Het grote medische vragen-topic #3

Vreemde vraag maar kan geen dokter bereiken en spoed lijkt me wat overdreven.
Ik heb gisteren een ijzerinfuus gekregen. Toen de verpleegkundige prikte gaf ik al aan dat het wat gevoelig/pijnlijk was en dat ik dat bij vorige infusen nooit had. Ze spoot er een soort water in en zei dat het goed zat want dat anders direct mijn arm zou opzwellen. Tijdens infuus ook gezegd dat het gevoeliger was dan anders. Na infuus paar rode vlekjes op mijn arm maar ook dat was normaal zei ze.
Nu heb ik sinds gisterenavond oranje vlekken op mijn arm, het lijkt alsof gelekt is? Moet ik hiermee naar dokter of is het te laat nu? Heb dus 3 keer aangegeven dat het niet fijn zat…

Een ijzerinfuus kan idd bruinverkleuring van de huid geven als het middel buiten de bloedvaten komt. Kan zelfs permanent zijn (hoeft niet). :hushed:

Denk dat er helemaal niets aan te doen is, maar zou even naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis bellen waar je het infuus gekregen hebt en dan kan een verpleegkundige je waarschijnlijk wel even te woord staan (en zo nog een dienstdoende arts).

Het gaat om een complicatie na een behandeling in het ziekenhuis, dus de HAP kan hier niets mee. Succes!

2 likes

Dankjewel voor je advies, ik bel hen even!

1 like

*ik wist niet of ik deze vraag hier of in het ‘stel je persoonlijke vraag’-topic moest posten maar omdat het over mijn lichaam gaat heb ik maar voor hier gekozen :sweat_smile:

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van pre en probiotica omdat ik erdoor geen last meer had van een opgezette buik ‘s avonds en het hielp bij het hebben van een regelmatige stoelgang. Drie weken geleden wilde ik opnieuw kopen maar was het op bij de winkel waar ik was. Ze hadden nog wel potjes probiotica (dus zonder de prebiotica) van hetzelfde merk, die ik gekocht heb omdat ik verwachtte dat het ongeveer hetzelfde effect zou geven. Nu blijkt dat ik van deze pillen juist een super pijnlijke opgezette buik krijg en abnormaal veel last van winderigheid, heb echt nog nooit zoiets meegemaakt.

Weet iemand hier misschien hoe dit kan? Dat ik op pre- en probiotica zo goed reageer en op probiotica alleen zo slecht?

Het gaat om deze potjes. Links werkt top, rechts is de duivel :dash: :dash: :persevere:

2 likes

Andere hulpstoffen misschien? Kan me bijna niet voorstellen dat de bacteriestammen zelf zoveel verschil zouden maken.

2 likes
Samenvatting

Het zou door de xylitol kunnen komen

3 likes

Ik reageer ook altijd slecht na een tijdje op probiotica, vooral de wat goedkopere merken.

Heb je al eens psylliumvezels en/of pepermuntolie gebruikt voor een betere stoelgang? Echt mijn lifesavers.

1 like

Ik merk dat ik de laatste tijd heel erg last heb van een opgeblazen buik. Ik weet dat probiotica zou kunnen helpen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Tips?

Ik heb ineens jeukende bultjes op mijn binnenkant pols. Heb nog niets bijzonders gedaan, net binnen met peuter geverfd en even buiten een kop koffie gedronken. Het jeukt behoorlijk en er zitten echt glanzende (vocht)blaasjes op. Het voelt daardoor ook hard aan.

Ik dacht aan eikenprocessierups, maar gegoogled en zag er toch roder en anders uit. Bovendien hier geen eikenboom dichtbij en maar 5 min buiten geweest. Ik heb net wel een vriend van mijn vriend een omhelzing gegeven, die had wel net gefietst naar ons toe, misschien zaten er haartjes op zijn kleding?

Maar misschien weet een van jullie wat het kan zijn? Ik ben vooral nieuwsgierig wat het kan zijn, heel veel last heb ik er niet van.

Ik heb dit ook wel eens, komt gewoon op en gaat ook vanzelf weer weg. Misschien galbultjes? Die foto’s op google zien er veel extremer uit hoor. Maar ik durf je te beloven dat het snel weer weg is

4 likes

Warmte bultjes?

3 likes

Nee, heb ik ook weleens, maar dit lijkt anders.

@Luzarl hm, galbulten heb ik ook eerder wel gehad, maar dat zijn vaak van die kwaddels, dit lijken meer blaasjes/blaren.

Thanks voor het meedenken in ieder geval!

