Het grote medische vragen-topic #3

Hallo ik heb weer een vraag

Ik postte dus vorige week over drinken omdat ik het idee heb dat ik meer dorst heb dan normaal. Maar ik denk eigenlijk dat ik meer een droge mond heb. Maar hoe kom je nou achter dat verschil? Ik heb zeg maar echt trek in komkommer en ijsblokjes. Dorst in drinken kan ik prima negeren: ik heb ongeveer 2 l gedronken vandaag, dus geen excessieve hoeveelheden
Verder kwam ik erachter dat ik toen ik nog op kantoor werkte dagelijks ook wel meer dronk dan normaal: alleen tijdens werk al zo’n 2 liter (2 flessen water en 2 kopjes thee) en dan ā€˜s avonds nog wat. Dus op zich kan dat een verklaring zijn. Maar ik kom er via google niet achter wat nou het verschil is tussen dorst en een droge mond, dus als ik naar de dokter zou willen weet ik ook niet echt waarmee?
Oke dit is meer een beetje een dagboekpost want niemand heeft hier natuurlijk een duidelijk antwoord op maar ik ben even benieuwd naar meningen…

2 likes

Weet niet of je er iets aan hebt; ik heb last van een droge mond en heb daar een soort gel voor gekocht. Misschien kun je er zo achterkomen of je dorst hebt of een droge mond.

O dat is wel een goede tip eigenlijk ja, thanks!

1 like

Wat houdt stinkend snot in?
Heel soms (zoals nu) ben ik flink verkouden met liters vies groen snot en dat ruik ik constant in m’n neus. Zo ontzettend goor.

Afgaande van je berichten over je huidige situatie denk ik best dat je woon/werk situatie je dermate stress kan geven waardoor je een droge mond hebt. Zou kijken of het anders is wanneer je bij je nieuwe gezin bent en gewend bent.

3 likes

Kan ik iets doen om mijn terrorverkoudheid sneller over te laten gaan :smiling_face_with_tear:? Of moet ik gewoon wachten en uitzingen :pleading_face:

Ik spoel m’n neus al en gebruik neusspray want anders kan ik sowieso niet ademhalen. De neus en snot is vooral het probleem, daardoor heb ik ook wel een beetje keelpijn. Daar pak ik soms een strepfen voor maar hoesten doe ik niet echt.

1 like

Misschien kan je nog proberen te stomen?

2 likes

Ik kan gewoon nergens online een vergelijkbaar verhaal vinden op een forum of een objectieve bron.
Maar ik krijg dus bij enorme inspanning (vroeger hard hardlopen, nu keihard fietsen) na een kwartier enorme krampen in mijn baarmoeder regio. Het voelt als menstruatiekrampen. Ik word flauw en na half uur ongeveer is het weggetrokken.
Na een uur sporten (cardio, maar ook fitness) of dus kwartiertje keihard fietsen heb ik na een uur ongeveer vaginaal bloedverlies. Het lijkt echt op menstruatiebloed. Felrood. Na tijdje (ook uur?) bloeden houdt dit weer op.

Ik heb zo geen idee wat dit kan zijn en kan de combi online ook nergens vinden?
De krampen werden ooit door een huisarts aan (gebrek aan) buikspieren gewijd, over het bloeden werd gevraagd of ik mezelf niet bezeerd had (??) en of het echt vaginaal is.
Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met mijn bloeddruk of verhoogde hartslag; maar verder? Ik snap er niks van. In de tijd dat ik dit besproken heb met HA is ook een uitstrijkje gemaakt, maar uitslag was goed en verder is de klacht nooit opgepakt of verder bekeken.

Ik moet sowieso weer voor een uitstrijkje binnenkort, maar misschien heeft iemand dit wel eens gehoord/gelezen en kan me een richting op wijzen?

3 likes

Heb je ook al in het Engels gezocht? Als ik in het Engels zoek kom ik tegen dat doorbraakbloedingen bij intensief inspannen mogelijk zijn

Changes Exercise May Have on Your Period.

Exercise-Induced Hematuria: What Is It and Should You Be Worried - Advanced Gynecology.

2 likes

Eerste link is wel waardevol!

Tweede link: ik had hematurie Ook gevonden, maar dat is het niet. Het is niet uit mijn plasbuis!

Zou het geen endometrioses kunnen zijn?

2 likes

Dit vroeg ik me ook af inderdaad!

2 likes

Endometriose lijkt me onwaarschijnlijk, dat zou juist aan je cyclus gerelateerd moeten zijn, niet aan sporten. Ik zou misschien eerder denken aan iets vaat-achtigs, een oppervlakkig bloedvaatje op je baarmoedermond dat gaat bloeden als je hoge bloeddruk krijgt (maar daar verklaar je de pijn niet mee), je hebt ook iets dat angina abdominale heet, daarbij krijg je periodiek buikpijn omdat je darmen niet genoeg bloed krijgen vanwege een vaatafwijking (geen idee of dat ook bij je baarmoeder kan voorkomen en daar krijg je dan weer niet direct bloedverlies van denk ik?). Maar die hoek moet ik aan denken. Misschien dat een gynaecoloog hier wel meer over kan zeggen, of dat je met een CT-scan via de huisarts al wel meer duidelijkheid hebt?

3 likes

Ik had vergelijkbare klachten toen ik een dermoid cyste had op mijn eierstok. Die is met een echo gevonden en toen operatief verwijderd.

1 like

Is dat wat anders dan ischemie?
Ik heb trouwens wel vaak buikpijn direct na het eten :thinking: Maar dan wel meer darm/maagregio. Hoger in de buik.
Dat na (of tijdens, een keer een wielrensessie gepauzeerd vanwege die krampen) sporten is echt lager in de buik.
In het Engelse zoektocht vond ik dat vleesbomen ook getriggerd kunnen worden door inspanning en dan bloed + pijn kunnen veroorzaken.
(Maar over vleesbomen:5 jaar geleden heb ik een inwendige echo gekregen tijdens spiraal zetten, toen is niks opgemerkt. Had dat wel gemoeten met vleesbomen?)

1 like

Oh nog nooit van gehoord!
Heb je ook wel eens klachten los van elkaar gehad? Dus soms enorme krampen na inspanning, maar soms ook enkel bloeding?
Wat voor radiografisch onderzoek had je hiervoor?

2 likes

Bij mij begin het met bloed na seks en later ook na inspanning. Ik kreeg gewoon een echo bij de gynaecoloog en ben niet bij een radioloog geweest.

1 like

Dit gaat zeker niet altijd op.

3 likes

Ik heb last van acne, en om een totaal andere reden recent kuren antibiotica genomen (staphycid). Ik heb nu een tropical antibiotica gel voorgeschreven gekregen, maar vroeg me ineens af of dat wel zin heeft aangezien de antibiotica kuur helemaal geen effect heeft gehad op m’n huid? Of is die orale staphycid per definitie niet effectief op acne?

1 like

ik heb net de huisartsenpraktijk gebeld (niet NL, wel vergelijkbaar systeem) om te vragen of het verstandig was een afspraak te maken voor mijn rechteroor dat al sinds maandag heel slecht functioneert, hoor weinig en klaren etc. werkt niet

krijg ik als advies om mijn oor te ā€œflossenā€, dus voor het slapen gaan een paar druppels olijfolie in het oor druppelen, daar wat katoen op te doen, dan gaan slapen en de volgende ochtend de douchekop vol op mn oor te zetten als telefoon

als het niet verbeterd kan ik maandag wel meteen langs

is dat een normaal advies? hahaha

1 like