen op die plekken soms wel naar roest).
Huisarts heeft nu aangegeven het niet te weten en maar te willen kijken of het vanzelf qeer verdwijnt.

Ook geen vitamine c serum gebruikt?

3 likes

Ja ik gebruik sinds een aantal weken het vitamine C serum van lóreal op mijn gezicht. Zou het serieus daarvan kunnen komen?

1 like

Zoals ik het heb begrepen is dat als er veel lucht in het flesje komt, dat het kan verkleuren en oxideren. Dat zie je op de huid terug in oranje vlekken.

2 likes

Ik heb daar ook wel eens verkleuringen van op mijn handpalm gehad op de plek waar ik het druppelde om te mengen met wat anders.
Komt het ook op al die plekken, smeer je de restjes bijvoorbeeld over je handen?

Het zit aan de binnenkant van mijn vingers en tussen mijn vingers (en een beetje bij sommige nagels). Flesje is bijna leeg, dus ga kijken als ik hierna wat anders ga gebruiken of dan de vlekken verdwijnen

1 like

Hier zou ik absoluut m’n geld op inzetten. Ik gebruikte deze: Vitamin C Suspension 23% + HA Spheres 2% | The Ordinary en naast dat het echt stonk (inderdaad ook roestig) had ik echt een oranje waas in mijn gezicht als ik het had gesmeerd, oranje vlekken op m’n kussen, stinkende handen en ook wel soms oranje achtige vlekken op m’n handen.

Ja hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ook denk dat dit het zou kunnen zijn. Zo in de spiegel zie ik geen oranje vlekken of waas op mijn gezicht, maar nu ik terugdenk heb ik 's ochtends wel vaak een gelig wattenschijfje als ik mijn gezicht schoongemaakt heb. Ga er maar snel mee stoppen, hopelijk gaan de vlekken dan ook snel weer weg.

1 like

M’n vriend z’n nagel is afgelopen vrijdag er af gegaan na een trauma en deze hebben ze op 3 plekken terug vast gehecht. Nu zijn we 5 dagen verder en bloedt de wond nog steeds, weet iemand of dat normaal is of niet?

Op mijn handpalm zijn de vlekken gewoon weer verdwenen, dus komt vast goed.

1 like

Zal toch even een afspraak maken bij de assistente van de huisarts voor een wondcontrole.
Je zal toch verwachten dat het na 5 dagen rustiger zal zijn

2 likes

Eigen ervaring: Bij mij gaat spanning en stress altijd heel erg in mijn bovenrug/rechterschouder zitten en als dat heel heftig is geweest kan ik daar nog dagen spierpijn van hebben nadat de spanning weer weg is.

1 like

@Barbamama mag ik jouw een prive bericht sturen met wat vragen over lipoedeem?

1 like

Jazeker!!

1 like

Fijn! Ik kan nu alleen geen berichten naar je sturen omdat je dat hebt uitgezet krijg ik als melding :grin:

Ik heb een fysio achtige vraag! Ben vandaag bij de fysio geweest (voor het eerst) omdat ik mega last heb van mijn rug/schouder/nek, allemaal aan de rechter achterzijde eigenlijk. Echt een branderige stekende pijn op mijn schouderblad. Hij heeft me stevig gemasseerd waarbij ik echt door de grond ging van de pijn, het zat overal meeeega vast. Ik ben daarna gaan sporten, dat kon gewoon zei hij, goed juist om in beweging te blijven. Gedurende de dag voelde het eigenlijk wel prima, beter dan voor m afspraak iig. Maar sinds een uurtje ofzo ga ik echt kapot van de pijn, op 1 specifiek punt op m’n schouderblad een stekende branderige pijn en dat straalt uit naar mijn elleboog en hand/vingers zelfs?? Is dit normaal? Hij zei wel dat ik wat meer pijn kon krijgen en dan paracetamol mocht innemen, maar dit is echt veel meer last dan dat ik voorheen überhaupt had? Kan ik het zelf opgefokt hebben door te zwaar getraind (kracht training) te hebben vandaag? Of is dit gewoon een normale bijwerking van fysio en wordt het vanzelf beter?