Het grote medische vragen-topic #3

Ik zou mn patienten dit niet aanraden haha

4 likes

Voor in Nederland lijkt me van niet, moest toen wel druppelen met olie ivm eventueel uitspuiten, maar waarschijnlijk in het land waar je nu bent wel

2 likes

Ik werd op een dag met een slecht gehoor aan 1 kant wakker. De assistente wimpelde me af met zit verstopt maar de huisarts belde me daarna meteen terug dat ii langs moest komen. Daar bleek mijn gehoor inderdaad aangetast en moest ik meteen door naar het ziekenhuis voor testen etc. Daar heb ik uiteindelijk mijn gehoor bij helemaal mee gered. Maar ik vind het wel een vreemd advies. Ik heb geen idee van de ernst bij jou en je voorgeschiedenis. Maar ik zou zeker even vragen om langs te mogen komen.

3 likes

Die na-eet pijn ken ik van mijn endometriose maar de baarmoederpijn vanwege adenomyose die vaak samen lijken te gaan en zoals @JustinBieber ook al aangaf, het hoeft niet altijd cyclisch te zijn qua pijn. Zit je spiraal verder nog wel goed?

3 likes

Eigenlijk een soort DIY oor uitspuiten

4 likes

De assistente van de huisarts die vorig jaar voor de tweede keer dat jaar mijn oren uitspoot gaf mij hetzelfde advies, dit was gewoon in Nederland. Het is nog niet nodig geweest maar als mijn oor weer verstopt zit ga ik toch wel weer naar de huisarts denk ik, veel te bang dat ik zelf iets beschadig anders.

Ik heb een tijdje veel van die filmpjes gekeken op youtube waarbij zo’n Engelse audioloog oren schoonmaakte met zo’n zuigertje (ja dit is iets voor het tmi topic ik weet het haha), hij zei dat uitspuiten ook niet goed is eigenlijk en dat ze dat in Engeland bijvoorbeeld al niet meer doen.

1 like

doxycycline of minocycline zijn de antibiotica types die meestal tegen acne worden voorgeschreven. Ik merkte zelf al veel verschil tussen die twee. Ik heb zelf geen ervaring met een topical antibiotica, maar meestal moet je met acne klachten verschillende dingen een kans geven.

4 likes

Ik doe eigenlijk altijd als ik mijn haar was (twee keer per week) de straal even in mn oren. Heb ik ook ooit als schoonmaakadvies gekregen van de doktersassistente. Eigl nooit over nagedacht dat dat miss hartstikke slecht is. Shame on me.

3 likes

Oeps, ik bedoel natuurlijk topical en niet tropical :palm_tree:

7 likes

Mijn man doet dat meer als schoonmaken, is niet vergelijkbaar met uitspuiten. Het voorkomt nu ook dat z’n oren uitgespoten hoeven worden dus lijkt me ook wel beter

1 like

M’n dochtertje van 3 is gestoken (denk door een mug) maar heeft er een reactie op. Wat kan ik hieraan doen? Moet dit nagekeken worden?

2 likes

Gewoon koelen, trekt wel weg. Eventueel antihistaminicum bij veel jeuk/last, maar moet voor kleine kindjes denk ik altijd op recept (Desloratadine-drank).

1 like

En de straal van je douch op je oor zetten kan echt geen kwaad, is echt niet hard/precies genoeg om iets te beschadigen! Met zo’n oorspuit ga je echt Ć­n het oor en heb je een vrij harde geconcentreerde straal, en dan nog zie je daar zelden complicaties bij. Maar zo’n zuiger met camera zoals bij de KNO is idd het beste, maarja, dure aangelegenheid.

7 likes

Weer wat geleerd

2 likes

Ik vond het een heeele chille typo

Die heb ik toevallig nog! Top!

1 like

Ik heb een brand blaar door hete ragout die uit een bitterbal zo hop op mijn pols viel. Gebeurde rond de middag en pas na een tijd begon er zich een blaar te vormen. Op internet lees ik tegenstrijdige dingen qua behandeling, heb het na 10 min pas kunnen koelen door gebrek aan lauw stromend water in de buurt. Heb het toen vervolgens wel 15 min gekoeld zo gauw ik thuis was. Maar blaar intact laten? Moet ik er iets op doen of zo gewoon laten? Ik las zelfs iets over een tetanus prik?? Geen idee wanneer ik die gehad heb ook…

Foto

2 likes

Ik heb een ruggenprik gehad die er ruim 1,5 dag in gezeten heeft en nu, bijna drie weken later voelt de plek waar de prik is gezet nog steeds gek. Een soort harde blauwe plek die ook niet per se pijn doet maar alsof iemand met z’n vinger in m’n rug duwt. Ik voel het vooral ā€˜s avonds… Ik moet de verloskundige er nog over bellen maar kom er steeds niet aan toe en maak me wel een beetje zorgen. Iemand die dit herkent of weet of dit normaal is?

Ik hoor dit wel vaker van m’n patiĆ«nten terug, gaat eigenlijk altijd gewoon over!

En @Musa blaar in tact laten! Niet aanzitten, droogt vanzelf in en dan herstelt het het beste.

3 likes

Ja herkenbaar, ook maanden later voelde ik die plek soms weer.

4 likes