Het grote medische vragen-topic #3

Ik herken het wel als bijwerking van antipsychotica bij iemand in mijn omgeving en zie dat het ook op thuisarts.nl wordt genoemd als mogelijke bijwerking van antipsychotica.

3 likes

Ik heb zaterdag mijn sleutelbeen gebroken. Op via HAP/SEH foto’s gemaakt waarop te zien is dat de breuk niet goed staat en geopereerd moet worden. Het is nu wachten tot ik opgeroepen wordt voor een eerste poli afspraak. T is geen operatie die met spoed moet gebeuren dus ben met mitella weer naar huis gestuurd.

Intussen ga ik wel stuk van de pijn. Ik mag niets uit de NSAID groep door andere medicijnen die ik gebruik. Dus ik sleep me op paracetamol door de dag. Maar de pijn is echt zo naar, dat ik me geen raad weet met mezelf.
Nu vroeg ik me af of ik mn huisarts dinsdag zou vragen naar pijnstilling erbij… of er überhaupt iets anders is naast paracetamol wat ik in dit geval mag? Of dat t een kwestie van uitzingen is? Ik weet dat huisartsen heel druk zijn dus ik wil ook liever hun tijd niet verspillen als het niet nodig is.

Ik zou zeker bellen. Je hebt veel pijn (logisch!) en onvoldoende pijnstilling. Denk dat je huisarts best wil overwegen om je tramadol te geven in dit geval, maar s vraag is of je dat wil. Is een morfine-achtige en kun je best suf van worden. Maargoed. Deelnemen aan t verkeer kun je toch niet met je arm. En werken ook niet neem ik aan

4 likes

Ik zou misschien zelfs nu al naar de HAP bellen als je iemand hebt die de medicijnen voor je op kan halen bij de spoedapotheek. Een dag duurt lang als je veel pijn hebt! En ze hebben je toch al gezien

6 likes

Niet de HAP, maar het ziekenhuis bellen. Zij zijn hoofdbehandelaar van jouw probleem en zij moeten zorgen dat jij de periode tot de operatie in goede staat kan doorbrengen. Dit is geen verantwoordelijkheid voor de HA(P). Vind het ook redelijk bizar dat ze je met zo’n lelijke breuk met PCM naar huis sturen, geef iig iets mee voor zo nodig.

15 likes

Precies dit. Ik heb ook een keer naar de huisarts gebeld voor pijnstillers (ook gekregen) maar ze waren daarna bij het ziekenhuis not amused dat ik de huisarts had gebeld ipv de poli. @Topaas ik zou dus ook naar het ziekenhuis bellen!

Ik had t even beter toe moeten lichten maar ik ben niet bij mijn ‘eigen’ SEH geweest. Tijdens een buitenrit ben ik van mijn paard gevallen, dit gebeurde nabij Veldhoven en ik woon zelf in omg. Rotterdam. De SEH Veldhoven heeft foto’s gemaakt en aangegeven dat t geopereerd moest worden, alle gegevens, foto’s etc zijn naar Rotterdam gestuurd. Ik ben dus nog niet gezien door het ziekenhuis in Rotterdam maar moet afwachten tot de poli me op gaat roepen.
Het is dikke pech dat t nu pinksteren is anders zou ik daar idd al heen bellen. En ik twijfel nu dus of alleen pijn spoed genoeg is om iemand mee lastig te vallen.

Je hebt (logisch) super veel pijn en kan het niet zelf oplossen dus je valt echt niemand lastig. Hopelijk kunnen ze snel iets voor je beteken!

1 like

Totdat iemand in Rotterdam jou gezien heeft is Veldhoven nog jouw behandelaar, dus ik zou even hun SEH bellen, dan krijg je meestal een verpleegkundige aan de lijn, leg je het even uit en dan moeten zij eigenlijk even regelen dat er een recept bij jouw dienstapotheek komt te liggen. Handig als je wel vast even paraat hebt welke apotheek dat precies moet zijn en helemaal ideaal als je een faxnummer of mail-adres hebt, want Rotterdam zal niet in hun standaard assortiment zitten.

5 likes

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken, ik voel me toch altijd snel bezwaard om zorgmedewerkers te bellen buiten de reguliere werkdagen/tijden.

Heb mijn ‘eigen’ zkh in Rotterdam gebeld, aardige vrouw gesproken die alle gegevens kon inzien. Ze heeft voor me overlegd en vond t ook wat bizar dat ik geen pijnstilling mee had gekregen. Maar heb nu tramadol en dat haalt gelukkig de scherpe rand van de pijn. Ik kan nu rustig rechtop zitten en me bewegen zonder krom van pijn te liggen.

37 likes

Ik ben net thuis van vakantie en heb een enorme allergische reactie op een insectensteek (ik denk zelf gewoon een mug). Hij is inmiddels heel groot, opgezwollen en warm geworden. Jeuk gaat richting pijn, het is echt een dik plakkaat en er komt vocht uit (TMI sorry). Kan ik hier nog iets aan doen behalve niet krabben? Heb al cetrizine en azaron geprobeerd maar niks helpt en heb vannacht ook al wakker gelegen van de jeuk.

Bij mij helpt koelen dan altijd goed!

1 like

Ik weet niet of je hormoonzalf hebt liggen, maar dat werkte bij mij altijd heel goed tegen de allergische reactie (jeuk) die ik kreeg van hooikoortsprikken.

3 likes

Ik liet in het buitenland mn allergische reactie zien in de apotheek en dan kreeg ik meteen hormoonzalf mee. En verder koelen, maar dat kan het ook pijnlijker maken als je stopt met koelen

4 likes

Iemand tips hoe je van een droge hoest afkomt? Ik ben al meer als een week ziek. Ik hoest de hele dag door waardoor heel mijn lijf er pijn van doet. Ik heb al hoestdrank, trachitol, strepsils, dropjes en thee met honing geprobeerd maar niks helpt.:weary:

3 likes

Ik heb hier ooit zakjes van gehad (soort gel) en die vond ik heel fijn! Volgens mij wel slecht leverbaar maar misschien in jouw buurt beter

1 like

Probeer dan Bisolvon of Fluimucil. Die producten werken slijmoplossend, zodat je lichaam beter het vastzittende slijm kan opruimen. Ze doen hetzelfde, maar hebben een andere werkzame stof. Bij mij werkt Fluimucil beter, maar dat zal vast persoonlijk zijn.

1 like

Bij een droge hoest is er toch geen slijm

1 like

Daarbij is er van niks bewezen dat het meer effectief is dan een lepel honing. :clown_face:

6 likes

:euro::euro::euro:

3 likes