Het grote medische vragen-topic #3

Hoeveel mg omeprazol slik je?

1 like

Hmm, ik krijg van de dokter 40mg en dat helpt bij mij wel maar als je dat al slikt dan heb je daar natuurlijk ook niks aan. Dat hongergevoel is echt vreselijk. Ik hoop dat iemand anders hier je nog tips kan geven. Sterkte!

1 like

Ik heb sinds gisteren van die scheurtjes in mijn mondhoeken. Nog niet mega pijnlijk, rood of korstjes oid. Weet een van jullie of het nu al handig is om zinkolie (of zelfs anti schimmelcreme) te smeren? Of moet het dan eerst ernstiger zijn?

4 likes

Ik zou meteen beginnen, misschien zet het dan niet door & wordt het niet erger

2 likes

Bij mij ontstaat dat altijd zodra ik te weinig groente/fruit eet. Misschien helpt het bij jou ook.

1 like

Vervelend zeg! Ik heb die periodes ook (en in verleden ook gekampt met heliobacter) en dan zorg ik ervoor dat mijn maag ook echt vol is of voelt. Een beetje voor de gek houden dus. De maaltijd afsluiten met een paar scheppen (Alpro) kwark en wat nootjes.

Andere stomme hack: ik eet dan nog wel eens van die eitwitrepen na de maaltijd of bijvoorbeeld tussendoor op mijn werk. Langzaam kauwen, veel water bij drinken. Alles om maar dat gekke lege gevoel tegen te gaan. Maar ik eet dan niets waar mijn maag van geïrriteerd raakt (melkproducten, dingen als paprika of ui). Als mijn maag vol voelt, heb ik ook minder dat ‘zweverige’ gevoel.

En bij veel lucht helpt het mij soms juist wel om even wat licht bruisend water te drinken.

2 likes

Bij mij helpt vaseline ook altijd goed, maar anders zou ik gewoon smeren wat voor jou altijd goed helpt!

1 like

Iemand hier bekend met lipoedeem? Ik twijfel of ik dit heb… ik heb last van opvallend veel vet in mijn bovenbenen en bovenarmen en als ik foto’s opzoek zie ik in foto’s met stadium 1 precies mijn lijf. Ook kunnen vooral mijn benen gedurende de dag strakker aanvoelen. Ik heb alleen niet de pijn bij aanraking die overal beschreven wordt.
Ik weet dat als blijkt dat het lipoedeem is je dit er niet af kan sporten, maar weet iemand wat je eventueel wel zou kunnen doen (dieet zodat het niet erger wordt, massages etc.) Of wie hier meer info over zou kunnen geven (huisarts, dietist o.i.d)?

3 likes

Ja naar de huisarts dan wordt je doorverwezen naar de plastisch chirurg. En bijv lpg endermologie kan (tijdelijk) helpen.

1 like

Ik weet dat mijn huidtherapeut ook een behandeling hiervoor doet. Maar de eerste stap lijkt me om het door een arts vast te stellen.

1 like

Ik herken het ook erg qua uiterlijk maar heb verder geen pijn (dus denk niet dat ik het heb). Maar ben hier ook wel nieuwsgierig naar!

Ik vind het soms echt raar hoe bepaalde dingen niet vergoed worden en bepaalde andere dingen weer wel

4 likes

Ik vind de plaatjes van fase 1 lipoedeem er heel ‘gewoon’ uitzien. Ik zou niet zo goed weten hoe je daaraan moet herkennen of je het hebt, zeker als je de andere symptomen (pijn vooral) niet herkent.
Maar als je klachten ervaart kan het natuurlijk nooit kwaad het even te laten checken.

3 likes

Ik kan me wel voorstellen dat het een deuk in je zelfvertrouwen kan veroorzaken. Niet dat het nodig is maar ik weet ook van mezelf dat het niks uitmaakt wat anderen erover zeggen. Kut wel!

1 like

Omdat ik de pijn en vermjnderde kracht in mijn armen en benen niet heb twijfel ik idd aan lipoedeem. Na rondzoeken kom ik ook wel op cellulite waarbij endermologie zou kunnen helpen. Ga daar binnenkort hier in de buurt maar eens naar informeren

2 likes

Als het je vooral gaat om hoe het eruit ziet dan zit je bij een huidtherapeut denk ik wel goed. Hopelijk gaat de endermologie je helpen.

Beide kan, alcohol kan je zelfs nog denken aan wernicke

1 like

Ik heb sinds ongeveer 2 weken meerdere keren per dag jeuk aan mijn armen. Ik zie geen oorzaak op mijn armen.
Ik kan er niets over vinden, hebben jullie ideeën waardoor het komt? Ik gebruik al dagelijks anti-histamine.

Ik ben door een nieuwe tattoo juist beter aan het smeren maar wie weet is het wel dat ik daarop reageer. Het is wel op random momenten, niet na het smeren.

Op de Eerste Harthulp zie ik van de 100 mensen met dat soort meldingen misschien 1 iemand met iets serieus, de rest blijkt uiteindelijk allemaal foutmeting te zijn. Dus ik zou me niet direct druk maken, zeker niet als je zelf nu nergens last van hebt.

4 likes