Het grote medische vragen-topic #3

Stuitje? zou naar fysio gaan

1 like

Dank je wel, ik ga inderdaad een afspraak maken. Als ik er mee rond blijf lopen, blijft de irritatie terug komen en ooit moet hij toch weggehaald worden, dus beter nu.

3 likes

Ik gebruik ivm uitdroging van mn oog (mn oog kan niet dicht snachts) een ooggel. Vorige week nieuwe besteld bij de apotheek, maar niet leverbaar. Kreeg een alternatief, maar deze werkt niet goed. Gevolg is dat ik heel veel pijn heb aan mijn oog, het is rood en lichtgevoelig.

Wat voor actie kan ik ondernemen? Als de apotheek zegt dat het niet leverbaar is, dan heb ik gewoon dikke pech denk ik? Of zijn er nog andere mogelijkheden om er aan te komen?

Vragen bij andere apotheken of het bij hun leverbaar is. En dan de oogarts/huisarts daar een recept naar toe laten sturen

2 likes

Kan het met de hitte te maken hebben? Bij mij gaan begin zomer altijd mijn vingers vervellen, wel minder heftig als jouw vinger, bij mij blijft het vaak aan de zijkanten van mijn vingers.

Apotheken in NL bestellen in principe allemaal bij dezelfde groothandel en zien dezelfde voorraden. Het kan natuurlijk zijn dat het bij een andere apotheek nog net op het schap ligt, maar dan moet je net geluk hebben.

Ik zou eerst je eigen apotheek nog eens laten weten dat het alternatief niet voldoet en heb vragen of ze nog een manier weten om er aan te komen. Onze apotheker kijkt soms nog wel bij de internationale groothandel, maar niet standaard geloof ik.

En als je toch willekeurig apotheken gaat bellen zou ik beginnen met de apotheek in het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Succes.

10 likes

Ik weet niet wat voor iets je gebruikt, maar zelf gebruik ik hylo night oogzalf. Te koop bij de apotheek en opticiens. Misschien een poging wagen of het beter is dan het alternatief?

1 like

Ik weet niet of dit de goede plek is voor mij vraag. Maar kan iemand mij moedervlekken uitleggen?

Mijn man heeft lichtbruine grote moedervlekken en ik juist kleine zwarte. M’n kind is geboren met een zoals m’n man en krijgt nu een paar zoals ik heb. Hoe zit dit dan qua genen doorgeven? En hoe weet je bij nieuwe moedervlekken nou of het huidkanker is of onschuldig?

1 like

Bedankt voor je reactie! Ik ga dan inderdaad even mijn apotheek benaderen!

@Pandabeer bedankt, het is het proberen waard!!!

@anon22550354 ook bedankt voor je reactie!

3 likes

Moedervlekken checken kan met een afbeelding zoals hieronder. Wanneer er iets afwijkt, moet je naar de huisarts en dan eventueel naar de dermatoloog. Wat vooral belangrijk is, is heel goed beschermen tegen de zon!

Afbeelding

Over het genen aspect weet ik niet zoveel, dus misschien dat iemand anders daar antwoord op heeft :blush:

1 like

Maar hoe beoordeel je een nieuwe? Hoelang wacht je tot ie uitgegroeid is? Of komen ze direct zoals ze horen?

Bij mij blijven er nieuwe bijkomen (heb er 100+), maar dat is denk ik per persoon verschillend. Ze groeien met je mee, en blijven ook een beetje groeien. Dat ā€œmagā€ allemaal en is ook normaal. Pas wanneer ze echt afwijken, zoals op de afbeelding hierboven. Of als het gaat jeuken, ontsteken, etc. Zou je het voor de zekerheid even kunnen laten nakijken.

1 like

Laat jij het jaarlijks controleren? Ik moest pas voor het eerst naar de dermatoloog met een moedervlek en die zei dat ik een foto kan laten maken/jaarlijkse controle maar dat het niet echt nodig was omdat er geen enkele moedervlek onrustig of een twijfelgeval was (en ik 't zelf ook goed in de gaten hou). Ik twijfel er alsnog over want ik controleer het wel maar geef elke moedervlek het voordeel van de twijfel :grimacing:

Ja, ieder jaar! Duurt maar max. 10 minuten :sweat_smile: Komt ook omdat er bij mij in de familie huidkanker is voorgekomen. Dus extra voorzichtig. Maar ik vind het wel een prettig idee. Vraag een verwijzing aan via de HA en dan is het gewoon vergoed door de verzekering.

3 likes

Ik heb de jaarlijkse moedervlek controle bij de huisarts.

2 likes

Is er iets wat je kunt doen als een steenpuist echt heel erg veel pijn doet maar je hem nog niet kunt ā€œpoppenā€?

1 like

Warme compressen om hem sneller te laten rijpen?

2 likes

Lotion/serum met Salicylzuur laat 'm sneller ā€˜rijpen’ of zelfs wegtrekken zonder poppen. Van Paula’s Choice, The Ordinary of Origins spot remover.

2 likes

Ik zou een echte steenpuist niet zelf ā€œpoppenā€. Inderdaad warm compres etc gebruiken, afblijven en afwachten. Als het niet vanzelf overgaat zou ik naar de huisarts gaan, die kan hem dan eventueel insnijden als het nodig is.
Waar zit het?

1 like

Ik word echt lichtelijk gefrustreerd, heb het ene verkoudje na de andere te pakken. Nu anderhalve week met extreme keelpijn (ik gok keelontsteking) rondgelopen. Kon nauwelijks slikken en dus ook nauwelijks eten. Nu zakt dat eindelijk af, komt er weer iets anders voor terug. Mn kaak zit helemaal vast, dat heb ik zo nu en dan door een speekselklier die dan verstopt zit. Ook onwijs pijnlijk en een dik wang en alles. En het ergste, ik kan weer niet eten :sob: mn vingertopje past net in mn mond dus kan alleen maar smoothies, soepjes of dun gesneden dingen eten. Kauwen is wel een opgave want mega pijnlijk.

Ik ben met dat laatste al eens naar de huisarts geweest en die raadde me napoleon snoepjes aan :smiling_face_with_tear: door het zuur zou de klier ineens open kunnen gaan.

Vraag me af of er antibiotica ofzo voor gegeven wordt? Ik wil gewoon kunnen eten na 2 weken. Geef ook nog eens borstvoeding dus heb al meer honger. Weet iemand of dat kan? Of andere betere tips dan die kut snoepjes (die zo groot zijn dat ik ze niet eens in mn mond krijg)?