Het grote medische vragen-topic #3

Is het nu helemaal weg?

Ik heb het ook een keer gehad, en dacht oke dit is t ik ga dood. Bij mij was t net alsof er een druppel op m beeldscherm lag die steeds groter werd en toen bleef. Het keek voornamelijk heel irritant. Plus de irrationele angst hielp ook niet.

Is nu 2 maanden geleden en sindsdien niet meer gehad. Bij mij was t na een zeer stressvolle dag. Hopelijk blijft t bij jou ook bij een eenmalig iets.

Is het nou erg als je meer dan 2 liter drinkt op een dag? Ik vind dat namelijk echt niet veel

Hoeveel is meer?
Je krijgt namelijk met eten enzo ook wel vocht binnen.

1 like

Als je gezond bent, gewoon normaal eet (voldoende zouten en eiwitten), en het beperkt tot gemiddeld minder dan 200-300cc/uur of maximaal 2.5L in zeer korte tijd, kan er niet zoveel mis gaan, behalve dat je heel vaak moet plassen.

Maar als je een stoornis hebt in je anti-plas-hormonen (kan om allerlei redenen ontstaan, koorts, pijn, ontsteking, medicatie, tot heel exotisch als kanker of weet ik het wat) kan het wel goed misgaan. Dan krijg je wat in de volksmond een ‘watervergiftiging’ heet en daar kun je aan doodgaan.

5 likes

Nee geen idee maar het is gewoon een vraag. Ik drink nu namelijk wel te weinig denk ik omdat ik de hele tijd het idee heb dat ik moet opppassen dat ik teveel drink @keekie. Ik heb ook wel dorst en plas weinig dus ik moet even m’n chill terugvinden. Ik heb nu ook de hele tijd een super droge mond

Thanks @Merel !!!

1 like

Ik heb dan ook geen kleur, maar meer zilveren kartels in een C- vorm.

2 likes

Heej. Ja tis weg getrokken. Zo lief dat iedereen reageerde. Ik dacht zelf eerst beschadigde hoornvlies ofzo. Ik heb last van enorm droge ogen en “moest” gisteren mijn lenzen in en deed nogal pijn. Dus dacht shit heb ze beschadigd.

1 like

Ja dit heb ik zelf. Ik heb er nu wel medicatie voor maar voordat ik dat had dronk ik een langere tijd wel 6 liter op een dag met uitschieters naar 10.

Ik denk dat als je op 2.5 tot 3.5 zit en daarmee verzadigd bent dat prima kan @Luzarl, en een keer een uitschieter op een warme dag (je zweet het vast ook zo weer uit!) je prima bezig bent.
Als je echt langere tijd meer behoefte hebt zou je eens kunnen overwegen dit met de huisarts te bespreken.

Thanks! Ja ik ben heel bang voor diabetes maar heb verder geen klachten en in september nog laten prikken en toen was alles ook gewoon goed. Toen ik op kantoor werkte dronk ik per dag ongeveer 1,5 liter water, 2 kopjes thee en dan ‘s avonds nog een blikje dus dat is ook wel meer dan 2 liter en toen voelde ik me altijd prima en plaste ik ook niet veel. Maar ik heb nu veel vrije tijd en dan ga ik me weer allemaal dingen inbeelden. Dusja daarom wilde ik even weten hoe erg het was haha. Thanks nogmaals!!!

Ik snap dat wel. Ik heb dat zelf niet met drinken eigenlijk. Ik weet wel dat als ik veel te veel (of te weinig) gedronken heb mijn lijf dat heel goed aangeeft met symptomen als hoofdpijn, slap zijn etc.

Dat gebeurt nu alleen als ik m’n medicatie vergeten ben en in de drukte van de dag dan toch vaak onder de kraan hang

1 like

Ja en je zou denken een droge mond is een goed teken dat je meer moet drinken. Maar een droge mond kan ook door stress of 100 andere oorzaken komen. Nouja, niet teveel over neertypen nu want dan maak ik mezelf nog gekker. Hoe heet jouw ziekte als ik dat mag vragen?

Diabetes insipidus. (Heeft overigens niets met suikerziekte te maken). Komt door een probleem met m’n hypofyse. Ik maak geen anti-diuretisch hormoon aan waardoor mijn lijf al het vocht direct loost.

Aah ja dat ben ik ook tegengekomen in mijn paniek google searches :joy: dan plas je ook heel veel toch? Lijkt me echt een machteloos gevoel

1 like

Klopt! Ook liters! Ik heb er niet zo veel last van gelukkig hoor. Het komt meen ik niet vreselijk veel voor.

2 likes

Nee het is volgens thuisarts heel zeldzaam. Balen dan dat je zoiets krijgt

1 like

Hoe is het afgelopen met je oren?

1 like

Ik heb al een maand of wat dat ik in de ochtend, na het wakker worden tot wel 1,5 uur, wazig zie en moet scherp stellen met m’n ogen. Alsof er een soort vliesje voor zit soms. Kan ik hier nog iets mee?

Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je in paniek raakt / zorgen maakt. Hoe vaker en erger dit terugkomt. Bel de dokter, neem dat kastje en probeer te vertrouwen op je dokters oordelen!

14 likes

Ahh ruk ja! :cry:

Ik zou gewoon even bellen voor een afspraak joh! Succes

1 like