Een verzakking doet over het algemeen geen pijn en ontstaat niet spontaan/acuut, dus kort door de bocht: nee.
Het is wel binnen twee maanden al over 6 verschillende vage klachten gegaan. Het is natuurlijk het juiste topic hiervoor, maar als een ander lid (en niet als mod maar uit persoonlijke naam, wanneer gaat iemand dat nou eens snappen) iets opvalt, mag dat natuurlijk prima gedeeld worden.
Ook voor je eigen mentale gezondheid is het denk ik wel goed om even wat afstand te nemen van dit soort topics, dat helpt misschien ook om niet aan iedere fysieke sensatie ernst toe te schrijven. Ik snap dat het lastig als je de hyperfocus maar het kan een goede stap zijn om de lage drempel tot het stellen van medische vragen hier iets te verhogen: ook omdat de antwoorden van hier misschien helemaal niet kloppen
Dit is een hele specifieke vraag maar wellicht kan iemand helpen qua afwegingen.
Ik ben zelf geboren in Aziƫ en al sinds dat ik 4 maand ben in Nederland (adoptie). Slechts 1x terug geweest aan het einde van de basisschool met ons gezin. Geen Aziatische familie hier. Mijn dochter (bijna 4) is als baby ingeƫnt tegen tuberculose, omdat een van de ouders (ik dus) uit een land komt waar het veel voorkomt. Dat plekje is een zweertje geworden en daarna een litteken. Het is nu nog net zo zichtbaar als toen. Het zit ook op de boven arm, vrij zichtbaar bij de meeste kleding.
Nu heb ik een zoon gekregen en die is nu ook weer opgeroepen voor de tuberculose vaccinatie (BCG). Maar ik āzieā zo vaak dat litteken bewust bij mijn dochter, wat me erg tegenstaat.
Ik vraag mij dus af in hoeverre mijn zoon extra risico heeft op tuberculose aangezien ik verder geen banden heb met Aziƫ en daar slechts geboren ben. Hoeveel extra zou het hem opleveren als ik hem deze vaccinatie ook geef, en daarmee direct al een litteken met 2,5 maand? Het is ook niet dat ze het helemaal niet kunnen krijgen, maar dat met de vaccinatie ze de meest erge vormen volgens mij niet krijgen. Maar ik twijfel of dat risico in mijn situatie nog wel zoveel verhoogd is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld kinderen van Aziatische ouders die op latere leeftijd naar NL zijn gekomen. Of die vaak terug gaan. Of hier met een hele familie zijn en ook vaak familie uit Aziƫ nog op bezoek krijgen ofzo?
Wat zegt je huisarts van je menstruatie klachten?
Is het zoān rond littekentje op de bovenarm? Die heeft een vriendin van mij ook en op een volwassen vrouw zie je dat echt amper, het is ook heel āondiepā, eigenlijk gewoon een randje zoals een atol. Kan me voorstellen dat het op een kinderarmpje nu een beetje opvalt, maar zodra die arm groter is valt het best weg. In sommige landen is het zelfs een symbool van trots haha.
Zou het niet als reden nemen om je zoon niet in te enten, maar ik weet verder niks van hoe veel extra risico je kind loopt.
Ja zo ongeveer ziet het eruit inderdaad! Ja wellicht valt het nu meer op, op zoān dun kinderarmpje. Ze heeft nog geen (moeder) vlekjes of andere oneffenheden op haar boven arm. Wel goed om inderdaad te weten dat het dus echt minder gaat opvallen als ze volwassen zijn.
Dat sowieso, kindjes zijn nog helemaal gaaf. Maar ik denk ook vrij zeker te weten (ben geen dokter) dat het niet door een foutje is gaan zweren en het daardoor een littekentje is, dit is gewoon hoe het vaccin werkt. Er zijn echt miljoenen (honderden miljoenen?) mensen met precies dit littekentje, op dezelfde plek en met dezelfde vorm.
Naar haar toe uit ik het nooit inderdaad. Ik leg alleen uit waarvan het is (vaccinatie tegen een ziekte) als ze er eens om vraagt maar verde belijdt het bij gedachten. Juist om inderdaad geen negatief beeld te schetsen.
