Toen ik een nieuwe huisarts zocht, waren veel praktijken al vol dus ik heb degene die ik kon vinden gewoon gebeld om te vragen of ze plek hadden. Als ik belde en ik was beller nummer 12 in de wachtrij en het kon nog een halfuur duren, dan wist ik al dat ik daar straks geen zin in had.
Daarnaast heb ik gewoon gekeken naar de ‘over ons’-pagina’s: zelf maakt het me niet zo veel uit om iedere keer precies dezelfde huisarts te zien, dus ik heb gekozen voor een grotere praktijk met meerdere huisartsen, zodat ik (als ik ooit moet gaan) gewoon op meerdere dagen een afspraak kan maken. Dit ook omdat het bij m’n vorige praktijk maar 1 of 2 huisartsen waren, maar ze bijvoorbeeld nooit konden op woensdag en vrijdag.
Wat ik nu wel prettig vind bij mijn praktijk: ze hebben een heel handig online systeem om afspraken te maken, je dossier in te zien en e-consults te raadplegen. Mijn vorige huisartsenpraktijk had dat niet (en die van m’n ouders ook niet), maar ik weet niet hoe veelvoorkomend het is in jouw regio.
En: afstand. Wil je op loopafstand wonen, vind je het erg als het verder weg is, zitten er meerdere bij jou in de buurt? Ik heb nu een praktijk op best een stukje van m’n huis en als ik heel beroerd ben is dat wel erg onhandig. Maar die dichtbij hadden destijds allemaal een patiëntenstop.