Het grote medische vragen-topic #3

Die kutsnoepjes zíjn de behandeling.

Antibiotica zelden, alleen bij tekenen ontsteking: rood, warm, koorts, algeheel ziek zijn.

Edit: het gaat uiteraard gewoon om de zuurheid van die snoepjes, de vorm boeit niet, je mag ook zure matten nemen of citroensap of whatever.

4 likes

Wij deden het op de poli met vitamine C-poeder, ook kneiterzuur, misschien heb je dat in huis? Of een tablet die je kan vermalen?

1 like

Heeft iemand toevallig tips voor hypo allergene tape? Ben recent geopereerd, en die wond is afgeplakt. Ik kan sowieso niet goed tegen standaard pleisters, dus ze hadden al “surgical tape for sensitive skin” gebruikt. Op het eerste materiaal reageerde mijn huid al meteen na de operatie. Ik denk niet dat ik echt ergens allergisch aan ben, maar ik heb gewoon een heel gevoelige huid. M’n ogen zitten ook helemaal vol met eczeem van de tape die ze vermoedelijk gebruikt hebben om ze dicht te plakken tijdens de operatie? Niet chill.
In elk geval, het ging een paar dagen goed met deze tape, maar ze begint nu echt als een gek te jeuken. En ik moet nog zeker 2 weken hiermee lopen schat ik. Bij de apotheek konden ze me niks anders aanraden… kan me niet voorstellen dat er niks anders is eigenlijk?

1 like

Misschien curetape, fysiotape?
Ik heb dat ook eens gehad en die tape plakt goed, maar als je het verwijderd is er ook totaal geen residu. En geen rood vlekje of irritatie te vinden. Heel anders soort lijmlaag
Nu kan ik wel goed tegen leukoplast gewone pleisters dus zeker niet zo gevoelig als jij.

3 likes

Ik heb het idee dat mensen het best tegen Leukopor kunnen (zo’n simpele witte papier-achtige tape), die is er ook nog voor gevoelige huid zie ik:

Die blauwe ernaast heb ik nog nooit gezien. Maar als je gewoon slecht tegen lijm kan, dan zul je overal wel op reageren. :slightly_frowning_face:

5 likes

Is het echt nodig om de wond helemaal af te plakken of kun je het verband/gaas wat er waarschijnlijk op zit ook vastzetten met een zwachteltje? Van die rolletjes hydrofiel windsel kun je gewoon kopen bij Kruidvat. Werkt niet op alle plekken even goed (ivm afzakken) maar misschien voor jou wel een optie!

4 likes

Die witte gebruiken wij ook bij wondzorg. Die blauwe komt bijna nooit voor. Dan moet er echt een heftige allergie zijn.

1 like

Thanks! Ik ga eerst maar eens proberen of ik die blauwe leukopor kan vinden. Bij een andere apotheek, want bij de mijne waren ze dus niet echt behulpzaam…
Heb ook het idee dat gewoon eens wisselen, en tape met net een andere soort lijm wel even kan helpen.

Ik zie straks toch de verpleging, dan kan ik ook eens vragen of het eventueel met een zwachtel kan @vesta, goed idee! Zou qua plaats best kunnen qua afzakken, zit aan m’n borst. Zou fijn zijn als dat mag!

Leukopor gebruiken ze vaak voor de ogen op OK, dus als ze daar ook al eczeem van heeft werkt dat niet denk ik.
Wel supervervelend zeg @Eileen! Ik zie wel eens reactie op pleisters, maar zo heftig meestal niet.

2 likes

Ja dat zat ik net ook al te denken. :woozy_face:

1 like

Ah, verbanden op de borst fixeerden wij ook wel eens met een opengeknipt netbroekje, vooral als tape niet lekker bleef zitten (bv omdat de wond veel vocht lekte). Werkte best goed, vooral bij wonden aan de zijkant/onderkant van de borst, die niet al te groot waren. Als je zo’n broekje op de juiste manier knipt, is het net een sportbh. Kun je ook nog voorstellen!

2 likes

Ja slim! Dat fixeert t vervand.
Vind deze zelfklevende zwachtel ook heel chill. gebruiken wij ook vaak, maar dan voor infuzen en kleine wondjes op de hand.

1 like

En @Merel alles niet in huis behalve limoensap. Ik ga het maar weer proberen :sweat_smile::joy:

Ik weet niet of dit helemaal de goeie plek is zo niet sorry. Ik moet op zoek naar een nieuwe huisarts ivm verhuizing naar een dorp verderop. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Waar let ik op bij het kiezen van een huisarts? Ben echt heel blij met mijn huidige die alles heel serieus neemt altijd. Ben bang dat dat straks anders is.

3 likes

Ik denk dat je al blij kan zijn als er ergens plek is eigenlijk :smiling_face_with_tear:

12 likes

Hahahaha ja ben nu maar alle praktijken aan het afrijden kijken wie zou kunnen. Kan naar de praktijk van mijn partner maar die recensies zijn zo slecht dat ik daar eigenlijk niet heen wil🙈

1 like

Meestal zijn het alleen ontevreden patienten. Als je tevreden bent laat je minder snel een reactie achter. Zal me daar niet op vastbijten.

3 likes

De recensies gaan over iets wat ik zelf ook vaker heb ervaren bij mijn partner. Vreselijk slechte bereikbaarheid & altijd een andere arts. Maar heb nu als het goed is eentje gevonden via een vriendin die heel blij is en nog een plekje had dus ga denk ik daarheen!

@Luzarl hoewel dat mijn angst was hadden echt veel praktijken nog plek. :clap:t3:

2 likes

welke gel gebruikte je? Ik gebruikte zelf eerst de Hylo Night maar die was te zwaar voor mij waarbij die gewoon uit mijn oog gleed waarna ik ben overgestapt op Lacrinorm wat veel beter werkt. Had je hiervoor ook al problemen met roodheid en lichtgevoeligheid want dat kan wel een teken zijn dat je een erosie ana het krijgen bent (al heb je dan ook veel pijn)

2 likes

Toen ik een nieuwe huisarts zocht, waren veel praktijken al vol dus ik heb degene die ik kon vinden gewoon gebeld om te vragen of ze plek hadden. Als ik belde en ik was beller nummer 12 in de wachtrij en het kon nog een halfuur duren, dan wist ik al dat ik daar straks geen zin in had.
Daarnaast heb ik gewoon gekeken naar de ‘over ons’-pagina’s: zelf maakt het me niet zo veel uit om iedere keer precies dezelfde huisarts te zien, dus ik heb gekozen voor een grotere praktijk met meerdere huisartsen, zodat ik (als ik ooit moet gaan) gewoon op meerdere dagen een afspraak kan maken. Dit ook omdat het bij m’n vorige praktijk maar 1 of 2 huisartsen waren, maar ze bijvoorbeeld nooit konden op woensdag en vrijdag.
Wat ik nu wel prettig vind bij mijn praktijk: ze hebben een heel handig online systeem om afspraken te maken, je dossier in te zien en e-consults te raadplegen. Mijn vorige huisartsenpraktijk had dat niet (en die van m’n ouders ook niet), maar ik weet niet hoe veelvoorkomend het is in jouw regio.
En: afstand. Wil je op loopafstand wonen, vind je het erg als het verder weg is, zitten er meerdere bij jou in de buurt? Ik heb nu een praktijk op best een stukje van m’n huis en als ik heel beroerd ben is dat wel erg onhandig. Maar die dichtbij hadden destijds allemaal een patiëntenstop.

3 likes