Het grote medische vragen-topic #3

Thanks! Hoop dat ie heel blijft met slapen ook enzo, ga m’n best doen iig! Weet je toevallig ook qua douchen? Mag het nat worden? Ik heb serieus nog nooit een brand blaAr gehad geloof ik :sweat_smile:

2 likes

Hier kan je goede betrouwbare informatie en advies vinden.

3 likes

Jahoor zolang ie dicht zit kan t nat worden zonder problemen. Als hij toch openbarst dan is t wel beter als je er een korstje op laat komen en dat niet steeds nat laat worden geloof ik

Ja, voor mij ook! Bijna 4 jaar geleden, maar zo heel af en toe voel ik het nog met bepaalde bewegingen.

5 likes

Ik heb deze vraag al eerder gesteld maar niet echt antwoord gekregen, dus misschien leest nu iemand anders het.

Ik krijg altijd brandend maagzuur van alles dat afgebakken moet worden, dus bijvoorbeeld kant-en-klare pizzabodem, afbakbroodjes, stokbrood. Alles wat iets met brood (gist?) is. ‘Verse’ broodjes, ook van de supermarkt, zijn altijd prima. Ook ander vers brood, vers pizzadeeg, etc, kan ik goed verteren. Maar zodra het nog moet worden afgebakken lig ik 's avonds wakker met brandend maagzuur. Maar hoe kan dit? Ik heb wel eens de ingrediënten bekeken van een afbakstokbrood en dat waren gewoon normale ingrediënten. En nee het ligt niet aan de oven.

Nu ik het zo typ bedenk ik me dat bladerdeeg ook gewoon goed gaat, dus misschien ligt het aan het gist?

@the.rebel.club en hoor je die klachten ook nog van mensen die de prik weken geleden gehad hebben?

@Madam-Mikmak @HAPPY.CHERRIE ik was er al een beetje bang voor dat het een gevoelige plek zal blijven. Maar jullie voelen het dus niet meer elke dag?

Nee, zeker niet elke dag! Eerder een paar keer per jaar. Maar zou er niet bij voorbaat van uitgaan dat dit ook voor jou het geval zal zijn. Wie weet hoeveel het nog zal verbeteren.

3 likes

Ja! Ik spreek de mensen juist vaak na een week of 6 voor de nacontrole en dan wordt dit wel eens benoemd. Nooit gehad dat er iets ernstigs aan de hand was. Maar zou t zeker gewoon ff met je VLK bespreken als je daar behoefte aan hebt :relaxed:

1 like

Nee na 13 jaar zeker niet meer :smile:
Maar inderdaad zoals @HAPPY.CHERRIE zegt. Na een paar jaar soms nog wel eens.
Maar zeker niet storen of pijnlijk.

4 likes

@HAPPY.CHERRIE @the.rebel.club @Madam-Mikmak thanks! In elk geval fijn on te horen dat de klacht vaker voorkomt.

1 like

Maar die verse broodjes in de supermarkt zijn toch ook gewoon daar afgebakken en niet vers gemaakt. In feite hetzelfde als wat je thuis doet. En dat geldt eigenlijk voor al het brood. Bovendien zit daar ook gewoon gist in. Dus gist lijkt me niet het probleem.
Kan het niet liggen aan wat je toevallig bij die afbakdingen eet?

3 likes

Een bepaald e-nummer of conserveringsmiddel?

2 likes

Even reactie op mijn eerdere post over mijn brandbaar. Ik ben vandaag wakker geworden met 38,0 verhoging (koorts?). Voel me heel misselijk en m’n hele lijf doet pijn. Heb verder geen last van mijn luchtwegen of diarree ofzo, dus vroeg me af of dat door zo’n mini brand blaar kan komen? Het ziet er hetzelfde uit als gister, huid staat misschien wat boller. Maar het is niet rood/open of wat dan ook?

Ik heb geen advies, maar ook iets soortgelijks. Van brood (boterhammen, broodjes) uit de supermarkt word ik beroerd: brandend maagzuur maar ook opgezette keel, veel buikpijn, misselijk en dat houdt wel een a twee dagen aan. Heel irritant.
Ik heb destijds een allergie test gehad, en nog meer testen voor een bacterie in mn maag e.d. omdat dit bij mij na een voedselvergiftiging is begonnen. Inmiddels is het al een aantal jaar en heb ik ook geen oplossing. Overigens gaat zelfgebakken brood wel goed, en ook zelfgebakken gebak met gist. Ik denk dus dat het bij mij ook iets van e-nummer is? De goedkoopste witte afbakbroodjes gaan dan weer wel goed, je zou denken dat die vol e-numners zitten.

Dus als je ergens goed advies krijgt, hoor ik het graag!

1 like

Ja daarom vind ik het ook zo gek, ik vraag me af of er iets met het gist gebeurt ofzo. Ik vind het heel irritant want ik hou wel van zo’n kleffe stokbrood met kruidenboter op z’n tijd, maar ik krijg er altijd spijt van.

@arcobaleno oh dat is helemaal irritant, bij mij is het gelukkig alleen maagzuur. Heb me ook al kapot gegoogeld.

@Freedom dat denk ik dus niet, ik heb het ook bij deze bijvoorbeeld:

AH Frans stokbrood #AlbertHeijn AH Frans stokbrood bestellen | Albert Heijn

Waar niet per se iets geks in zit. Ja ascorbinezuur maar dat zit ook in andere producten.

Ik heb dit ook trouwens, ook meestal bij afbak maar soms ook bij gewone. Ik zat zelf te denken aan bepaalde zuren of vetten maar nog geen verband gevonden

2 likes

Ha ja je blijft googlen he! Ik hoop dat je er achter komt. Heb je het meer bij volkoren/zaden oid of maakt dat allemaal niet uit?
Ik eet inmiddels gewoon bijna geen brood meer, maar dat is vooral bij events/grote werklunches onhandig. Dan zijn er alleen maar broodjes (want de dieetwens “geen brood” blijkt echt te ingewikkeld te zijn meestal). Hoe doe jij zulke dingen? Ik neem nu altijd maar ook mijn eigen lunch mee.

1 like

Ik kan dus veel brood wel eten! En witbrood of volkoren maakt niet echt uit.

1 like

Ah typisch! Hopelijk vind je de oplossing snel

2 likes

Is zuurdesembrood niet de oplossing voor jou? Niet van de supermarkt, maar van een goede bakker of zelf maken.

2 likes