2 likes

Ik koop Kefir bij de Turkse supermarkt, dat helpt wel. En op YouTube kun je massage oefeningen vinden, is ook heel ontspannend

2 likes

Wie heeft nog goede tips tegen spanningshoofdpijn? Sinds de vroeggeboorte van mijn zoontje vorige week en zijn opname op de NICU heb ik in toenemende mate hoofdpijn vanuit mijn nekspieren, achterzijde van mijn hoofd en de zijkanten van mijn hoofd. Ik begrijp waar deze spanning vandaan komt, maar vind het lastig om dingen te bedenken die het kunnen verbeteren omdat ik de stress/situatie niet kan wegnemen.

Neem uiteraard al op gezette tijden paracetamol. NSAIDs liever niet ivm borstvoeding.
Adviezen van thuisarts zijn lastig want:

Zorg dat u genoeg slaapt
Ik moet ‘s nachts wakker worden om te kolven, maar doe daarnaast ook gedurende de dag 2 of 3 kleine dutjes, dus ik denk dat ik hier hier heel veel anders kan

Bespreek zorgen en spanningen met een naaste of met de huisarts
Dit heb ik gedaan bij de verloskundige en die heeft ook niet echt tips. Zou de huisarts nog kunnen bellen evt maarja :woman_shrugging:t3:

Neem elke dag genoeg rust en maak tijd voor ontspanning
Rusten doe ik wel, en ontspannen doe ik door elke ochtend en avond een lange douche te nemen. Zou graag in bad gaan maar dat mag niet na mijn bevalling, en mijn dagen zijn gevuld met kolven-buidelen-slapen-eten dus tijd of energie voor een hobby heb ik niet echt op het moment.

Eet gezond
Doe ik, zou niet weten wat ik hier anders kan doen. Drink 3 liter water gedurende dag bij borstvoeding (en de huidige bloedhitte buiten) dus tja.

Beweeg elke dag genoeg
Hier kom ik niet aan maar mag ook niet veel na mijn keizersnede. Mag pas over 2 weken weer wat langer wandelen en over 6 weken weer sporten, dus dat lukt gewoon niet.

Maar ondertussen heb ik wel elke dag knallende koppijn. Moet ik dit gewoon accepteren als collateral damage van de situatie? En hopen dat het over een paar weken misschien beter wordt? Of zijn er nog andere dingen die ik kan doen…

Zitten je nek en schouders ook vast van de spanning? Wellicht kun je bij een fysio/massage therapeut terecht om het los te maken. Sinds ik dat elke maand doe, is mijn (spannings)hoofdpijn vele malen minder.

4 likes

Ja ik zat ook te denken aan een massage als optie. Heb niet echt last van m’n schouders en nek, maar er zal vast spanning in zitten ook. Ik ga eens kijken of ik iets kan vinden wat een beetje betaalbaar is ook.

1 like

En als dit te zweverig voor je is, zou je Bijv bij een salon waar ze zwangerschaps massages geven kunnen boeken?
Vaak weten ze dan goed hoe te masseren terwijl je op je rug ligt (want ook met gat in de tafel gaat op je buik liggen misschien niet met de keizersnede wond?). En rekening houdend met dat je lichaam gewoon anders ja qua spieren/weefsel etc als je zwanger bent (& dat is denk ik de eerste postpartum weken niet anders…)

Hij heeft echt hele fijne oefeningen om te doen, geeft direct verlichting:

7 likes

Weet je zeker dat er niets anders aan de hand is? Neem aan dat je medisch bent nagekeken ivm de sectio, bloeddruk en bloedwaarden (Hb) oké?

Ik zou echt proberen veel rek- en strekoefeningen voor je schedel- en nekspieren te doen, is makkelijk en kan overal (kan misschien zelfs tijdens het kolven?). Misschien lukt het ook om al strekkend en drukkend te ontdekken welke spieren er waar pijn doen. Sinds ik dat zelf een beetje kan ontdekken lukt het me ook veel makkelijker om van spanningshoofdpijn af te komen, door dus te rekken/strekken en triggerpoints (hard) te masseren of er gewoon druk op uit te oefenen.

Verder heb ik zo’n spijkermat en zo’n massageapparaat, maar dat zou ik pas later overwegen. Van dat apparaat krijg ik soms wel pijn op andere plekken in mijn nek en schouders, omdat het zo freaking lomp gaat, haha maar ik houd daar wel van.

Succes! Zal nog ff filmpjes voor je zoeken.

Edit: video van @Scorpiovibes is perfect qua oefeningen zie ik al. :ok_hand:

1 like

Tensie is oké, die controleert de verloskundige bijna dagelijks. Hb is laag (5,5 na twee packed cells) ivm massale fluxus, heb al ferrofumeraat. Klinisch past het verder ook niet bij post-spinale hoofdpijn oid.

Thanks voor de tips tav rek en strek oefeningen en ook @Scorpiovibes voor het filmpje. Ga direct even proberen.

4 likes