Het grote medische vragen-topic #3

Niet onder een CT maar wel kenacort injecties gehad. Ik voelde me niet per se anders daarna. Je kunt een beetje hyper worden door de steroïden en je moet eigenlijk die dag/ de volgende dag rustig aan doen om het te kunnen laten gaan werken, zei mijn huisarts.
Je kunt altijd even het ziekenhuis bellen waarom dat vermeld wordt.

Ik heb een verwijzing voor een infiltratie in si gewricht, ben bij een vervangende huisarts geweest en gezegd dat ik helemaal klaar ben met het psycho somatische stuk en dat ik nou wil weten wat er aan scheelt. Ze gaf me groot gelijk en heeft m’n onderrug bekeken en gedrukt op een plek en dat blijkt m’n si gewricht te zijn. Ik was altijd in de veronderstelling dat je dan last moest hebben in het midden van je rug. Dat blijkt dus niet zo te hoeven zijn. Sinds vorige week heb ik pijnlijke steken en uitstraling naar m’n linker flank en buik en bovenbeen. Volgens haar is dat echt typerend voor dat gewricht.

Schiet mij maar lek.

3 likes
  • weg

Ik heb die spier al eens onder de loep gehad, hij is wat verkort maar volgens de fysio niet ernstig genoeg. Maar ik ga m ook eens noemen bij de revalidatie. Dank voor de heads up!

1 like

Mag ik je een pb sturen met een vraag?

5 likes

Ja hoor

2 likes

Dag 6 met extreme keelpijn en een totaal opgezwollen nek (ik denk ontstoken amandelen). Nu word ik wakker na weer een helse nacht (slikken doet zoveel pijn maar met extra slijm slik ik juist 10x zo vaak) met het gevoel alsof er iets in mn keel zit wat ik weg moet slikken. Wat een klote gevoel 🫠 kan er ook nauwelijks van praten want dan voel ik het zitten en ga ik ovwr mn nek. Is dit normaal? Wat ís dit?

Hoe is t met je been?

1 like

Goed gelukkig! Ik heb het wel heel erg in de gaten gehouden, heb even met de huisarts gebeld en ben (vooral voor m’n eigen gevoel) even gestopt met die anticonceptie totdat ik weer thuis ben.

De dag erna was dat pijnlijke plekje al weer weg dus ik denk dat het toch een spier is geweest dan. Maar had voor de zekerheid toch nog even gebeld. Zij zeiden ook dat ik het in de gaten moest houden, maar zolang ik geen verschil in warmte, pijn en hoe m’n benen eruit zagen meer zag, dat het waarschijnlijk geen trombose was.

1 like

Hele random vraag, maar kom er niet helemaal uit met Google en ben wel heel erg benieuwd. De week voordat je ongesteld wordt houd je over het algemeen toch meer vocht vast. Is dat ook zo als je aan de pil/andere anticonceptie bent? Het is natuurlijk geen ‘echte’ ongesteldheid en aangezien mensen ook vaak doorslikken enzo?

Ik merk in mn stopweek wel dat ik iets meer naar de wc moet en ook iets meer dorst heb

1 like

Jaa net gebeld maar te laat natuurlijk. Sta nu voor maandagochtend. Zegt ze ook nog ja als je niet meer kunt slikken en het nog verder zwelt moet je de dokterswacht bellen. Ik dacht nog nou slikken is echt intens pijnlijk en helemaal niet meer kunnen slikken kan toch niet?

Nou goed ibu gehaald en paracetamol erachteraan, hopelijk kom ik het weekend door

2 likes

Ik vond mezelf een beetje een one issue forummer worden, vooral in dit topic. Maar na letterlijk 6 maanden is mijn oor “gepopt” en zit het niet meer verstopt

20 likes

Kan iemand mij dit uitleggen?

Als met een halfwaardetijd 50% van het medicijn is afgebroken… dan zal je met de dubbele halfwaardetijd op 100% moeten zitten toch?

Waarom is het dan zo dat na 5x de halfwaardetijd pas 97% geëlimineerd is?

De halfwaardetijd geeft aan hoe snel de totale aanwezige hoeveelheid halveert. Na één halfwaardetijd is nog 50% over, na twee keer de halfwaardetijd, ben je de helft van de helft kwijt en is dus nog 25% over. Na drie keer 12,5, na vier keer 6,25 en dan kom je na 5 keer op nog ongeveer 3% over (en dus 97% geëlimineerd)! Is het zo een beetje duidelijk?

7 likes

Jeeeeeeeeeeej

1 like

Ja ik weet dat het risico inderdaad het hoogste is wanneer je er net mee begint. Ik slikte deze soort pil pas een week, maar omdat ik weet dat ik er anders alleen maar over ga lopen stressen gebruik ik hem nu maar even niet.

Ik wil hem sowieso pas weer slikken als ik thuis ben zodat ik in de buurt van m’n eigen huisarts ben mocht er iets fout gaan.

1 like

Mn beste vriendin heeft gisteren een korte operatie ondergaan, met een narcose (propofol?) van ongeveer 3 kwartier. Ze werd eigenlijk heel vrolijk en uitgerust wakker en voelde zich prima na de narcose.
Afgelopen nacht liet haar Apple Watch een heel opvallend slaappatroon zien: helemaal geen REM-slaap. Dat is haar, en mij, nog nooit eerder gebeurd. Kan dat met de narcose te maken hebben?

Edit: @Hippe_kikker haha, Ja dank je. Autocorrect :joy:

6 likes

Propofol denk ik? :joy:

2 likes

De rem slaap kan idd wat vermindert zijn de 1e twee nachten na een operatie en daarna juist wat meer. Heel normaal.
Zal je sowieso niet gek laten maken door zo’n horloge wat dat betreft.

3 likes