En volgens mij is het inderdaad dat je altijd dit litteken krijgt van dit vaccin, althans in de folder stond dat het na enkele maanden een litteken wordt.
Nou ja, ik zit het in mijn hoofd waarschijnlijk groter te maken dan het is. Maar het vaccin zit niet in het standaard vaccinatie programma en ik heb zoān puntgaaf 7 weken oude baby op mij liggen dus de gedachten gaan alle kanten op
Kinderen met een ouder uit een land waar tbc veel voorkomt komen voor vaccinatie in aanmerking omdat de gedachte is dat ze meer in contact zullen komen met mensen die tbc hebben (familiebezoek etc). Dat is bij jou dus eigenlijk niet van toepassing.
Maar aan de andere kant is het een vaccin dat aan alle voorwaarden voor het rijksvaccinatieprogramma voldoet (qua veiligheid, effectiviteit etc), en is tbc door alle immigratie (ook uit OekraĆÆne bijv) wel weer wat in opkomst in Nederland, zeker in de grote steden.
Wat @Merel zegt.
Mijn man komt ook van oorsprong uit een tbc-risicoland en ik heb toen met de GGD gebeld. Als er niet of nauwelijks contact is met mensen die daar wonen of je gaat daar niet regelmatig heen dan heb je net zo veel risico op tbc als iedere andere Nederlander en is die vaccinatie niet nodig.
Je krijgt inderdaad een litteken van dit vaccin, ik heb vriendinnen uit landen waar dit een een standaard vaccinatie is en je ziet wel duidelijk een littekentje. Als je hem wel wilt geven zou je evt kunnen vragen of het in zn been mag, dan valt het later helemaal niet op
Is het normaal dat je wang 72u na verstandskiezen trekken warm is? Mijn keel lijkt geĆÆrriteerd, doet pijn en mijn wang is warm. Ik denk dat het gewoon het normale herstel is maar ik kan op internet weinig vinden over warme wang, alleen over dik.
@Nude heb jij dit ook (gehad)?
Heb je geen brief meegekregen met symptomen wanneer je moet bellen?
Volgens mij kan een warme wang namelijk duiden op een ontsteking, maar ik kreeg destijds een brief mee met symptomen wanneer je moest bellen/kon duiden op een ontsteking.
Hmm niet warm voor mn gevoel. Mn keel deed wel even zeer met slikken maar dat was de derde dag wel weg. Heb je je aan de instructies gehouden wbt de eerste dag niet spoelen/poetsen en niet uit rietjes drinken? Het kan zijn dat het een beetje ontstoken is, dus zou goed met je spoelmiddel blijven spoelen. Ik heb ook nog een paar dagen sporadisch gekoeld, omdat het echt vijf dagen dik was. Wellicht helpt dat ook nog. Zo lang het niet echt pijn doet lijkt het me oke.
Ik heb overigens maar een kies laten trekken dit keer, dus wellicht dat de reactie bij twee kiezen net wat heftiger is.
Ja daarin staat koorts boven 39 graden, zwelling niet weg/ minder na 5 tot 7 dagen en als het blijft bloeden. Dat is allemaal niet het geval. Behalve de zwelling maar ik zit nog niet op 5 dagen
Yes alles netjes gedaan. Ik heb vandaag ook juist wat meer pijn en scherpere pijn. Als het morgen nog zo is bel ik wel gewoon even naar de poli om te checken
Ik las op internet wel dat de pijn tot de derde dag kan toenemen. Bij mij wisselde het qua pijn ook heel erg de eerste vijf dagen. Houd het in de gaten en als je je zorgen blijft maken kan je altijd even bellen. Ik zou eerder te vaak bellen dan niet op tijd. Een ontsteking wil je wel echt voorkomen.
Dank aan alle reacties! Ik denk dat ik het litteken zelf dan buiten de overweging van wel/niet geven laat. Wel geruststellend dat het dus inderdaad minder gaat opvallen. Ga het nog eens met mijn man bespreken en kijken hoe hij er nu tegenaan kijkt.
Ik heb ook die vaccinatie gehad en ben nu 30 en kan hem niet eens meer vinden. Ik zou een vaccinatie wel echt daarboven plaatsen