Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb sinds gisteren last van positie duizeligheid.

Had dit twee jaar geleden ook en toen was het na één dag weg, maar nu heb ik het vandaag nog steeds en ben ik erg misselijk na wat simpele huishoudelijke taken en het zakt niet (had geen draaiaanval tijdens die dingen doen alleen sochtends). Is dat normaal dat je snel misselijk en wazig in je hoofd bent dan ook al was de draaiaanval een paar uur geleden?

Ik heb dit ook al een paar keer gehad. En ook met die aanhoudende misselijkheid. Mijn fysiotherapeut heeft
mij toen zelf die beweging ( kantel beweging) aangeleerd. Dit doe ik nu als ik in zo’n aanval zit en vaak ook later op de dag nog een keer.
Als je zoekt op BPPD Epley Manouvre vindt je hem wel!

Sterkte! Niks zo naar als duizelig en misselijk zijn

1 like

Die heb ik inderdaad ook gedaan, maar slaat niet aan:( supervervelend. Maakte me zorgen om die misselijkheid die maar niet wegtrekt, maar fijn om te horen dat dat er ook bij hoort ondanks dat de wereld niet continu draait.
Werkt die epley wel meteen bij jou of moet je m ook een paar keer doen?

1 like

Met de klachten die je beschrijft zou je wellicht ook baat kunnen hebben bij psychosomatische fysiotherapie. Dat heeft mij in een gelijke situatie echt heel goed geholpen om ademhaling en daarmee hartslag weer onder controle te krijgen.

10 likes

Misschien is een paar keer wat ademhalingsoefeningen doen? Of met een logopedist oefenen? (Kan je huisarts verwijzen). Maar dat horloge afdoen is echt een eerste. Stoppen met die focus, want dat werkt voor jou als afleiding van wat er werkelijk speelt.

6 likes

Nee wel echt een keer of 2-3 moeten doen!

1 like

Wanneer moet je je zorgen maken over een ‘kaal plekje’ op je hoofdhuid. Het is misschien echt onzin maar ik zag een heel klein wit stukje huid doorschemeren dus ging het helemaal inspecteren en kan op dit moment niet helemaal achterhalen of het gewoon twee haarzakjes zijn die missen is of dat het echt een kaal plekje is.

is het een rond plekje of heeft het een andere vorm?

Ik kan me hier even geen voorstelling van maken. Als je door je haren gaat zie je altijd hoofdhuid, twee haarzakjes zijn zo minuscuul dus kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt. Hoe groot is het kleine plekje?
Merk je meer haaruitval dan normaal gesproken?

2 likes

Sorry dit klinkt inderdaad heel vaag. Het is niet groot, ik denk een millimeter of 2. Het is niet dat ik kan zeggen van wow ik heb een mega kale plek, vandaar dat ik twijfel of ik niet gewoon per ongeluk wat haren heb uitgetrokken met de borstel ofzo. Het is gewoon nét wat afwijkend. Verder niet meer haaruitval dan normaal.

@Alicent Ja wel gewoon rond voor zover ik dat kan beoordelen.

Ik zou me er niet druk om maken! Als je echt verschil merkt in de hoeveelheid haaruitval misschien, maar het kan idd best met zo’n klein miniscuul plekje dat je met een klit ofzo ineens een paar haren in een keer hebt meegenomen met de borstel. We hebben vast niet op iedere mm op ons hoofdhuid haar zitten en valt het je nu op omdat het misschien nu een keer in het zicht is.

Ik heb zelf extreem veel en ongewoon haaruitval gehad na Corona dus ben er in die tijd veel mee bezig geweest

1 like

Dankjewel voor je antwoord, dat stelt me gerust! En wat onwijs vervelend dat je er zoveel last van hebt gehad. Hoop dat je daarvan hersteld bent!

1 like

Net in het zwembad een verkeerde draai gemaakt en gok water in het oor gelopen bij het evenwichtsorgaan. Is dit überhaupt mogelijk? Maar nu dus vet duizelig en angst om flauw te vallen. Kan dat? Of heb je echt een lage bloeddruk nodig om flauw te kunnen vallen?

1 like

Flauwvallen door duizeligheid komt idd meestal door bloeddruk, niet bij evenwichtsorgaan problemen. Water in evenwichtsorgaan kan (maar of je dit met alleen zwemmen voor elkaar kunt krijgen vraag ik me wel af), maar geeft alleen klachten als het water een aantal graden warmer of kouder is dan lichaamstemperatuur, en dan ook maar 2 minuten maximaal. Ben je continu duizelig of alleen bij beweging? En meer licht in het hoofd of draaiduizelig?

1 like

Nee kort. Nu vooral angstig dat het gebeurd :clown_face:

1 like

Dan hoop ik voor je dat het nu ook weg blijft! Als bijvoorbeeld omdraaien in bed of omhoog kijken weer klachten geeft kan het nog BPPD zijn, goedaardige positieduizeligheid. En angst/stress kan duizeligheid geven door te snel ademen. Maar hopelijk gewoon weg nu!

2 likes

Lief. Bedankt voor je tijd.

1 like

Ik denk niet dat je veel meer kunt doen op dit moment. Het enige wat ik nog kan bedenken is een drinkfles bij haar bed zetten, zodat ze vannacht makkelijk kan drinken (als je dat niet al gedaan hebt). Hopelijk is ze morgen van de koorts af!

1 like

Ik ben even benieuwd naar ervaringen met een wortelkanaalbehandeling, zijn er mensen die na de behandeling veel pijn hebben gehad? Zou hem 2 dagen voor mijn vakantie kunnen krijgen en de tandarts geeft aan dat haar advies is om tot 4 dagen erna pijnstillers te slikken. Of ik pijn heb of niet is natuurlijk niet in te schatten, maar ik ben even benieuwd hoe anderen dit hebben ervaren.

Bij mij was er alleen echte napijn toen het een spoedbehandeling was omdat er een flinke ontsteking was. Maar geloof dat die pijn wel snel afnam.
Later is het nog een keer opnieuw gedaan omdat er een kroon op kwam en toen zat er dus geen ontsteking en had ik er niet veel last van.
4 dagen pijnstilling klinkt mij wel lang hoor.

1 like